• Klikdinges
  • Posts
  • Hoe organiseer ik mijn beste tools?

Hoe organiseer ik mijn beste tools?

En een gezellig Discord-kanaal over nieuwsvernieuwers

Ik raakte het overzicht van al mijn favoriete tools kwijt. Dus ik besloot mijn eigen database te maken.

Waar ga ik het over hebben?

  • Mijn eigen database voor tools

  • Drie sites en scripts die ik regelmatig gebruik

  • Een online plek voor nieuwsnerdjes

Mijn afgelopen weken

Een paar weken geleden was in het echt helemaal zat. Voor een onderzoek had ik snel een specifiek script nodig om te checken of een gebruikersnaam op meerdere websites staat geregistreerd. En zoals wel vaker gebeurt met dingen die je DIRECT nodig hebt, kon ik me niet meer herinneren hoe het ook alweer heette (spoiler: ik had Sherlock nodig).

Als het nou om één tool of website gaat, whatever. Maar als onderzoeksjournalist heb je talloze hulpmiddelen tot je beschikking. En meestal heb je het onmiddelijk nodig. Dus ik besloot om mijn tools te gaan organiseren in mijn eigen database. Ik laat je snel zien hoe ik dat heb gedaan.

In Notion (hele dikke aanrader als je georganiseerd wil werken) heb ik een pagina Tools aangemaakt. Daarin maak ik voor elke nuttige website (of veelbelovende tools) een kaartje aan. Deze kaartjes kunnen je eigenschappen meegeven, zoals datum, tekst, multiple choice, checklist, etc. En die kaartjes kun je op je Tools-pagina eenvoudig doorzoeken en filteren. Et voila, mijn eigen tools-database. 🤓

Dat ziet er dus zo uit

Voorlopig is het een uitstekende oplossing voor een mega-frustrerend probleem. Er staan nu iets minder dan 50 tools in die ik anders had moeten onthouden (en waarschijnlijk zou vergeten). En het gaafste is dat ik tijdens het scrollen door die tools ineens ontdek hoeveel toffe en nuttige tools er zijn. Een paar mooie vondsten:

  • Holehe: Check op welke websites een specifiek mailadres is geregistreerd. Ongelooflijk handig als je op zoek bent naar accounts en usernames.

  • Cleanup.pictures: Als je snel een voorwerp uit een foto moet verwijderen, dan kun je deze site gebruiken. Erg nuttig als je niet gelijk Photoshop wil aanzwengelen voor een klein klusje.

  • YouTube.dl: Een script waarmee je via de terminal YouTube-video’s (of volledige kanalen) kunt downloaden. Superfijne tool om beeldmateriaal mee te archiveren. Of om offline te bekijken.

Als je Klikdinges langer volgt, dan weet je misschien ook wel dat dit dé weken zijn voor gastcolleges. Iets met het begin van het nieuwe schooljaar, vermoed ik 😁 De afgelopen week heb ik voor KRO-NCRV een Masterclass Onderzoeksjournalistiek gegeven. En op de Avans Hogeschool in Den Bosch was ik te gast om studenten tips te geven hoe je data gebruikt voor je eigen onderzoek. En er komt nog een tof gastcollege aan voor de Hogeschool Den Haag.

Het was weer oké bij de KRO-NCRV

Van 20 tot en met 22 september ga ik zelf ook weer in de schoolbanken zitten. In Göteborg (Zweden) notabene! Daar wordt dan de Global Investigative Journalism Conference (afgekort GIJC23) gehouden. Er staat een waanzinnig programma klaar waar onderzoeksjournalisten van over de hele wereld bij aanwezig zijn. Dat wordt echt een mooie week. Snel na die conferentie kun je de volgende Klikdinges verwachten met de beste tips, talks en tools van die conferentie.

En daarna ga ik met collega Thomas Mulder gelijk door richting een tv-uitzending voor 19 oktober over soevereine en autonome burgers. Daarvoor heb ik een mooie data-analyse op de planning staan. Samen met collega Klaas den Tek zijn we bezig om de eerste afleveringen van onze podcast af te krijgen: die gaat begin volgend jaar online. En het internationale onderzoek waar ik het in mijn voorgaande nieuwsbrieven (kort) over heb gehad, begint steeds meer vorm te krijgen. Er komen mooie dingen aan. En je leest het uiteraard in Klikdinges zodra er iets te melden is.

Klikdingessen

Wendy van der Waal heeft deze toffe Discord-server aangemaakt voor iedereen die iets binnen journalistiek, design en development doet. Kom erbij!

Dit is weer typisch zoiets wat je alleen met grote datasets kunt uitzoeken: hoe vaak vinden bijna-botsingen met vliegtuigen plaats? New York Times heeft miljoenen vluchten geanalyseerd en kwam erachter dat het vaker gebeurt dat wordt vermoed.

Mondjesmaat zie ik artikelen online verschijnen met kleine simulaties erin. Complexe situaties kunnen binnen 5 seconden begrijpelijk worden gemaakt. Deze over opritten voor de snelweg is niet interactief, maar alsnog de moeite waard.

Dit is zo’n geweldige combinatie van vormgeving en een origineel journalistiek idee. Hoe maak je een verhaal over de kleuren van Singapore? Nou, zo dus 👇

Volgens mij heb ik ooit in Klikdinges een soortgelijke website gedeeld, maar liever een keer te vaak dan te weinig. Met deze site kun je checken hoe ver je met de trein binnen een bepaalde tijd kunt reizen. Het verbaast me altijd waar je met een middagje NS + een andere vervoerder kunt komen.

Voor de zoveelste keer een gaaf visueel essay van The Pudding. Deze gaat over de opkomst vrouwelijke artiesten en het schrijnende gebrek aan vrouwelijke songwriters. Uiteraard is de methodologie bij dit verhaal ook enorm nuttig.

Vind ik leuk

Tot de volgende editie. Die kun je vlak na de Global Investigative Journalism Conference verwachten.

Vind je deze nieuwsbrief tof? En vind je dat meer mensen Klikdinges moeten lezen? Stuur ze dan eens door naar www.klikdinges.nl.

Een andere manier om mij en jezelf te trakteren, is door een exemplaar van het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek aan te schaffen. Via deze link krijg ik – als een van de schrijvers van dat handboek – een extra percentage van de verkoopprijs. Alvast bedankt! ❤️