• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #71: Meegluren via een onbeveiligde camera

Klikdinges #71: Meegluren via een onbeveiligde camera

In deze Klikdinges lees je alles over de laatste uitzending van Pointer over onbeveiligde beveiligingscamera's.

Als je Klikdinges met veel plezier leest, overweeg hem dan ook eens door te sturen naar collega’s of vrienden. Of deel deze pagina op social media. Of trakteer me op een kop koffie.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Vroeger was ik waanzinnig goed in Tekken 3 (Playstation). Niemand kon me verslaan. Maar goed, ik speelde dan ook echt elke dag - een van de redenen dat ik een schooljaar moest overdoen. Vorig jaar stofte ik mijn Playstation af, startte ik Tekken 3 weer op en (je raadt het al)... Ik kon er geen klap meer van. Na dat jaar zittenblijven nog een wijze les die ik via Tekken heb geleerd: Vaardigheden moet je scherp houden.

Dat is ook de reden dat ik bij Pointer oefenmateriaal zocht voor OSINT-onderzoek. Om mijn vaardigheden in beeldonderzoek op peil te houden, vond ik een website met een enorme verzameling slecht beveiligde camera's. Perfect om te achterhalen waar die camera's geplaatst zijn.

Totdat collega Dirk zag wat ik deed, en zei: "Hier gaan we een uitzending van maken." En zo geschiedde.

Online camera's zijn voor iedereen te bekijken, en de locaties zijn eenvoudig te achterhalen

In de uitzending laten we onder andere zien hoe we de locatie van een keukenwinkel hebben gevonden. Maar dat is slechts één van de mogelijke manieren om tot die plek te komen. Dat wilden we demonstreren met onderstaande making-of. We vroegen aan lezers om het adres van een gebouw te vinden. En binnen no-time kregen we 4 goede antwoorden: allemaal op een andere manier gevonden.

Onze lezers zochten (en vonden) de exacte locatie en de link met beveiligingscamera's

Ik ben echt superblij dat ons onderzoek naar slecht beveiligde camera's door bijna veertig media is overgenomen. Naast dat het gewoon goed onderzoek is 🤓 probeer ik dit jaar ook zoveel mogelijk uit mijn onderwerpen te halen. Dat red je niet met een artikel en een uitzending: je hebt meer nodig om verschillende lezers te bereiken. Daarom heb ik flink uitgepakt:

We hebben alle gevonden eigenaren van camera's van tevoren ingelicht dat zij een onveilig apparaat aan de muur hebben hangen. De komende maanden houden we in de gaten of er nog nieuwe, opmerkelijke camera's online komen. Zo ja, dan ga ik daar uiteraard weer over schrijven.

Deze week zit ik twee dagen in Groningen voor gastcolleges. Samen met Andrew Dasselaar (via Skype) gaan we een groep van dertig studenten wegwijs maken in online research en datajournalistiek. Enorm veel zin in!

Tot slot wil ik je wijzen op deze cursus: LocalFocus, Beeld & Geluid en Bellingcat gaan dit jaar een groep cursisten wegwijs maken in datajournalistiek en OSINT. Pointer geeft 1 dag een Masterclass waarin we een aantal onderzoeken uitgebreid gaan doornemen. Wil je daarbij zijn, of meer informatie? Check de link hieronder.

Ben jij onderzoeksjournalist? Wil jij je toepasbare kennis over ‘multimediale’ zoektechnologie en artificiële intelligentie vergroten? Dan is ‘Data als Kans’ iets voor jou.

Toffe Klikdingessen

Ik voel me al regelmatig oud. En dat wordt niet minder zodra ik deze tijdlijnen bekijk. 👴

Even iets serieus tussendoor. ProPublica heeft een doorzoekbare lijst gepubliceerd van katholieke geestelijken die zijn beschuldig van seksueel misbruik.

Het Corona-virus verspreidt zich in een angstaanjagend tempo, als je het vergelijkt met SARS. Persbureau Reuters legt de belangrijkste statistieken van de twee virussen naast elkaar. Mooie visuele oplossingen gevonden om dit verhaal snel te kunnen begrijpen.

Een leuke tool om mee te spelen: hiermee teken je alle wegen in een stad in een keer. En omdat het op Github staat, kun je de achterliggende code bekijken. De uitdaging is natuurlijk om het mooiste wegennet te vinden.

De Nijl-delta is een van de vruchtbaarste gebieden in Afrika. Maar de rivier wordt door de aanbouw van meerdere dammen enorm ingeperkt. Al-Jazeera maakte deze indrukwekkende productie waarin je satellietbeelden met elkaar kunt vergelijken.

De saaiste ('nee, tactische') sport ter wereld: American Football. Het spel ligt vaker stil dan dat er wordt gespeeld. FiveThirtyEight maakt inzichtelijk hoe weinig actie er eigenlijk te zien is.

Open deze muziekvisualisator sowieso op je desktop, want op je telefoon kun je nauwelijks iets aanklikken. Als dat gelukt is, enjoy! Veel toffe nummers die je door deze generator kunt gooien.

Vind Ik Leuk

Over twee weken weer een nieuwe Klikdinges. Dan lees je meer over intolerante scholen en de bereikbaarheid van huisartsen.

Het exact achterhalen van een locatie is een enorm belangrijke vaardigheid in onderzoeksjournalistiek. Wil je dat ook leren? Koop dan het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Dan leer je de basis en kun je oefenen met een aantal opdrachten.