• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #132: Wie gun jij een gratis handboek?

Klikdinges #132: Wie gun jij een gratis handboek?

En win zelf ook een exemplaar

Blijkbaar is de vrijgevige kerstsfeer op me neergedaald. In deze Klikdinges geef ik 3 x 2 exemplaren van het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek weg (en jij bepaalt wie het ontvangt).

Waar ga ik het over hebben?

  • Ken jij iemand die een handboek verdient?

  • Een paar snelle tips als je naar Budapest gaat

  • Gooi een asteroïde op je eigen huis

Mijn afgelopen weken

In de vorige Klikdinges vroeg ik jullie om goede ideeën voor een winactie te bedenken. Onder mijn bureau op mijn werkkamer ligt namelijk een flinke stapel van de voorgaande editie van ons Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. En ik ben enorm blij met de toffe suggesties die daarop zijn verstuurd. Malini Witlox (die ook een handboek krijgt opgestuurd) had echt een leuke feelgood winactie bedacht:

Wie verdient volgens jou een exemplaar van het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek?

Misschien ken je een ambitieuze en talentvolle onderzoeksjournalist met een krappe portemonnee. Iemand die in deze dure laatste maand van het jaar wel een origineel cadeau kan gebruiken. Of een docent waar je de kneepjes van het vak hebt geleerd, en die wel zo'n mooi handboek verdient.

Ik ben enorm benieuwd naar jullie inzendingen. Er liggen 3 x 2 exemplaren klaar: voor zowel jouw nominatie als jezelf. Je kunt jouw inzending insturen via een reply op deze nieuwsbrief, of direct mailen naar [email protected].

Er komt overigens nog een andere toffe winactie aan, maar daarvoor heb ik iets meer voorbereiding nodig. En Hay Kranen mocht al een aantal exemplaren verloten onder zijn nieuwsbrieflezers (dus volg hem).

Qua werk ben ik vooral druk met het opzetten van een groot onderzoeksproject (TOP SECRET!). In Budapest, Hongarije heb ik met een aantal buitenlandse collega's plannen gesmeed om ergens volgend jaar een aantal mooie publicaties te maken.

Het indrukwekkende Terror Háza Múzeum

Naast deze kickoff had ik gelukkig tijd over om nog iets van deze mooie stad te zien: de bierkelder van KEG sörművház, traditionele Hongaarse gerechten in een modern restaurant bij Gettó Gulyás, en een korte geschiedenisles van de decennialange onderdrukking van het Hongaarse volk in het Terror Háza Múzeum. Goede tips als je zelf een keer die kant op gaat.

En terwijl ik in het buitenland zat, begon mijn nieuwe datacollega bij Pointer te werken: Eva Meesterberends. Volg haar, want ze gaat ongetwijfeld mooie dingen voor ons maken.

Klikdingessen

Na deze interactive mag je nooit meer zeggen dat je geen onderwerp voor datajournalistiek kunt bedenken. ALLES kan een onderwerp zijn. Zoals deze visualisatie over smaken Ben & Jerry's ijs.

Dit doet NOS op 3 toch wel erg vaak goed: grote onderwerpen begrijpelijk uitleggen. Je kunt zelfs op je eigen kennisniveau instappen in deze explainer.

Met de donkere winterdagen in het vooruitzicht, is deze interactive best confronterend. Ik wil niet gelijk het 'we are all f*cked'-narratief over jullie uitstorten, maar deze productie laat wel zien hoe kwetsbaar onze energievoorziening is.

Oke, deze productie was toffer toen er nog veel voorspellingen konden worden gedaan. Maar hoe vaak zie je AI in journalistieke producties voorbijkomen? Deze kon ik niet laten liggen.

Klikdinges-lezers van het eerste uur weten dat ik al erg lang haat op Facebook. Helaas dreigt Twitter ook die kant op te gaan. Sinds alt-right posterboy Musk de site heeft overgenomen, zijn veel zeer dubieuze geschorste accounts weer geactiveerd. En Republikeinen lijken daar het meeste van te profiteren.

Heb je altijd al een asteroïde op Nederland willen smijten? Check dan onderstaande link. Dan leer je ook nog eens welke andere eh, nadelige gevolgen zoiets heeft.

Mijn collega's zijn afgelopen week aan een nieuwe reeks afleveringen begonnen van Pointer Checkt, onze YouTube-serie waarin we misinformatie checken. Deze een de volgende drie afleveringen gaan allemaal over misinformatie rondom 'natuurlijke' en 'gezonde' producten.

Vind ik leuk

Tot de volgende editie. Vermoedelijk pas in het nieuwe jaar. Fijne feestdagen! 🎄

Je kunt natuurlijk een van die gratis exemplaren proberen te winnen. Maar als je de meest recente versie van het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek wil hebben, dan moet je die gewoon zelf kopen.