• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #72: Onbereikbare huisartsen, vertraagde studenten en onveilige camera's

Klikdinges #72: Onbereikbare huisartsen, vertraagde studenten en onveilige camera's

In deze overvolle Klikdinges lees je meer over huisartsen en onbereikbare gebieden, beveiligingscamera's die we dankzij onze lezers hebben gevonden, en twee nerdy (dus interessante) Twitter-draadjes.

Als je Klikdinges met veel plezier leest, overweeg hem dan ook eens door te sturen naar collega’s of vrienden. Deel deze pagina op social media. Of trakteer me via deze Tikkie op een kop koffie.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Deze Klikdinges begint met tof nieuws: Pointer heeft weer een nominatie binnengesleept. Voor ons artikel over Deense scammers kunnen we een Sigma Award (de Academy Awards voor datajournalistiek) winnen. Eind deze maand weten we of we in de prijzen vallen. 🥳

The Sigma Awards is a brand new competition to celebrate the best data journalism from around the world.

Stagelopen bij Pointer is (denk ikzelf) behoorlijk gaaf. Je kunt jouw drie tot vijf maanden zo tof maken als je zelf wil. Heb je goede ideeën? Go for it.

Daarom een compliment aan onze oud-stagiair Deborah de Nies. Ze liep vijf maanden stage en maakte in haar laatste week nog even groot nieuws met haar onderzoek naar homo-intolerante scholen. Ontzettend goed om dit uit te zoeken.

"Wij geloven dat op grond van de Bijbel het huwelijk en de seksualiteit daarbinnen bedoeld is voor één man en één vrouw"

Je ziet het hierboven: journalistiek is het allerleukste wanneer het iets teweeg brengt. Sinds het begin van Pointer houd ik bij door welke media ons nieuws wordt overgenomen, en of politici iets met onze onthullingen doen. Dat is geen exacte wetenschap (alerts via Google en 1848.nl, en alles handmatig in een spreadsheet bijhouden), maar daarmee kunnen we wel goed in de gaten houden of onze onderzoeken op de juiste plekken terecht komen. In een volgende Klikdinges maak ik wel een screenshot van dit document.

Als een tv-uitzending of publicatie impact heeft, dan kun je daar nog goed gebruik van maken in je research. Vlak voor onze uitzending over beveiligingscamera's vroegen we of onze lezers de exacte locatie van een wachtkamer konden vinden. En met wat slim zoekwerk kwam iemand daar achter. In dit artikel lees je hoe hij dat voor elkaar kreeg, en wat de reactie van de eigenaar is.

We vonden de wachtkamer van een tandarts met jullie hulp

Samen met Thomas de Beus heb ik het huisartsentekort in Nederland geanalyseerd. Veel huisartsen hebben moeite om opvolging te vinden, terwijl ze nu al overvraagd worden in een aantal gebieden. Wij wilden weten wat het huidige dekkingsgebied is, en welke gezinnen nu al buiten de boot vallen.

Dat leverde een interessante methode op. Via de Openroute-API kun je dekkingsgebieden opvragen met verschillende vervoersmiddelen. Leuk om daar eens mee te experimenteren. Want nu ik deze workflow heb opgezet, is er van alles mogelijk. Wellicht zie je binnenkort dit soort analyses wel vaker op Pointer 🧐

'Wat je bij huisartsen die nog geen eigen praktijk hebben merkt, is dat ze er tegenop zien om een praktijk te runnen'

Of ik even wilde meekijken met dataset over studievertraging. Sure, geen probleem. En toen bleek dat onze radiocollega's van Fris! best leuke cijfers bij DUO hebben opgevraagd. Samen met Lisa Arnold zocht ik uit waarom steeds meer studenten vertraging oplopen tussen hun bachelor- en masteropleiding.

"Studenten kiezen voor een tussenjaar, maar komen erachter dat het moeilijk is om hun master weer op te pakken"

Bijna twee weken geleden heb ik samen met Andrew Dasselaar workshops aan studenten journalistiek (Rijksuniversiteit Groningen) gegeven. Elk jaar zit ik enorm uitgeput in de trein terug naar huis. Moe én voldaan. Jonge nieuwsgierige journalisten lesgeven blijft een supertoffe klus.

Oh, en als jij ook nieuwsgierig bent naar wat wij tijdens zo'n gastcollege doen, bestel dan vooral het Handboek Internetresearch & Internetjournalistiek. Of check mijn voorgaande gastcolleges en presentaties.

Verder was ik vorige week co-host van de nieuwsbrief van Halfvet. Op de mooie datum 20-02-2020 ga ik overdag een cursus eindredactie volgen, en 's avonds een kort praatje doen tijdens de Data Visualization Meet Up Amsterdam. Hopelijk zie ik je daar (wees snel, want er zijn niet meer zoveel plekken beschikbaar).

Toffe Klikdingessen

In het weekend lig ik vaak tot een uur of 10 in mijn bed (niet judgen, doordeweeks gaat mijn wekker om 6.15 uur). Onderstaand artikel van de Britse datajournalist John Burn-Murdoch zit achter een paywall, maar in dit draadje vind je een paar hele gave graphics over tijdbesteding weekend vs. doordeweeks.

Je volgt Klikdinges, dus waarschijnlijk heb je een bovengemiddelde interesse in data, tools en visualisatie. Check daarom even de replies op onderstaande vraag.

Ik volg de NBA absoluut niet, maar toch trok dit artikel mijn interesse. Vooral vanwege de methodiek: hoe kun je spelers op kwaliteit èn salaris beoordelen? Het antwoord: VORP! 🏀

Sommige journalistieke producties weten je gelijk bij het eerste scherm te overdonderen. Deze analyse van De Tijd doet precies dat.

Voor een langlopend onderzoek moet ik teksten met elkaar vergelijken: kan ik bijna identieke (belangrijk: bijna identiek, want dat is best lastig) teksten vinden? En toen kwam ik deze R-package tegen, waarmee je afgeleide berichten in de nieuwsstroom tot de bron kunt terugvolgen. Voor mij nu niet relevant, maar te tof om niet te delen.

Het idee achter deze visuele explainer vind ik briljant: visuals die dagelijks worden bijgewerkt, en teksten die tijdloos zijn.

Bij Pointer gaan we de komende tijd nog meer inzetten op Instagram. Een van de succesvolle titels die ons is voorgegaan, is The Economist. In dit Medium-artikel leggen ze uit hoe zij bepalen wat Insta-waardige posts zijn.

Je kunt mij nauwelijks vrolijker maken met een obscure database. Volgens mij is dat een van de hoogste levels van liefhebberij: gegevens structureel verzamelen om er nóg meer over te komen weten. En het is zo duidelijk dat deze website door een liefhebber is gemaakt. Welke acteurs zijn het vaakst overleden in films?

Vind Ik Leuk

Over twee weken kun je weer een nieuwe Klikdinges verwachten.

Wil je ook je eerste stappen zetten in datajournalistiek? Snap ik. Daarom kan ik je een eindje op weg helpen. Koop het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek, neem het door en vraag me gerust om tips.