• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #85: Ga mee op trollenjacht

Klikdinges #85: Ga mee op trollenjacht

Ruim vijftig anonieme accounts hebben de afgelopen maanden nepnieuws over het coronavirus rondgepompt. Lees mee hoe ik ze heb opgespoord.

En verder

  • Een tutorial hoe je zelf Twitter-trollen kunt vangen

  • Gooi tips op me over verkiezingen

  • Hoe Buzzfeed de concentratiekampen in China ontdekte

Mijn Afgelopen Twee Weken

Ik ben terug van trollenjacht. Nee, niet die cultfilm uit 2010, maar het soort trollen dat op sociale media misinformatie verspreidt en gesprekken beïnvloedt.

Sinds het begin van de corona-uitbraak heb ik berichten op Twitter verzameld om misinformatie te ontdekken. Dat begon als experiment — met de package Rtweet blijkt het zelfs erg eenvoudig te zijn — en heeft sowieso al drie nieuwsberichten (1, 2 en 3) opgeleverd.

Voor een voorlopig laatste onderzoek hierover bekijk ik wie al deze schadelijke onzin verspreidt. Dan kom je al snel op trollen uit: anonieme accounts die de mechanieken van Twitter proberen te misleiden. Na uitgebreid onderzoek hebben we ruim 50 van deze accounts geïdentificeerd. En Twitter heeft n.a.v. ons onderzoek sancties tegen een aantal accounts ondernomen.

Twitter verwijdert accounts naar aanleiding van ons onderzoek

Trollen zijn niet eenvoudig te herkennen, omdat ze zich proberen voor te doen als echte personen. Maar hun anonimiteit, eenzijdige gedrag en kleine sociale netwerk verraadt ze regelmatig.

Wil je weten hoe wij duizenden accounts snel tot een kleine groep hoofdverdachten kunnen beperken? Uiteraard heb kk het opgeschreven in deze making-of.

In vijf stappen van dataverzameling tot handmatige controle

De echte fijnproevers kunnen in de 1,7 miljoen tweets over het coronavirus duiken. Als je nog bijzondere vondsten doet, denk aan mij: [email protected].

De komende tijd maak ik even geen verhalen over COVID-19. Wat er wel aankomt: drie mooie verhalen over de Verkaufsbücher en een reeks artikelen over de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten.

Dat laatste wordt eigenlijk ook een experiment in het soort dataonderzoek dat we volgend jaar tijdens de verkiezingen voor de Tweede Kamer kunnen doen. Heb je nu al tips? Reply op deze Klikdinges.

En voor de verandering ben ik een keer geïnterviewd. Als introductie voor studenten Journalistiek en Nieuwe Media in Leiden mocht ik vertellen hoe ik als journalist ben begonnen, en wat er zo mooi is aan het vak. 🙌

Toffe Klikdingessen

In de langlopende traditie van Bellingcat: een bijzonder matig geschreven artikel, maar inhoudelijk heel sterk. Zodra WHO-baas Ghebreyesus een tweet stuurt, wordt hij belaagd door allerlei figuren op Twitter. Wat zit daar precies achter?

Een gaaf script waarmee je films kunt omzetten naar een hele gave visualisatie van een langspeelplaat. Is het verder nuttig? Nee, maar dat hoeft ook niet altijd 😁

Soms is een gebrek aan gegevens de belangrijkste aanwijzing dat er iets mis is. Buzzfeed ontdekte dankzij vlekken op de kaart van Baidu de locaties waar de Chinese overheid kampen bouwt. Geen fijne kampen overigens: het gaat om de etnische zuivering van Oeigoeren.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. Blijf gezond!

Je moet het je als journalist soms een beetje makkelijk maken. Veel werk kun je automatiseren. In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek vind je tips hoe jij ook een luie journalist kunt worden.