• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #79: Weet jij wat de Vastgoedboeken zijn?

Klikdinges #79: Weet jij wat de Vastgoedboeken zijn?

Joods vastgoed is tijdens de Tweede Wereldoorlog op grote schaal onteigend en verkocht. Nog nooit van gehoord? Dat is niet erg, want ik ga je er alles over vertellen in deze Klikdinges.

En verder:

  • Onze tv-uitzending op 27 mei over de Vastgoedboeken

  • Een goede (en gratis) Excel-cursus

  • Militair personeel volgen via speciaalbier-app Untappd

Als je Klikdinges met veel plezier leest, overweeg hem dan ook eens door te sturen naar collega’s of vrienden. Deel deze pagina op social media.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Voordat ik begin: vergeet niet op ons te stemmen voor De Tegel Publieksprijs. Stem op de Zorgcowboys of het verhaal achter een identiteitsroof. Dank je! Op maandag 8 juni vanaf 16.30 uur kun je de uitreiking live volgen op de website van De Tegel.

Even geen corona-artikelen. Dat heb ik in mijn vorige Klikdinges beloofd. En daar houd ik me dan ook netjes aan. Bij Pointer gaan we de aankomende maand voornamelijk artikelen publiceren over de Verkaufsbücher... de wat? 🧐

De Vastgoedboeken. Oké, het is geen directe vertaling, maar het dekt de lading wel een stuk beter. Joods vastgoed is tijdens de Tweede Wereldoorlog onteigend en doorverkocht. Veel mensen verkozen hun eigen financiële gewin boven het leed van een ander. In de Verkaufsbücher staan al die dubieuze transacties beschreven. Alle achtergrond over de Verkaufsbücher kun je hier verder lezen.

Onze volledige redactie heeft zich op dit onderwerp gestort. Mijn eerste verhaal is een interview met mevrouw Simons-Deen. Haar schoonvader werd onteigend uit zijn Haagse woning. En bij terugkomst uit de kampen kreeg hij van de gemeente ook nog een aanslag voor achterstallige belasting.

"Ik was zo verbaasd dat ze hem dat geflikt hadden"

Dit onderzoek is ons eigenlijk in de schoot gevallen. Vorig jaar tijdens de uitreiking van de Stuiveling Open Data Award waren het Nationaal Archief en het Kadaster ook genomineerd. Na de uitreiking hebben we contact gehouden, want ik zag direct dat dit een database was met enorm veel verhalen die nog verteld moeten worden.

Uiteraard kun je zelf ook een kijkje nemen in de gegevens. En we hebben van 5.000 adressen de exacte locaties kunnen vinden. Staat zo'n onteigend pand ook bij jou in de buurt?

Meer dan 5.000 doorverkochte panden op de kaart

Op woensdag 27 mei (21.05 uur, NPO2) kun je onze tv-uitzending over dit onderwerp bekijken. Op diezelfde dag publiceer ik ook mijn nieuwsverhaal over compensatieregelingen. En in de komende weken zetten we nog veel meer persoonlijke verhalen, reconstructies en onderzoeken online. Houd onze landingspagina voor dit project in de gaten.

Gek genoeg zijn de afgelopen (en aankomende) weken drukker dan ooit qua workshops en presentaties. Uiteraard volledig online. Voor het IMPACT-programma geef ik een aantal studenten een beginnerscursus datajournalistiek. Voor DataFryslan geef ik op 28 mei een presentatie en Q&A op Youtube (aanmelden kan hier). En ik geef mijn collega's van de Radioschool van KRO-NCRV een workshop hoe je nieuws maakt.

Superleuk allemaal. Maar naast een algeheel gevoel van 'meh' en 'urgh' door de lockdown, ben ik ook wel even toe aan vakantie. We hadden een vakantie gepland naar de VS, maar die gaat uiteraard niet door. In juni dus drie weken achtertuinvakantie, boeken lezen, barbecueën en... nou, kom maar op met goede tips. 😁

Toffe Klikdingessen

Een lollig onderzoek waar ik nog wel wat achtergrond bij mis. Duitse plaatsnamen zijn namelijk erg gebonden aan de regio. Hoezo? Gemiste kans, maar de interactieve kaart is wel tof.

Een geweldige manier om ideeën van filosofen naast of tegenover elkaar te zetten. Met een paar extra manier om te filteren en een goed begeleidend artikel is dit nog beter, denk ik.

Een spannend idee: kun je geografische kaarten door kunstmatige intelligentie laten genereren? Wie weet kun je over een paar jaar met een druk op de knop je eigen land of continent maken.

De abonnees van Klikdinges zijn behoorlijk divers qua ervaring met datajournalistiek. Er zitten hardcore R- en Python-fanaten bij, maar ook lezers met weinig Excel-ervaring. Voor die laatste groep is deze link erg nuttig. Supergoede oefenstof om de basics van Excel aan te leren.

Het was lastig kiezen tussen een aantal uitstekende factchecks. Uiteindelijk is dit wel de tofste en qua methodiek meest interessante. Al die foto's van drukke winkelstraten kun je nu zelf factchecken (en waarschijnlijk debunken).

De creativiteit van Bellingcat verrast me keer op keer. In dit artikel wordt stap voor stap uitgelegd hoe je militairen en inlichtingendiensten via de speciaalbier-app Untappd kunt volgen. 🤯

Een leuk frutselding om mee te eindigen: een handleiding hoe je in de populaire visualisatietool Datawrapper foto's kunt weergeven in lijntjes. Gewoon, omdat het kan.

Vind Ik Leuk

De volgende Klikdinges komt pas over 4 weken. Ik ga in de tussentijd van mijn vakantie genieten. Leuke tips voor veilige activiteiten zijn welkom.

Tot dan, en blijf gezond!

Stel je voor dat je een database vol verhalen tegenkomt... maar je hebt niet de vaardigheden om in Excel te werken. Balen! Dat kun je voorkomen door het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek aan te schaffen. Met een hoofdstuk over spreadsheets ben je binnen no-time een beginnend datajournalist.