• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #86: Een geroofde synagoge in Winterswijk

Klikdinges #86: Een geroofde synagoge in Winterswijk

In deze nieuwsbrief lees je meer over mijn nieuwsverhaal over een onteigende en verkochte synagoge in Winterswijk.

En verder

  • Deze straten zijn vernoemd naar gevallen helden

  • Vooruitblik op de steeds beter leesbare Troonrede

  • Kies voortaan de beste kleuren voor je grafiek

Mijn Afgelopen Twee Weken

Tot voor kort was ik nog nooit in Winterswijk geweest. Het is ook een aardig eindje rijden vanaf mijn huis (ongeveer een uur). De plekken waar je komt als je je in de Verkaufsbücher verdiept... 😁

In ons onderzoek naar onteigende en verkochte Joodse woningen kreeg ik deze zomer namelijk een tip van Mirjam Schwarz. Ze woont vlak achter de synagoge in Winterswijk en wist dat de gemeente dat gebouw tijdens de oorlog heeft gekocht. Een bijzonder mooie synagoge ook.

Schwarz heeft de correspondentie van vlak na de bevrijding tussen de Joodse gemeenschap en de gemeente in haar bezit. Het levert een boeiende inkijk in een kille gemeente die geroofd vastgoed niet zonder slag of stoot wil teruggeven.

Eerder hebben we in Eindhoven de zaak aan het rollen gebracht. En nu gaat Winterswijk zijn eigen zwarte bladzijden verder onderzoeken. Na het nieuwsverhaal nog steeds nieuwsgierig? Op maandag 5 oktober is hier nog een tv-uitzending over van De Monitor (NPO2, 22.15 uur). En er komen sowieso nog twee mooie lange verhalen uit de Verkaufsbücher.

"Meer dan 340 dorpsgenoten zijn verdwenen. En het belangrijkste wat de gemeente vindt, is geld."

Voor mijn collega Anoek Hofkens heb ik 163 kilometer aan 'twijfelachtige' straatnamen gevonden: straten die naar gevallen helden zijn vernoemd. Met een beetje QGIS-magic en het Nationaal Wegen Bestand heb ik de data-analyse gedraaid.

Waarom slechts af en toe een straatnaam wordt gewijzigd

Nog meer ploeteren, maar dan op de dag dat deze Klikdinges in je mail verschijnt. Vorig jaar analyseerde ik de 99 woorden die voor het eerst werden uitgesproken in de Troonrede. Dat ga ik dit jaar weer doen. Als voorproefje kun je in dit artikel lezen hoe de Troonrede sinds het allereerste begin steeds toegankelijker is geworden voor het brede publiek.

Een korte toespraak is niet per se beter, dan krijg je 'platgeslagen Nijntje-teksten'

Als je denkt dat ik nu al twee drukke weken heb, oei...

Op 14, 21 en 28 oktober maken we bij Pointer tv-uitzendingen over de Amerikaanse presidentsverkiezingen. 'Mijn' aflevering staat op de 28e, en om dat af te krijgen moet nog heel wat gebeuren.

En met Reporter Radio en een aantal regionale media gaan we de 'zoegwowstijnen' van Nederland analyseren. Voor die uitzending hebben we nog persoonlijke verhalen nodig. Tip ons hier als je ooit problemen hebt gehad met ambulancehulp in jouw regio.

Elke twee weken zie je onderin de mail een verkooppraatje voor het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Deze keer ook even iets hoger in de nieuwsbrief. Ik kreeg namelijk dit berichtje van collega Carlijn Koning. Heel gaaf dat het ANP dat fantastische boek (mijn ongekleurde en objectieve mening) aan hun trainees geeft. 🙌

Toffe Klikdingessen

Waar zijn de meeste rotondes aangelegd? Geen vraag waar je een enorm onrecht mee gaat aantonen. Maar het gaat hier voornamelijk over de methodiek. Een fijne tutorial om je geo-skills mee op te vijzelen.

Ik vind het geweldig als journalisten handmatig hebben geturfd om een dataset te verzamelen. En ja, er is methodologisch echt wel van alles op aan te merken. Maar heb je een beter alternatief?

De juiste kleuren kiezen voor je grafiek is een ambacht. En Datawrapper heeft een aantal hele goede tips om je op weg te helpen.

Op de middelbare school heb ik mijn proefielwerkstuk over nucleaire energie gedaan. Had ik toen maar de skills van Reuters. Wat een mooie, duidelijke uitleg over de atoombom die op Hiroshima viel.

De Verenigde Staten staan in brand. De afgelopen vier jaar waren een hel dankzij de meest incompetente president die het land kon krijgen. Maar is er een nog slechter scenario mogelijk? In deze interactive van Bloomberg kun je alle scenario's ontdekken.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken! En blijf gezond.

Moet je een nerd zijn om datajournalistiek leuk te vinden? Hmm, hoeft niet, maar het helpt wel. Maar wat het allerbeste helpt, is het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Daarom vind je namelijk praktische tips en methoden om een betere onderzoeker te worden.