• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #90: Wat doe je als je door trollen wordt belaagd?

Klikdinges #90: Wat doe je als je door trollen wordt belaagd?

Hoi, deze editie van Klikdinges gaat grotendeels over trollenlegers en hoe je daarmee omgaat. Ik moet daar echt even wat dingen over kwijt.

En verder:

  • Onze uitzending over Nederlandse trollen die misinformatie over de verkiezingen in de VS verspreiden

  • Twitter verwijdert 90 QAnon-accounts

  • Veel databases waarin geweld of intimidatie is vastgelegd

Mijn Afgelopen Twee Weken

Poeh, waar zal ik beginnen? Allereerst misschien dat ik me best ongemakkelijk voel om hierover te vertellen. Ik doe mijn werk het liefste een beetje in de luwte. Het gaat altijd om het verhaal, niet om mij. Maar nadat ik door een paar honderd trollen werd belaagd vanwege onze uitzending over datzelfde onderwerp, moest ik dat even kwijt in een Twitter-draadje.

Het gevolg: waanzinnig veel lieve steunbetuigingen (die ik op dat moment ook even keihard nodig had), een item in Spraakmakers, een artikel voor journalistenvakblad Villamedia, en hopelijk meer inzicht in een relatief onzichtbaar fenomeen.

Over dat laatste punt wil ik nog even iets zeggen. Ik heb gemerkt dat zo'n trollenaanval nauwelijks zichtbaar is. Mijn persoonlijke account wordt overspoeld met gemene opmerkingen, scheldpartijen en bedreigingen. En dat is vaak alleen maar zichtbaar voor mij en de trollen. Gelukkig waait het snel over, maar je kunt je tijdens zo'n aanval behoorlijk eenzaam voelen.

Wat overigens ook goed is om te weten, is dat ik vanaf maandagochtend in contact stond met mijn hoofdredactie en chef. Toevallig stond er al een gesprek met PersVeilig gepland. Er is melding gemaakt bij de politie, en we krijgen duidelijke protocollen over wanneer en hoe we moeten ingrijpen bij deze incidenten. Daarnaast krijgen we een workshop waarin digitale veiligheid centraal staat, en het psychologische aspect van intimidatie en bedreiging wordt besproken.

Tenslotte is @DeRedacteur_ – het account dat de trollen op me heeft afgestuurd – door Twitter verwijderd. Om eerlijk te zijn weet ik niet wat de exacte aanleiding daarvoor is. Wat ik weet, is dat deze anonieme trol mailadressen heeft gepubliceerd zonder toestemming, honderden trollen op me heeft afgestuurd, en een lange geschiedenis had met het verspreiden van (schadelijke) misinformatie. Inmiddels heeft hij een van zijn reserve-accounts geactiveerd.

Hopelijk geeft dit iets meer inzicht in de nasleep van zo'n trollenaanval. En als nog niet duidelijk is hoe schadelijk trollen zijn, bekijk dan onze tv-uitzending hierover. In een razend tempo van 10 minuten leggen we uit hoe gevaarlijk complottheorieën kunnen zijn, laten we één zo'n bizarre theorie zien, en bespreken we het account van @DeRedacteur_.

"Feiten worden steeds vaker relatief, en steeds vaker iets waar je verdeeld over kunt zijn"

Om deze uitzending te maken, hebben we twee maanden lang Nederlandstalige trollen verzameld en in de gaten gehouden. Aan het einde van deze trollenjacht hebben we 476 van deze accounts verzameld. Waar praten ze over, en hoe actief zijn ze? Ons nieuwsbericht hierover ging overigens weer erg lekker rond (blij mee 😄)

Discussie over feitelijke waarheden is 'zorgelijke ontwikkeling'

Collega Thomas de Beus heeft overigens een heel fijn interview geschreven met Buzzfeed-redacteur en misinformatie-legende Craig Silverman. Mijn dringende advies: lees dat artikel.

Na onze uitzending zagen we trouwens dat Twitter veel accounts heeft verwijderd, waaronder 90 QAnon-accounts in onze dataset. De aanhanger van deze extremistische samenzweringsgroep worden al van Facebook en Youtube geweerd. En nu ziet Twitter die noodzaak dus ook. Je leest hier hoe zulke accounts er eigenlijk uit zien, en wat QAnon eigenlijk is.

Accounts hebben afgelopen twee maanden complottheorieën over verkiezingen VS verspreid

De aankomende weken mag ik aan een paar langlopende onderzoeken werken. Dus wat er in de volgende Klikdinges komt... Nog geen idee. Ook wel eens lekker voor de verandering.

Toffe Klikdingessen

Door mijn eigen ervaring met trollen, ben ik deze database tegengekomen. De EFJ houdt hierin bij hoeveel journalisten worden bedreigd of geïntimideerd tijdens hun werk.

En nog meer databases met geweld. Deze keer politiegeweld in de Verenigde Staten, het land dat geweld door agenten heeft uitgevonden en verbeterd.

En een dataset waarvan je nog niet wist dat je hem wilde hebben: heksenveroordelingen in Europa.

Beloofd, dit is voorlopig even de laatste link die ik over QAnon plaats. Medialogica heeft een fijne analyse gemaakt van de aandacht voor deze complotdenkers. En als je nog niet zoveel van deze beweging weet, is het een goede introductie.

Geef me aub niet de schuld als het stuk gaat, want ik heb deze library niet getest. Maar blijkbaar kun je hiermee eenvoudig scrollverhalen maken als je data in tabelvorm hebt. Ben erg benieuwd wat jullie ervaring is.

Deze kaart is gaaf genoeg dat je hem op een poster zou willen printen, toch? Met een beetje kennis van R kun je dit gewoon gratis maken van je eigen buurt. Sowieso tof om eens mee te experimenteren.

Ik houd van dit soort analyses: wat zijn de afmetingen van IKEA-meubelen? Check het draadje voor de code in R. Misschien kun je het wel voor andere projecten gebruiken.

2020 is een verschrikkelijk jaar, en voor veel Amerikanen kwam daar vorige week nog een enorme lading stress bovenop door de verkiezingen. Met deze Election Distractor van New York Times kun je even naar geitjes kijken die worden gevoerd, rondvliegende bijen loeren of raden welke kleur verf er wordt gemengd.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond!

100% veilig werken is een illusie (heb ik ook gemerkt). Maar er zijn veel voorzorgsmaatregelen die je vrij eenvoudig kunt doen. In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek lees je daar meer over.