• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #74: Even iets heel anders... stakingen (en oké, ook nepnieuws)

Klikdinges #74: Even iets heel anders... stakingen (en oké, ook nepnieuws)

Mijn uitputtingsslag om alle stakingen bij te houden is beëindigd. Lees wat ik er van heb geleerd om een live data-artikel bij te houden.

En verder:

  • Samen met de NOS heb ik onderzoek gedaan naar misinformatie over het coronavirus

  • Een handige tool om Twitter mee te scrapen

  • Extreemrechtse literatuur op Bol.com verwijderd na onze berichtgeving

Als je Klikdinges met veel plezier leest, overweeg hem dan ook eens door te sturen naar collega’s of vrienden. Deel deze pagina op social media. Of trakteer me via deze Tikkie op een kop koffie.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Rare weken, dat zijn het. De gehele Pointer-redactie werkt vanaf deze week thuis. Het enige nieuws dat rondgaat is coronanieuws, maar ik wil toch - al is het maar om 1 minuut ergens anders aan te denken - met stakingen beginnen.

Met een spandoek en rijmende leus de straten op: vorig jaar hebben veel beroepsgroepen gestaakt om betere arbeidsvoorwaarden te krijgen. Bij Pointer wilden we een live overzicht bijhouden van alle stakingsacties en wat het resultaat daarvan is. Na een jaar maken we de balans op: wat is een effectieve staking?

De lessen van een jaar lang stakingen en arbeidsconflicten bijhouden

Eigenlijk ben ik enorm opgelucht dat dit artikel online staat. Zo'n database opbouwen en onderhouden kost echt een shitload aan werk. En als ik dit nog een keer zou moeten doen, dan zou ik het ook anders aanpakken. Deze lessen hebben ik geleerd:

  • Zoek een onderwerp dat regelmatig voorkomt, maar ook niet supervaak. Dan blijft het bijhouden van je database werkbaar.

  • In het verlengde daarvan: automatische alerts (in dit geval Google Alerts) zijn handig, totdat je er te veel van krijgt. Elke dag had ik wel een mailtje met stakingsberichten.

  • Kies een onderwerp met controverse. Als je een live artikel hebt, dan moeten lezers een reden hebben om regelmatig terug te komen. Stakingen zijn dan net iets te suf.

  • Denk goed na hoe je de gegevens presenteert in je live artikel. Maak duidelijk dat de gegevens up-to-date zijn.

  • Wat wordt het tussen- of eindproduct van al je werk? Als je dat aan het begin weet, dan kun je daar ook ruim van tevoren aan werken.

Oké, toch nog wat coronanieuws. Samen met Joost Schellevis van de NOS heb ik een onderzoek gedaan naar nepnieuws over het coronavirus op Twitter. Met een script in R verzamelen we 106k Nederlandstalige tweets over corona, analyseren we de genoemde url's en gaan we handmatig door de meest verspreide nieuwsberichten.

Nepnieuws-expert Peter Burger en het RIVM geven uitleg over de twintig misleidende berichten die we hebben gevonden.

"In een kleine gemeenschap kan misinformatie enorme invloed hebben"

Sinds dit weekeinde is onze planning behoorlijk overhoop gegooid door het coronavirus. De aankomende weken had ik enorm veel voorgesprekken gepland voor uitzendingen in april en september. Maar eh, dat worden dus vooral afzeggingen of Skype-gesprekken. Onze lezersdag is helaas (maar uiteraard) afgezegd.

Pointer gaat de komende weken voornamelijk kijken hoe we COVID-19 en data kunnen combineren. We gaan berichten factchecken, want er zwerft veel onzin rond. En om te beginnen hebben we een paar leeslijsten samengesteld. Hieronder vind je de lijst met data-artikelen over het coronavirus. En iets later zetten we ook een stressloze versie online (zonder coronanieuws, maar met toffe datatips).

De belangrijkste data-artikelen over het coronavirus

Toffe Klikdingessen

Overzicht van meer dan driehonderd boeken met antisemitische en racistische inhoud die tot voor kort op Bol.com werden verkocht. Mede dankzij ons onderzoek zijn deze controversiële boeken voorlopig uit dr handel gehaald.

Is dit interactief? Nee. Is dit op data of openbronnen gebaseerd? Allerminst. Is het enorm belangrijk om te lezen, zodat je weet hoe ver manipulatie van Russische geheime diensten gaat? Ja.

Hoewel ik hele grote bezwaren heb (want is het wel controleerbaar?), ben ik toch nieuwsgierig naar kunstmatige intelligentie. Hoe kun je dit inzetten voor journalistiek werk? In deze gratis videocursus leer je de basisprincipes.

Tubantia en Computable zochten uit wie nou eigenlijk die onsamenhangende mailtjes stuurt vanuit Sanderinks naam. Via het IP-adres van deze mails, opmerkelijke spelfouten en een webcam komen ze uit bij Rian van Rijbroek 🤡

De kaarten in dit artikel zijn gewoon oké. Maar check die slimme tabel eens. Dat is echt heel slim bedacht.

Twee dingen die mij allerminst interesseren (K-pop en Billboard Music Awards), maar deze onderzoeker ontdekte met slimme onderzoekstechnieken een grootschalige manipulatie van deze muziekprijs.

Niet gebruikt voor het corona-artikel, maar wel op mijn radar voor toekomstig gebruik: deze snelle scraper voor Twitter. Aan te roepen via de terminal, en omzeilt de limieten van de Twitter-API.

Huh, deel ik een linkje van De Correspondent? Nou ja, kijk niet per se voor het verhaal, maar voor de vorm. Halverwege kom je namelijk een aantal hele gave scrollkaarten tegen.

Alles voor het goede doel: op deze site kun je een handleiding voor handen wassen combineren met je favoriete lyrics. Overduidelijk de beste keuze: Yin Yang Twins - Wait (The Whisper Song).

Als je één artikel over het coronavirus leest, dan moet het deze zijn. Hierin wordt duidelijk uitgelegd wat social distancing is, en hoe dat helpt om deze gezondheidscrisis door te komen.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. En blijf gezond!

Hoe zet je je eigen database op? Het kan namelijk ontzettend nuttig zijn om zelf data bij te houden. In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek geven we een aantal nuttige tips hoe ook jij daarmee kunt beginnen.