• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #93: Het Grote 2020-overzicht

Klikdinges #93: Het Grote 2020-overzicht

Hey, in deze Klikdinges blik ik terug op een van de slechtste en beste jaren die ik ooit heb meegemaakt.

En verder:

  • Alle projecten waar ik dit jaar trots op ben

  • Indrukwekkende visualisatie over ontheemden in Yemen

  • Mijn tips voor de beste dingen van 2020

Mijn Afgelopen Twee Weken

Wat deed jij precies een jaar geleden? Waarschijnlijk zat je nog niet in lockdown, kon je op nieuwjaarsdag nog klamme handjes schudden, en hoefde je je geen zorgen te maken over een dodelijk virus.

Wat dat betreft was 2020 voor 99% van de mensheid gewoon een klotejaar. Gek genoeg was het voor mij ook een van de meest leerzame jaren in mijn carrière. Ik neem je even mee door mijn onderzoeken.

Dankzij het coronavirus en de Amerikaanse presidentsverkiezingen ben ik me gaan verdiepen in mis- en desinformatie. Samen met de NOS heb ik een eerste onderzoek opgezet over onjuiste en misleidende berichten die in de eerste weken van de lockdown rondgingen.

Ik heb Twitter-trollen ontmaskerd, een trollendashboard bijgehouden, memetrollen ontdekt, en de kaping van de hashtag #ditismijnzorg. En dankzij ons onderzoek zijn er 90 QAnon-accounts van Twitter verwijderd. 🥳

Accounts hebben afgelopen twee maanden complottheorieën over verkiezingen VS verspreid

Het andere grote project was de Verkaufsbücher: de vastgoedboeken van de Duitse bezetter. Eind 2019 kwam ik op het spoor van deze administratie van geroofde Joodse woningen. Met het hele Pointer-team hebben we ons gestort op deze database van ruim 7.000 transacties. En ik ben enorm trots op wat we tot nu toe bereikt hebben.

Zo'n 30 gemeenten doen nu onderzoek naar misstanden rondom het rechtsherstel van deze woningen. Met Follow The Money heb ik de transactie van De Ruyterkade 127 uitgezocht. Ik heb antwoord gevonden op de vraag waarom een Joods textielbedrijf Joodse woningen heeft opgekocht. Met De Monitor hebben we een uitzending gemaakt over de gemeente Eindhoven en de herinnering van Frank Andriesse. En we hebben een reconstructie gemaakt van de straat die niet meer bestaat.

Ga mee op een digitale wandeltocht door de straat die niet meer bestaat.

De Verkaufsbücher is een van de mooiste onderwerpen waar ik ooit aan heb gewerkt. Het is zo'n mooie combinatie van datajournalistiek en klassiek uitzoekwerk. En elk resultaat betekent iets enorm waardevols voor nabestaanden en betrokkenen. Bij elke publicatie ben ik waanzinnig trots dat we dit voor elkaar hebben gekregen.\

Ik heb aan vier tv-uitzendingen van Pointer gewerkt. Dus als je deze kerstvakantie niets te doen hebt, dan kun je ze hier nog eens rustig nakijken.

In dit bizarre jaar won ik nog een Tegel (Publieksprijs voor de zorgcowboys) en een Sigma Award (Best Visualization - Small Newsroom voor ons onderzoek naar online oplichters). 🥳 En er is genoeg om naar uit te kijken in 2021...

Vanaf volgend jaar komen Reporter Radio, De Monitor en onze redactie samen onder de naam Pointer. We gaan nog meer samenwerken op tv, radio en online.

In de praktijk betekent dat meer collega's om mee samen te werken. Elk goede onderzoeksidee kan nu met nog meer expertise worden uitgezocht, en kan eenvoudiger op andere platforms worden gepubliceerd. Ik heb er waanzinnig veel zin in. En dat is toch wel een mooi einde van een vrij ellendig coronajaar.

Wat ook gaaf is om te zien: de flinke groei van Klikdinges-abonnees. Wat mij betreft gaan we in 2021 naar de 1.000 subscribers. 📈

Wat ook heel gaaf is: dankzij Klikdinges heb ik een aantal hele goede tips gekregen voor onderzoeken. Bedankt daarvoor! Uiteraard kun je tips voor nieuwe onderzoeken altijd bij me kwijt. Reply op deze nieuwsbrief, stuur een mail naar [email protected], of app me via Telegram.

Toffe Klikdingessen

Een geweldige visualisatie van een barre tocht door Yemen. Door de oorlog die daar woedt is 80 (!) procent van de bevolking ontheemd: ze hebben geen woning of vaste verblijfplaats meer. Het is een van de grootste humanitaire rampen in onze geschiedenis, en eigenlijk is er heel weinig aandacht voor.

Hoe lijkt jouw muzieksmaak op de mijne? Een lastig te beantwoorden vraag, zou je denken. Behalve voor een datajournalist met toegang tot de Spotify-API. In deze Medium-post wordt uitgebreid beschreven hoe je zoiets subjectiefs kunt terugbrengen naar een zorgvuldige data-analyse.

En nog een kleine tutorial in de wintersfeer. Datawrapper laat zien hoe je data van de Duitse weerstations kunt scrapen, en hoe je dat in een toffe interface kunt zetten. Alles om die ene belangrijke vraag te kunnen beantwoorden: wanneer heeft het voor het laatst gesneeuwd? Ben erg benieuwd wie de eerste versie voor Nederland maakt.

Met RadiTube kun je door de ondertiteling van behoorlijk extreme video's op Youtube zoeken. Helaas enkel nog in het Engels, maar er zijn plannen om dit behoorlijk uit te breiden. Er is een API beschikbaar en op een later moment worden datasets vrijgegeven. Erg tof, dit soort initiatieven.

Een dataset die de aankomende maanden steeds belangrijker wordt: alle toegediende doses vaccin die in elk land zijn toegediend.

The Pudding heeft weer een totaal onbelangrijk, maar vermakelijk project gepubliceerd. Log in met je Spotify-account en laat kunstmatige intelligentie bepalen hoe slecht jouw muzieksmaak ks. Dankzij Soccer Mommy, Philip Glass en Drake is mijn smaak sad-in-a-cabin-maximally-pretentious-minimalism-crying-during-sex bad. 🤣

Een video van 9 maanden oud, maar alsnog is deze serie erg de moeite waard. Vanuit dit Indiase callcenter worden mensen gescamd, maar dan treffen ze de verkeerde persoon. Jim Browning krijgt toegang tot de beveiligingscamera's en interne systemen van deze criminelen.

Afgelopen jaar is het politiegeweld in de VS weer uit de klauwen geëscaleerd. Propublica heeft 68 video's verzameld in een database, en houdt bij wat er met de agenten gebeurt na deze buitensporige incidenten. Mooie manier om je vast te bijten in een belangrijk onderzoek.

Vind Ik Leuk

Dit zijn de dingen die ik in dit vervloekte jaar het allerleukste vond.

Tot over twee weken. Blijf gezond, fijne jaarwisseling en hopelijk een mooi 2021.

Een goed voornemen voor aankomend jaar kan zijn: een betere onderzoeker / journalist worden. En mogelijk (kan het me nauwelijks voorstellen) heb je niet het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek onder de kerstboom zien liggen. Komt dat even goed uit! Bestel hem snel.