Hoe word jij een luie journalist?

Deze 101 tools helpen jou om beter onderzoek te doen

In deze Klikdinges vertel ik je meer over een nieuwe website waarmee jij een Luie Journalist™ kunt worden. Wie wil dat nou niet?

Waar ga ik het over hebben?

  • Ik heb 101 tools voor journalisten, onderzoekers en nieuwsgierige mensen verzameld

  • Onze podcast is bijna klaar

  • Dungeons & Dragons op je bureaublad 🤓

Mijn afgelopen weken

Beetje laat, maar daarom niet minder oprecht: de allerbeste wensen voor 2024! En hoe kun je het jaar beter beginnen door een nieuwe website online te zetten? Een website om een Luie Journalist te worden.

Een paar Klikdingessen geleden beschreef ik hoe ik mijn tools organiseer in Notion. Daarop kreeg ik wat vragen van lezers: of ik die tools niet openbaar kan delen? Dat is lastig, want ik heb veel persoonlijke notities in mijn Notion-database staan. Maar zoveel reacties hebben me wel aan het denken gezet. Blijkbaar is er behoefte aan een plek om nuttige tools voor journalisten te vinden.

Zo’n drie jaar geleden heb ik tijdens een corona-editie van de VVOJ Conferentie een presentatie gehouden met de titel Tips Om Een Luie Journalist Te Worden. Daarin liet ik een rotvaart 50 tools zien die voor journalisten nuttig zijn. Het idee is dat journalisten van luie mensen kunnen leren. Niet om zelfs niet meer te doen, maar om het zware werk een ander – in dit geval een website, script of plugin – over te laten.

Kortom, ik heb afgelopen maanden de website Luiejournalist.nl gemaakt. Op dit moment staan er 101 tools op die jou kunnen helpen om meer, beter en efficiënter onderzoek te doen.

Het is met opzet een eenvoudige website geworden. Mijn designskills zijn namelijk belachelijk slecht. En ik heb de website gebouwd in Jekyll, een framewerk waarmee je via Github Pages vrij eenvoudig en snel een website kunt maken en hosten (lees hier hoe je dat moet doen). In andere woorden: er zit geen CMS achter deze website, en ik kan wijzigingen relatief snel doorvoeren.

Natuurlijk ben ik enorm benieuwd wat jullie hiervan vinden.

  • Ontbreken er nog belangrijke tools (waarschijnlijk wel)?

  • Doen opgesomde tools niet wat ze horen te doen (hopelijk niet)?

  • Of wil je me simpelweg een bedankje sturen (mag altijd)?

Mail me dan even op [email protected] of reply op deze nieuwsbrief.

Als je me wil bedanken, bestel dan via deze link het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek, zodat er iets meer geld naar ons als schrijvers gaat. Heb je dat handboek al? Geef het dan eens cadeau aan een ander. 😄

Even iets heel anders: eind februari komt er een %$#&-load aan publicaties van mij online. Onze podcast over Margretha van de Laar is bijna klaar. Er komt een toffe visualisatie over die podcast op Pointer te staan. En we zijn druk bezig om de tv-uitzending over mensenhandel en seksuele uitbuiting te maken.

En vlak na dit weekeinde komt er nog mooi nieuws over de staat van het Nederlandse podcastlandschap. Veel mooie dingen in het vooruitzicht. Daar kun je alles over lezen in de volgende Klikdinges.

Klikdingessen

Datavisualisator Giorgia Lupi heeft long covid. Geluk bij een ongelooflijk vervelend ongeluk is dat zij haar ziekteproces in een prachtige visualisatie heeft vastgelegd.

Elke kans die ik krijg om over Dungeons & Dragons te praten, grijp ik direct aan. Afgelopen week zag ik Dungeons & Directories, een tekst-avontuur dat je speelt door via losse bestande en mappen te navigeren. Ik moet er nog de tijd voor vinden, dus als jij het al hebt gespeeld: laat me weten of het tof is.

Dit ziet er gaaf uit: de Google Trends-data (van veelgezochte zoektermen) visualiseren in een overzichtelijke grafiek. Je hoeft alleen de bronbestanden te vervangen met je eigen zoektermen.

Volkskrant publiceert regelmatig dit soort prachtige visuele verhalen op de website. Hoe ernstig en omvangrijk is de verwoesting van woningen in Noord-Gaza? Scroll hier doorheen en wees even stil.

Vind ik leuk

Tot de volgende editie.

Vind je deze nieuwsbrief tof? En vind je dat meer mensen Klikdinges moeten lezen? Stuur ze dan eens door naar www.klikdinges.nl.

Een andere manier om mij en jezelf te trakteren, is door een exemplaar van het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek aan te schaffen. Via deze link krijg ik – als een van de schrijvers van dat handboek – een extra percentage van de verkoopprijs. Alvast bedankt! ❤️