• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #91: De rommelige editie

Klikdinges #91: De rommelige editie

Hey! Volgens mij is het me nog niet eerder gebeurd dat ik pas zo kort van tevoren wist waar deze Klikdinges over gaat. In between projects: daar ligt het aan.

En verder:

  • Kijk de Netwerkdag Oorlogsbronnen terug, en mis mijn VVOJ-presentatie niet

  • Een Wob-generator, zodat je veel tijd overhoudt om andere belangrijke dingen te doen

  • Het Mediafonds Groningen dreigt te verdwijnen (en dat is doodzonde)

Mijn Afgelopen Twee Weken

Wanneer was de laatste keer dat ik geen eigen artikel in mijn nieuwsbrief had? Het moet een eeuwigheid geleden zijn geweest. Of ik ben het gewoon vergeten. Dat kan ook.

Mijn afgelopen weken zijn rommelig. Extreem rommelig. Maar dat is ook wel weer fijn. Het is namelijk zo'n zooitje omdat ik bezig ben met nieuwe onderzoeken. En zodra het creatief wordt, merk ik dat ik minder georganiseerd ben. Ik spring van idee naar code naar opzet naar overleg. Allemaal om volgend jaar met een aantal knallers van onderzoeken te komen.

Enfin, door naar dingen die ik wél heb gedaan 😅

Het onderzoek naar De Vastgoedboeken heeft veel mooie dingen in beweging gezet. Gemeenten gaan onderzoek doen naar hun (soms dubieuze) oorlogsverleden, en we krijgen echt mooie, onvertelde verhalen boven tafel.

Tijdens de Netwerkdag Oorlogsbronnen mocht ik vertellen hoe we met open data en archieven zo'n mooi onderzoek hebben neergezet. Is het ongemakkelijk om online een presentatie te geven? Ja. Went het dan nooit? Nee. Vind ik alsnog dat je deze video moet kijken? Beslis zelf maar, hij staat hieronder.

En er komt nog een presentatie aan. Op donderdag 26 november om 14.00 uur geef ik een snelkookpan-presentatie op de VVOJ Conferentie. In 50 minuten tijd ga ik zo'n 29 journalistieke tools bespreken. In razend snel tempo, en zoveel verschillende soorten dat er (hopelijk) altijd wel iets voor je tussen zit.

Ooit van het Mediafonds Groningen gehoord? De afgelopen drie jaar heb ik daar in de adviescommissie van dat fonds gezeten. We hebben een paar geweldige producties mogen financieren, waaronder Het Verdwenen Groningen – de makers daarvan zijn vervolgens genomineerd als Journalist van het Jaar 2017.

Het Mediafonds heeft de onderzoeksjournalistiek in Groningen drie jaar lang aangejaagd. Maar Provinciale Staten heeft onlangs het besluit gemaakt om het fonds alsnog stop te zetten. Andere keuzes en prioriteiten. Wij zijn het daar uiteraard niet mee eens. Journalistiek heeft meer dan ooit een steun in de rug nodig.

Villamedia en Noorderpers hebben over het verdwijnen van het Mediafonds bericht. Ook Dagblad van het Noorden staat achter ons. En ik ben je enorm dankbaar als je op sociale media ook je steun achterlaat.

Gedeputeerde Staten van Groningen willen stoppen met het Gronings Mediafonds, terwijl dat heeft bijgedragen aan een groot aantal verdiepende journalistieke producties.

Het gebrek aan publicaties maak ik in de volgende Klikdinges dubbel en dwars goed. Deze week kondig ik een nieuw samenwerkingsproject aan met twee supergoede collega's. En ik leg momenteel de laatste hand aan een onderzoek over een gekaapte hashtag: Een verhaal over misinformatie, gecoördineerde trollenacties en hele geniepige leugentjes. In de volgende Klikdinges lees je er alles over.

Toffe Klikdingessen

Datajournalistiek gaat vaak over grote datasets, maar soms is het ontbreken van gegevens juist het verhaal. Dit waanzinnig mooi geanimeerde (en keilange) artikel gaat over de enorme troep die Trump achterlaat na zijn 4 jaar als president. Cruciale datasets voor gezondheidszorg, publieke taken en veiligheid zijn onherstelbaar vernietigd of verstoord.

Jaaaaa, livecams van leuke dieren! Scroll, scroll, nog meer leuke beestjes! Dit is wat ik af en toe nodig heb in deze stressvolle tijden.

De VVOJ (je komt toch wel naar de conferentie?) heeft een Wob-generator online gezet. Zo'n verzoek kan namelijk veel opleveren, maar het is een enorm ingewikkeld proces om een brief op te stellen. Deze website helpt je daarbij.

Wachtwoord vergeten? Dan is het je vast wel eens opgevallen dat het scherm om je gegevens te resetten best veel informatie weggeeft. In de onderstaande video wordt duidelijk uitgelegd hoe je dat kunt gebruiken in je online onderzoek (en hoe je jouw eigen account daartegen kunt beschermen).

Interactieve simulaties zijn niet alleen leuke speledingetjes. Ze helpen je namelijk ook actief om informatie te onthouden. Dit artikel beschrijft dat effect, en geeft er een aantal toffe voorbeelden bij.

Mijn Vlaamse datacollega Maarten Lambrechts heeft weer een idioot mooi project afgerond. Voor de Wereldbank heeft hij de visuals gemaakt voor hun – ahem – Atlas of Sustainable Development Goals 2020. Check die site. Een project met zo'n suffe naam kan er dus ook heel gaaf uitzien.

Door meerdere personen aan me getipt... je zou bijna denken dat ze er iets mee bedoelen 😅 een gratis online cursus voor journalisten hoe je je kunt wapenen tegen online bedreigingen. Ik ga hem sowieso volgen.

Even geen discussie of Billie Eilish overschat is (is namelijk zo). Dit is wel een gaaf project. Met AI zijn tienduizenden covers van Bad Guy aan elkaar geknoopt op deze trippy site.

Vind Ik Leuk

We zoeken trouwens nog een goede developer bij Pointer. Wil je graag bij ons komen werken? Of ken je iemand? Let me know.

Tot over twee weken. En blijf gezond!