• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #133: Lieve verhalen van lezers

Klikdinges #133: Lieve verhalen van lezers

En veeeeel ChatGPT-tips

Zo’n 25 gratis handboeken zijn de afgelopen maand naar adressen in Nederland en België verstuurd. Allemaal naar mensen die het keihard verdienen.

Waar ga ik het over hebben?

  • Waar ben ik anders over na gaan denken?

  • Veel ChatGPT-tips: hoe leer je scrapen met AI?

  • Hoe worden de rijken steeds rijker?

Mijn afgelopen weken

In de vorige Klikdinges mochten jullie iemand nomineren voor een gratis exemplaar van het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Dus nou ja, ik had wel een paar leuke inzendingen verwacht. Maar de hoeveelheid lieve en inspirerende verhalen was groter dan ik had verwacht.

Uiteraard zijn al die verhalen in vertrouwen met mij gedeeld, dus ik zal ze hier niet volledig uitschrijven. Maar ik kan wel in algemene termen iets zeggen.

Collega’s die geen contractverlenging hebben gekegen. Mensen die een nieuwe richting in hun carriere willen inslaan, maar nog een duwtje in de rug nodig hebben. Of journalisten die altijd al iets met datajournalistiek wilden doen, maar nog niet wisten hoe ze de stap konden zetten. Ik ben echt overweldigd door lezers die naar anderen omkijken en ze het beste wensen.

Eigenlijk zou in deze Klikdinges nog een spannende online zoektocht staan om de overige exemplaren mee te verloten. Maar omdat ik alle mooie berichten van jullie wilde belonen, heb ik alle handboeken opgestuurd. ❤️ Veel plezier ermee

En psst, als je toch nog een handboek wil kopen, doe het dan via deze link. Alvast bedankt!

In mijn vrije tijd kijk ik graag voetbal of Dragon Ball Z, speel ik games of met LEGO... dus nee, ik zie mezelf niet echt als een intellectueel of grote denker 😅 toch werd ik afgelopen jaar weer gevraagd of ik een bijdrage wilde leveren aan Het Beste ID. Tientallen journalisten, wetenschappers, filosofen en andere grote denkers uit Nederland en Vlaanderen werden dit jaar gevraagd om een kort verhaal te schrijven over de vraag:

Waar bent u anders over gaan denken?

Potverdorie, dat is nog best lastig. Wekenlang is dit door mijn hoofd blijven spoken. Ben ik wel ergens anders over na gaan denken, en is dat antwoord interessant genoeg voor een kot verhaal? Heel stom hoe je over zo'n klein verzoek ineens heel onzeker wordt over je eigen kritische denkvermogen.

Uiteindelijk heb ik het naar mijn werk van de afgelopen jaren weten te vertalen: de impact van misinformatie. Tot een jaar of 5 geleden (iets voor corona) voelde het nog echt als een onschuldig fenomeen. Als je erin trapt, ben je nauwelijks een slachtoffer te noemen. Tegenwoordig weten we gelukkig wel beter. Hieronder lees je mijn bijdrage aan de site.

Waarom heb ik zoveel tijd om boeken weg te geven en terug te blikken? Ik had nog een aantal weken vaderschapsverlof over. Die heb ik nu bijna allemaal opgemaakt en besteed. We vieren de eerste verjaardag van mijn dochter 🥳 en daarna ga ik lekker weer aan de slag voor Pointer. Dit jaar heb ik weer minstens twee tv-uitzendingen op de planning staan. In de volgende Klikdinges lees je hopelijk waar ik mee bezig ben qua onderwerpen.

Klikdingessen

Reuters heeft weer een bijzonder mooi verhaal met prachtige illustraties en graphics gemaakt. Alleen een beetje jammer dat de dreigende ineenstorting van ons ecosysteem de aanleiding daarvoor is.

Ben je bang dat kunstmatige intelligentie jouw werk gaan overnemen? Vooralsnog lijkt het ons vooral te helpen in lastige situaties. Op deze site kun je namelijk ingewikkelde Excel-problemen voorleggen: AI genereert vervolgens een formule.

Het cliché 'de rijken worden rijker, en de armen armer' is niet voor niets een cliché: helaas klopt het ook. Maar waarom eigenlijk? The Pudding legt het duidelijk uit in deze scrollbare explainer.

Veel journalisten kijken huizenhoog op tegen programmeren: ze zien wel het voordeel, maar hoe leer je zo'n vaardigheid ooit? Misschien dat ChatGPT kan helpen. Die kan namelijk een eerste versie van code voor je schrijven, inclusief comments. Kan een goed vertrekpunt zijn om hier dieper in te duiken.

De dataredactie van de Vlaamse krant De Tijd maakt regelmatig hele gave en informatieve artikelen met datavisualisaties. Deze over de Belgische huizenmarkt is echt goed. En ja, ik wil echt een Nederlandse versie hiervan lezen.

Vind ik leuk

Tot de volgende editie.

Vind je deze nieuwsbrief tof? En vind je dat meer mensen Klikdinges moeten lezen? Stuur ze dan eens door naar www.klikdinges.nl.

Een andere manier om mij en jezelf te trakteren, is door een exemplaar van het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek aan te schaffen. Via deze link krijg ik – als een van de schrijvers van dat handboek – een extra percentage van de verkoopprijs. Alvast bedankt! ❤️