• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #87: Het debuut van 'online' in de Troonrede

Klikdinges #87: Het debuut van 'online' in de Troonrede

Koning Willem-Alexander sprak het woord 'online' (en 117 andere woorden) voor het eerst uit tijdens de laatste Troonrede. Welke woorden nog meer? Lees even door en je weet het.

En verder

  • Waar liggen de Nederlandse zorgwoestijnen, en welke gevolgen heeft dat?

  • Een handleiding voor het ontwerpen van interactieve verhalen

  • Bijzonder veel 'Facebook is trash' 🤢

Mijn Afgelopen Twee Weken

Als je iets twee jaar achter elkaar doet, is het dan al een traditie? Of moet je het minstens drie, vier of vijf keer hebben gedaan? Maar dat terzijde.

Vorig jaar analyseerde ik de Troonrede al op leesbaarheid en woorden die niet eerder voorkwamen. Dat leverde – naast een oefening in taalanalyse – een tof resultaat op. Dus dit jaar zaten ik en Marije Rooze weer klaar om een nieuwe versie te maken. Mijn oud-docent en speechliefhebber Jaap de Jong (Universiteit Leiden) mocht ik bellen voor duiding bij de opmerkelijkste woorden.

Extra grappig is dat het interview met hem op luidspreker door de collegazaal te horen was. "Dan kunnen de studenten meeluisteren en er wat van leren." En mijn eerste gastcollege via de telefoon is daarmee een feit. 😅

Voor het eerst zaten woorden zoals online, Dodenherdenking en toeslagenaffaire in de Troonrede. Onvermijdelijk: corona, pandemie en vaccin. Bekijk hieronder de Troonrede door de woorden die nooit eerder in de toespraak voorkwamen.

"Interessant is dat het woord corona 22 keer voorkomt in deze toespraak. Dat is opmerkelijk vaak."

Niet elke Nederlander woont in de buurt van spoedeisende zorg. Ruim 16 duizend mensen moeten minstens 45 minuten rijden naar een SEH. En die vorm van zorg is de laatste jaren alleen maar lastiger bereikbaar geworden.

Door alle locaties met SEH-zorg door OpenRouteService te halen, kun je het dekkingsgebied in minuten reistijd bepalen. Leuk om zelf een artikel mee te maken, maar uiteraard kunnen regionale redacties daar nog veel mooiere reportages over maken.

Daarom heb ik via Reporter Radio en Omroep Gelderland, Noord-Hollands Dagblad en Leeuwarder Courant mijn dataset gedeeld voordat we ons eigen artikel publiceerden. Als experiment, om te kijken wat anderen met onze data kunnen doen. En ik moet zeggen dat het resultaat me erg tevreden maakt. Grote kans dus dat we dit vaker gaan doen. Interesse om een keer aan te haken? Mail me gerust ([email protected]) of reply op deze Klikdinges.

Zoek op hoe ver het reizen is naar de dichtstbijzijnde SEH

De volgende Klikdinges wordt een longread, dat beloof ik je nu al. Aankomende week publiceren we ons trollendashboard: welke Twitter-trollen hebben over de Amerikaanse presidentsverkiezingen gepraat? Hoe actief zijn ze? En waar praten ze nog meer over?

En op maandag 5 oktober gaat De Monitor over de Verkaufsbücher. Met collega's Miranda Grit en Anne Mae van Tilburg hebben we de rol van gemeenten in het rechtsherstel van geroofde Joodse woningen tijdens WOII onderzocht. Want veel gemeenten wisten tot voor kort niet of dat in hun gemeente heeft plaatsgevonden.

Wat je kunt verwachten: een tv-uitzending, een nieuwsbericht (waar ik enorm trots op ben) en twee reconstructies op basis van archiefmateriaal. Nog even flink doorwerken dus 💪

Toffe Klikdingessen

De Groene Amsterdammer onderzoekt al een tijdlang hoe desinformatie het publieke debat beïnvloedt. Samen met Dataschool hebben ze het netwerk van complotdenkers en influencers in kaart gebracht rondom COVID-19. Wat extra gaaf is: de uitgebreide verantwoording.

Weer een gaaf project van Jan Willem Tulp om meer gevoel te krijgen voor het aantal coronabesmettingen. Hoeveel nieuwe cases zijn erbij gekomen sinds je de pagina hebt geopend? Eenvoudig en doeltreffend.

Het is al lastig genoeg om een goedlopend geschreven verhaal te maken. Bedenk dan eens welke uitdagingen een interactieve productie met zich meebrengt. Dit artikel legt uit hoe zo'n artikel het beste kunt ontwerpen, afhankelijk van het doel dat je wil bereiken.

Origineel is het niet – Stel Je Eigen Verkiezingsuitslag Samen – maar deze van New York Times is uiteraard weer goed uitgevoerd.

Hoe ziet muziek eruit als je het visualiseert? De Nederlandse Nadieh Bremer maakte voor Sony Music een serie posters van bekende nummers. En zoals altijd ziet het er geweldig uit. In dit artikel licht ze haar ontwerpproces toe.

Het coronavirus levert - uiteraard naast gezondheidsrisico's - veel praktische, alledaagse problemen op. Google heeft daarom een handige verzamelpagina met digitale tools samengesteld. Developers en makers kunnen hiermee nieuwe oplossingen vinden voor bijvoorbeeld afstand tot elkaar bewaren, sms-robots maken, en pandemie-simulaties doen.

Een van de grote onderzoeken van 2020. Buzzfeed legde de hand op documenten waarin dubieuze geldstromen staan beschreven. Via het internationale onderzoekscollectief ICIJ zijn die gegevens gedeeld aan honderden journalisten wereldwijd.

Vind Ik Leuk

Als je Klikdinges al een tijdje volgt, dan weet je dat Facebook niet mijn favoriete website is. Facebook 👏 is 👏 trash 👏 en de afgelopen weken vond ik bijzonder veel Facebook-incidenten.

De coronamaatregelen van maandag vallen me onverwacht zwaar, merk ik. Het zou mij niet verbazen als we de komende maanden grotendeels in eigen huis gaan spenderen. Heb je goede tips voor films, games, boeken, bordspellen, eendaagse projecten, cursussen, of ander tijdverdrijf? Ik krijg sowieso graag mails van Klikdinges-lezers, en nu nog iets extra graag.

Tot over twee weken. Blijf gezond!

Journalistieke rotklusjes automatiseren scheelt zo waanzinnig veel tijd. In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek lees je hoe je het internet voor jou kunt laten werken. Scheelt je weer wat tijd, die je kunt besteden aan onderzoek.