• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #88: Trollenjacht en rechtsherstel

Klikdinges #88: Trollenjacht en rechtsherstel

In deze Klikdinges twee woorden van drie lettergrepen in de hoofdrol: trollenjacht en rechtsherstel. Het waren drukke weken.

En verder

  • Volg onze zoektocht naar Nederlandse trollen

  • Artikelen en tv-uitzending over de Verkaufsbücher

  • En drie vacatures bij Pointer!

Mijn Afgelopen Twee Weken

Gewapend met Google Spreadsheets, een Twitter API-key, analysetools en een scraper ben ik weer op trollenjacht gegaan. Ik was net terug van mijn COVID-19 trip, en de komende weken zoek ik trollen die over de presidentsverkiezingen aan het tweeten zijn. Zodra ik er eentje heb gevonden, vind je in het onderstaande dashboard terug waar ze over praten en hoe actief ze zijn. Dit dashboard houden we bij tot vlak na de presidentsverkiezingen.

De jacht naar misinformatie en polarisatie

Iets heel anders, namelijk de Verkaufsbücher. Op maandag 5 oktober was de uitzending van De Monitor over dat onderwerp (kijk het hier terug). Eindhoven en Winterswijk hebben al naar aanleiding van onze publicaties een onderzoek ingesteld. En na een belrondje gaan in totaal twintig gemeenten bekijken welke rol zij hebben gespeeld in de roofhandel van Joods vastgoed tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Een supermooi resultaat na een half jaar hard werken. En eigenlijk is het vreemd dat zoveel gemeenten hun (soms zeer dubieuze) gedrag in die periode niet gaan onderzoeken.

"Als jij leed en schade veroorzaakt, dan ben je gehouden dat te herstellen."

Frank Andriesse is een van de hoofdrolspelers in de uitzending. Zijn verhaal bracht het balletje aan het rollen in Eindhoven.

Op basis van zijn herinnering heb ik de afgelopen maanden stad en land afgereisd om bewijs in de archieven te vinden. Een lange en soms frustrerende zoektocht. Het is ook een van de moeilijkste verhalen om te schrijven, vind ik. Oordeel zelf of het is gelukt om er een spannend verhaal van kop tot straat van te maken.

In zes stappen onthullen we het verhaal achter het geroofde huis van zijn Joodse grootvader

En voorlopig ter afsluiting van het Verkaufsbücher-onderzoek: een uitgebreide reconstructie van de aankopen van Menko. Het viel me op dat een Joods bedrijf Joodse woningen kocht. Hoe zit dat? Die verbazing leidde tot een verhaal over de Twentse textielindustrie in zijn gloriedagen, een van de meest uitgesproken nazi's die Nederland heeft gekend, en een Enschedese Hitlerjügend in een bedrijfsfabriek.

Hier heb ik overigens enorm veel plezier aan beleefd om dit uit te zoeken. In elk archief vond ik wel een nieuwe verhaallijn. Het is een echte longread geworden, maar dit is misschien nog maar een kwart van alle informatie die ik ben tegengekomen. 😅

Hoe Enschede kortstondig een fabrieksschool voor Hitlerjugend heeft gehad

Nu staan de aankomende weken in het teken van de presidentsverkiezingen in de VS. Op woensdag 14, 21 en 28 oktober (NPO2, 21;15) hebben we telkens korte uitzendingen over hoe de verkiezingen Nederland beïnvloeden. De uitzending waar ikzelf aan werk staat gepland voor de 28e. Dit Twitter-draadje is een klein voorproefje van wat we tijdens die uitzending gaan doen.

Toffe Klikdingessen

Een leuke toevoeging op het bovenstaande Trollendashboard: hoe herken je zulke accounts? In deze quiz moet je raden welke accounts fake of echt zijn. Met acht hele goede voorbeelden en uitstekende uitleg.

Klimaatverandering treft ons allemaal vroeg of laat. Maar de mate waarin dat gebeurt, is verschillend voor waar je woont. In de VS zijn de verschillen gigantisch groot, zoals je in dit artikel kunt zien.

Een leuke dataset tussendoor: een gigantische lijst priemgetallen, inclusief het jaar waarin dat priemgetal is ontdekt en de naam van de ontdekker.

GRATIS! OPEN SOURCE! Nu ik je aandacht heb, bekijk deze tool van Mozilla. Het is specifiek gericht op het vinden en tracken van misinformatie op Twitter, Reddit, 4Chan en 8Kun.

Oh, had ik nou maar beter opgelet tijdens Duits. Maar dat doet niets af aan de tofheid van deze interactive. Deel Duitsland op in twee helften, en bekijk hoe die helften door demografie worden gescheiden. Leuk idee naar aanleiding van dertig jaar samenvoeging van Oost- en West-Duitsland.

Google Spreadsheets (dé tool waar ik beginnende datajournalisten mee laat werken) wordt nog beter. De online Excel van Google geeft nu ook suggesties hoe je datasets kunt schoonmaken, en geeft statistieken per kolom.

De afgelopen weken is de scrapetool Twint kapot gegaan en niet meer gerepareerd (gaat nog wel gebeuren). Geen nood, want er zijn nog alternatieven om Twitter (en andere sociale media) te scrapen. Een suggestie die ik al vaker voorbij heb zien komen is SN Scrape.

Zie je door de bomen (QAnon, Trump, pedofielen, Wayfair, Lange Frans, etc.) het bos (complottheorieën) niet meer? Deze Youtube-docu van Kirby Ferguson legt vlot en met humor uit hoe we in de online shitshow terecht zijn gekomen waarin we nu leven.

Vind Ik Leuk

Ter afsluiting: WERK! Pointer heeft grootse plannen voor volgend jaar. Daarom zoeken we drie nieuwe collega's: een developer, designer en online coördinator. Dus als je mijn collega wil worden, reageer dan snel.

Tot over twee weken. Blijf gezond!

In een spreadsheet duiken om verhalen te vinden lijkt moeilijk – 'dan moet je toch heel goed in wiskunde zijn?' – maar dat valt enorm mee. Het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek helpt je op weg om beter in Excel te worden en hoe je die informatie tot een goed verhaal