• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #76: Sekswerkers blijven doorwerken (ook al is dat verboden)

Klikdinges #76: Sekswerkers blijven doorwerken (ook al is dat verboden)

In deze Klikdinges lees je alles over mijn onderzoek naar sekswerkers in tijden van corona.

En verder:

  • Binnenkort maar liefst twee uitzendingen van Pointer

  • Mijn thuiswerkplek en geïmproviseerde opnamelocatie

  • Veel waanzinnig goede visualisaties over het coronavirus

Als je Klikdinges met veel plezier leest, overweeg hem dan ook eens door te sturen naar collega’s of vrienden. Deel deze pagina op social media. Of trakteer me via deze Tikkie op een kop koffie.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Gelukkig kunnen veel mensen blijven doorwerken tijdens de coronacrisis. Het is even wennen om alles vanuit huis te doen. Maar ik mag zeker niet klagen als ik zie hoe andere beroepen te lijden hebben onder de maatregelen die we moeten invoeren om verspreiding van het virus te beperken. Dat geldt in het bijzonder voor sekswerkers.

Samen met collega's van Investico onderzocht ik hoe een van de meest intieme beroepen omgaat met de richtlijnen van het RIVM. Uit noodzaak blijven ze vaak doorwerken, blijkt uit gesprekken en duizenden advertenties die we online hebben gevonden. In honderden advertenties wordt het coronavirus zelfs expliciet genoemd. Vaak zijn dat berichten waarin iemand meldt dat er geen afspraak kan worden gemaakt. Maar in 179 gevallen worden juist risicovolle diensten aangeboden.

"Door coronavirus ben ik extra gesteld op gezondheid en reken los van de afspraak 25 euro eigen risico."

"Ik weet dat het virus zich verder kan verspreiden, maar ik heb geen andere keuze"

Het is gaaf hoe zulke samenwerkingen ineens tot stand komen. Bij Investico hebben onderzoekers hele goede contacten met sekswerkers, en bij Pointer zijn we goed in het verzamelen van data. Dan klinkt het superlogisch om met elkaar samen te werken. En het levert ons beide - daar ben ik van overtuigd - betere berichten op dan wanneer we afzonderlijk zouden werken.

Samenwerking is sowieso een van de speerpunten bij Pointer. Al ruim een jaar lang: op 11 april vierden we namelijk onze eerste verjaardag. Helaas geen slingers en taart, maar wel een tof draadje met de favoriete artikelen van onze redacteuren.

Komende tijd ben ik vooral druk bezig om langlopende producties - zowel online als tv - te maken. Enorm lastig, want interviews plannen en opnemen is nu ingewikkeld. Voor sommige onderzoeken hebben we toegang nodig tot archieven die nu op slot zitten.

Dat betekent vooral dat we veel interviews via Skype moeten opnemen. Onze eerstvolgende uitzending (zometeen meer daarover) nemen we vooral vanuit onze eigen woningen op. Een statief, camera, laptop, jezelf interviewen, extra shots opnemen: het hoort er allemaal bij. Hieronder alvast een screenshot van mijn opname voor die uitzending.

Ondanks al die beperkingen hebben we dus op korte termijn een tv-uitzending. Wat zeg ik? Maar liefst twee! En ze gaan beide over nepnieuws. Zet maar alvast in je agenda: 29 april en 6 mei rond 21:05 op NPO2.

Toffe Klikdingessen

Ik moet jullie echt even wijzen op het geweldige werk van mijn collega's Marije Rooze en Joris Heijkant. Zij houden elke dag de coronastatistieken bij in die overzichtelijke artikel.

Ander 👏 halve 👏 meter 👏 afstand 👏 het is zo makkelijk om te zeggen, maar in de Verenigde Staten is dat niet voor iedereen vanzelfsprekend. Vooral in arme buurten is het ongelooflijk lastig om elkaar voldoende ruimte te geven.

Aan domme en ongeïnformeerde meningen over het coronavirus *kuchJortKelderkuch* geen gebrek. Daarom houd ik van dit soort producties, waarin heel feitelijk naar het verleden wordt gekeken. Welke lessen kunnen we daaruit trekken voor de situatie waarin we nu zitten?

Flatten The Curve! Maar ook, Break The Wave! Huh, ken je die laatste nog niet? Dan ben je nog niet bekend met dit artikel van Reuters. Een slimme alternatieve manier om coronacijfers te visualiseren.

Dat het sociale leven volledig stilligt, lijkt me wel duidelijk. Toch wil je zoiets gewoon zien. In dit artikel van AD wordt uit een paar goede bronnen geput om dat zichtbaar te maken.

Met deze puzzelgame help je onderzoekers om een vaccin voor het coronavirus te vinden. Vind telkens de herhalende patronen in een rij. Hiermee train je kunstmatige intelligentie om de juiste aminozuren te vinden.

De handshake-emoji voelt inderdaad niet meer gepast. Maar twee ellebogen tegen elkaar vind je niet op je toetsenbord. Tot nu! Een volledige set COVID-19 emoji.

Voordat in Europa de boel op slot ging, zat China natuurlijk allang in de penarie. Hebben wij wel geleerd van de ellende die zich daarvoor in China heeft afgespeeld? Spoiler: natuurlijk niet.

Clearview AI, dat bedrijf dat ineens opdook omdat ze onethisch handelen met gezichtsherkenning (en vermoedelijk ook in Nederland wordt gebruikt)... verbaast het je dat daar vrij dubieuze extreemrechtse idioten werken?

Tot over twee weken. En blijf gezond!

Je kunt zoveel meer onderwerpen onderzoeken als je weet hoe je websites kunt scrapen. In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek vind je handige tools voor beginners, en tips als je een stapje hogerop wil.

Vind Ik Leuk