• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #84: De belangrijkste lessen die ik als datajournalist heb geleerd

Klikdinges #84: De belangrijkste lessen die ik als datajournalist heb geleerd

Deze Klikdinges heeft veel linkjes en tips waar aspirant-datajournalisten wel raad mee weten.

En verder

  • Weer een aantal zorgcowboys op de korrel

  • De 6 belangrijkste dingen die ik heb geleerd als beginnend datajournalist

  • Twee gave visualisaties met gegevens van Wikipedia

Mijn Afgelopen Twee Weken

Hé, daar zijn ze weer: zorgcowboys! Om de klap van de coronacrisis te kunnen opvangen, konden bedrijven dit jaar beroep doen op de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW). Maar moet je dat geld wel aanvragen als je de jaren daarvoor al miljoenen euro's aan dividend hebt uitbetaald?

Voor het onderzoek van collega Dirk Mostert ben ik even in onze lijst van zorginstellingen met hoge winsten gedoken, en heb daar de NOW-lijst naast gelegd. Liefst 12 zorgcowboys hebben voor ruim 635 duizend euro aangevraagd.

Tijd voor Dirk om de directeuren eens te bellen. Want is dit wel de bedoeling?

"U vraagt of we recht hebben op NOW, daar kan ik kort over zijn: daar hebben wij geen recht op." - Antonia Rosier, zoegondernemer

Hebben zorginstellingen met hoge winstmarges recht op overheidsregeling?

Verder ben ik erg druk met het afronden van een vervolgverhaal over nepnieuws op Twitter. Deze week kun je een nieuwsverhaal, making-of en dataset van mij verwachten.

Ruim 10 (?) Klikdingessen geleden heb ik al eens gepeild wat jullie een interessante insteek voor mijn mogelijke volgende boek kan zijn. Vorige week heb ik ein-de-lijk een boekvoorstel afgerond. Het is nog errug vroeg, maar het idee voelt goed. Hopelijk in de aankomende maanden meer updates hierover. En zo niet, dan was mijn idee toch minder goed dan ik nu vermoed 😅

Aangezien ik toch in een 'sharing = caring'-stemming ben, wil ik nog wat vroege lessen in datajournalistiek met jullie delen. Dit zijn de belangrijkste dingen die ik in mijn eerste jaren als datajournalist heb geleerd:

  1. Neem contact op met je grote voorbeelden. Wees niet bang. Stuur gewoon eens een mail dat je graag het vak wil leren en een kop koffie wil doen. En vraag ze alles over hoe zij zijn begonnen.

  2. Begin een project. Ga iets uitzoeken. Het maakt niet uit wat, zolang je er zelf maar echt nieuwsgierig naar bent. Mijn eerste project: zoek uit wat een echte Academy Award-winnende film is op basis van data. Erg onbelangrijk voor 99% van de wereldbevolking. Maar het leerde mij wel hoe ik een dataproject moest opzetten.

  3. Wees niet bang om aan vaardigheden te werken waar je nog niet gemakkelijk mee bent. Ik heb mezelf in 2017 een jaar lang gedwongen om geen Excel te gebruiken en alles in R te doen. Was dat frustrerend? Ja. Heb ik belachelijk veel geleerd waar ik nu elke dag profijt van heb? Ook ja.

  4. Houd al je ideeën bij. Schrijf ze allemaal op. Digitaal, analoog, wat jij wil. Geloof me, het merendeel is klote. Maar er komt een tijd dat je verlegen zit om een nieuw project. Dan is het heel fijn om 30 frisse ideeën terug te lezen en daar iets uit te plukken.

  5. Blijf op de hoogte. Je leest Klikdinges al 👍 maar abonneer je bijvoorbeeld ook op de NICAR-L mailing list. Honderden gesprekken over onderzoeks- en datajournalistiek in je mail. Ga naar conferenties en congressen. Lees wat je concurrentie doet. En vooral: hoe ze het doen.

  6. Reminder: De perfecte datajournalist bestaat niet. Praat jezelf niet naar beneden. Spiegel je niet aan anderen. Elke redactie heeft andere typen journalisten nodig, en geen mens is (of leert) hetzelfde. Is er iets waar je niet goed in bent? Top, weet je dat ook weer. Gewoon doorgaan met de volgende vaardigheid.

In een volgende Klikdinges — waarschijnlijk zodra het iets rustiger is qua publicaties — leg ik uit welke vaardigheden en tools ik vaak inzet. Maar voor nu kun je door naar hieronder, want daar staat nog meer leesvoer voor beginnende datajournalisten.

Toffe Klikdingessen

Jup, gewoon een Google Doc in Klikdinges. Op Twitter deelde @ceostroff dit document met een aantal geweldige tips en bronnen voor beginnende datajournalisten.

The Pudding wordt regelmatig gelinkt in deze nieuwsbrief. Hoewel het inhoudelijk vaak erg dunnetjes is, maken ze qua vormgeving en 'nice to knowness' hele gave dingen. In deze post leggen ze uit hoe ze tot zulke mooie producties komen. Erg leerzaam voor pro's en beginners.

Een Nederlandse tutorial waarin wordt uitgelegd hoe je met Python wat online zoekwerk kunt verrichten. Koppel een lijst van mailadressen aan gebruikersnamen. In deel 2 leer je hoe je nog meer zoekopdrachten kunt automatiseren, en in deel 3 exporteer je die data. Stap voor stap kun je jouw eerste Python-script voor OSINT maken.

Deze moet je op desktop bekijken (BOE 😠). Op basis van Wikipedia-artikelen zie je de volledige wereldgeschiedenis aan je voorbijtrekken.

En hier een compleet andere manier om gegevens op Wikipedia te visualiseren. Maak een Tree Graph van je favoriete pagina. Een mooi concept om onderlinge structuren te zien. Dit is hoe je door een rabbit hole van wiki's rolt.

Misschien staar je tijdens het lezen van Klikdinges wel moedeloos naar buiten. Sinds COVID-19 is onze belevingswereld stukken kleiner geworden. Via deze site kun je eens wisselen van perspectief: staar eens 5 minuten uit het raam van iemand aan de andere kant van de wereld.

Eigenlijk bedoeld om orkanen en stormen live te tracken. Maar voor OSINT en andere geografische toepassingen kun je Zoom.earth ook goed inzetten.

Voor de beste forecasts moet je bij FiveThirtyEight zijn. En de presidentsverkiezingen van dit jaar zijn daar zeker geen uitzondering op. Check deze waanzinnig gave pagina eens! ♥️ de small multiples van mogelijke scenario's.

Vind Ik Leuk

In de volgende Klikdinges meer over mijn onderzoek naar nepnieuws. Tot over twee weken. En blijf gezond!

Twitter scrapen, algoritmen inzetten, data analyseren... Het kan vrij intimiderend klinken. Maar stiekem is het best goed te doen als je weet waar je aan begint. Het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek geeft je wat meer houvast als je je wil wagen aan moderne onderzoeksjournalistiek.