• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges unwrapped: hoe zag mijn 2023 eruit?

Klikdinges unwrapped: hoe zag mijn 2023 eruit?

En nog heel even over de verkiezingen...

In deze Klikdinges ga ik terugblikken op een vreemd, a-typisch jaar. En er komt allemaal toffe shit aan waar ik alvast iets over wil vertellen.

Waar ga ik het over hebben?

  • Resultaten van onze factcheckmaraton

  • Een korte terugblik op het afgelopen jaar

  • De beste Klikdingessen over de verkiezingen

Mijn afgelopen weken

Een week lang ziek op bed met elke dag een ander symptoom: zó slecht viel de verkiezingsuitslag bij mij. Deze Klikdinges had al een paar weken eerder in je inbox moeten zitten, maar zo loopt dit jaar blijkbaar. Zometeen kijk ik daar even op terug.

Nog heel even over die verkiezingen. In de anderhalve week voordat we naar de stembus mochten, hebben we bij Pointer met het AD en Nieuwscheckers een factcheckmarathon gedaan. Volgens mij was het alweer de vierde keer dat we uitspraken van politici hebben gecontroleerd. In die weken heb ik twee artikelen geschreven.

Het gave is dat de factcheckmarathon telkens blijft ontwikkelen. Deze keer hadden we elke dag rond het middaguur een kort factcheck-item op tv. En je kon dit jaar een online misinformatiequiz spelen (waarbij je ook nog eens een toffe Pointer-stickerpack voor Whatsapp kon winnen). Maar goed, gelijk na de verkiezingen lag ik (heel origineel, net als de rest van Nederland) ziek, zwak en misselijk op bed.

Genoeg tijd om terug te kijken op een vreemd jaar. Normaal gesproken ben ik met meerdere, kortlopende onderzoeken bezig en publiceer ik veel regelmatiger door het jaar heen. Maar 2023 stond vooral in het teken van 2024: eind februari wordt ons onderzoek naar mensenhandel en uitbuiting gepubliceerd.

Rond die tijd kun je een tv-uitzending verwachten: eentje van 25 minuten, omdat we bij Pointer Data meegaan in de reguliere reeks tv-uitzendingen (i.p.v. specials van 15 minuten). We hebben meerdere online artikelen en video’s gepland. En onze podcast over dit onderwerp komt rond die tijd online, inclusief een gave interactive. Alles wat we het afgelopen jaar hebben onderzocht, wordt in die laatste week van februari gepubliceerd. 🥳

Heb ik dan het afgelopen jaar verder helemaal niets gedaan? Mwah, misschien herinner je je de Ongehoord Nieuws-interactive nog? Dat was echt een megaproject waarbij we alle ondertitels van Ongehoord Nieuws hebben geanalyseerd op misinformatie en complottheorieën. En het leuke is dat we deze onderzoekstechniek in aangepaste vorm gaan gebruiken in het aankomende jaar. Dat wordt echt een tof project: hopelijk kan ik daar snel iets meer over zeggen.

En vlak voor de zomervakantie maakte ik een tv-uitzending over De Vastgoedboeken: ons langlopende onderzoek naar onteigende en doorverkochte Joodse woningen tijdens WOII. Daar hebben we toen ook een supermooie interactive bij gemaakt, over Joods erfgoed dat verloren is gegaan door deze roofhandel. Ik ben enorm blij met hoe alles rond die tijd is gepubliceerd. En ook volgend jaar blijven we doorgaan met dit onderwerp. Welke gemeenten doen nòg steeds geen onderzoek naar hun eigen rol in deze transacties?

In oktober heb ik collega Thomas Mulder geholpen met de uitzending over soevereine burgers. We hebben een vals paspoort besteld via een webshop en ik heb Telegram-kanalen gescraped om te zien waar aspirant-soevereinen over praten. Een behoorlijk bizarre wereld waarin mensen ook nog eens diep in de problemen dreigen te raken.

Dus tja, een hele reeks publicaties rondom mensenhandel en uitbuiting, een vervolg op De Vastgoedboeken, ‘iets met tekstanalyse’, en nog tig vooronderzoeken waar ik nog niets over heb verteld… genoeg gave projecten op de planning voor komend jaar. Dat is het leuke van onderzoeksjournalistiek: er zijn altijd meer goede verhalen dan beschikbare tijd. En uiteraard ben ik altijd bereikbaar voor tips. Mocht je een idee hebben voor een onderzoek, mail me dan op [email protected] of reply op deze nieuwsbrief.

Maar eerst gaan we richting de feestdagen. Ik wens je alvast ontzettend mooie en gezonde dagen. Geniet van je familie en vrienden. Maak er iets moois van. En tot in het nieuwe jaar.

Klikdingessen

Als je vaak in R werkt, dan weet je dat alles begint en eindigt met gestructureerd en netjes werken. Collega Thomas de Beus stuurde me dit artikel door, waarin superveel goede tips staan hoe je dat voor elkaar krijgt. Reminder to self: meer functies schrijven 😅

In een eerdere Klikdinges deelde ik Hugging Face al met je: een website waarop je eenvoudig AI-modellen en trainingsdata kunt vinden. Dit model wil ik echter even highlighten. Hiermee maak je namelijk je eigen korte comic. Geef een verhaalprompt, omschrijf de hoofdpersoon en selecteer de comicstijl waarin je het verhaal wil genereren. Dit is dè kans om jezelf in een comic te zien.

Wil je het allerbeste visuele overzicht van de verkiezingsuitslag checken? Dan moest je dit jaar bij de NOS zijn. Een gruwelijk tof dashboard met alle grafieken, kaarten en diagrammen die je nodig hebt om te snappen hoe Nederland heeft gestemd. Echt topwerk van o.a. Sjoerd Mouissie.

Bij Pointer maakte mijn collega Thomas de Beus een update van een eerder artikel over populisme. Hoe kon de PVV zo groot worden? TL;DR omdat VVD immigratie tot het hoofdthema van de debatten heeft gemaakt.

De Groene Amsterdammer onderzocht hoe politieke partijen online campagne hebben gevoerd. Waar targetten ze op? Wat zien zij als hun potentiële stemmers? En hoe kon Geert Wilders – die geen cent aan promotie heeft uitgegeven – alsnog winnen?

Een paar nieuwsbrieven geleden deelde ik Winter Wonderland, een visualisatie van sneeuwval in Duitsland. Robert Boomgaard – een enthousiaste volger van Klikdinges – zag die visualisatie en dacht: ‘Dat kan ik ook voor Nederland.’ Hieronder het resultaat, en je kunt zijn volledige portfolio hier bekijken.

Vind ik leuk

Tot de volgende editie. En hele fijne feestdagen!

Vind je deze nieuwsbrief tof? En vind je dat meer mensen Klikdinges moeten lezen? Stuur ze dan eens door naar www.klikdinges.nl.

Een andere manier om mij en jezelf te trakteren, is door een exemplaar van het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek aan te schaffen. Via deze link krijg ik – als een van de schrijvers van dat handboek – een extra percentage van de verkoopprijs. Alvast bedankt! ❤️