• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #70: Ik kan geen 'nee' zeggen

Klikdinges #70: Ik kan geen 'nee' zeggen

In deze editie van Klikdinges krijg je een vooruitblik op onze aanstaande uitzending van Pointer, een lijst met mijn aanstaande presentaties, en een bord vol kunststof korrels dat je elk jaar opeet.

Als je Klikdinges met veel plezier leest, overweeg hem dan ook eens door te sturen naar collega’s of vrienden. Of deel deze pagina op social media.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Het begon als een oefening om mijn OSINT-vaardigheden scherp te houden, maar zondag doen we het op tv. Ik heb de afgelopen maanden de locaties van slecht beveiligde beveiligingscamera's gezocht (en gevonden).

Zondag (21.05 uur, NPO2) kun je zien hoe we in de behandelkamer van een orthodontist meekijken, wie in de wachtruimte van een fysiotherapeut zit, en wat de reacties zijn van privacy- en beveiligingsexperts. Het voelde heel gek om mee te kijken bij deze intieme en zeer gevoelige beelden, maar ik ben ook enorm trots op wat we er vervolgens van hebben gemaakt. En uiteraard hebben we alle betrokkenen van tevoren gewaarschuwd en geholpen om hun beelden offline te krijgen.

In de volgende Klikdinges vertel ik je meer over mijn zoektocht. Hieronder kun je alvast de promo voor onze uitzending checken.

Elk jaar maakt de Sociale Verzekerings Bank (SVB) in januari de populairste babynamen bekend. Mijn persoonlijke database van babynamen gaat terug tot 2010: een mooie verzameling eenvoudige gegevens, waar je met een beetje creativiteit toch leuke dingen kunt doen. Vorige week was ik benieuwd naar de populairste genderneutrale namen. Dat betekent dat een naam bij minstens 33% jongens èn meisjes voorkomt.

Wat mij opviel is dat we niet enorm veel van zulke genderneutrale namen hebben. Toch leuk om te zien welke namen wij niet per se als mannelijk of vrouwelijk zien.

De kerstvakantie blijkt voor veel organisaties de periode te zijn om gastsprekers en -docenten te regelen. Lang niet alle evenementen en gastcolleges zijn openbaar, dus hieronder een korte opsomming waar je me aankomende periode kunt treffen.

  • Workshops RUG (5 en 6 februari) - samen met Andrew Dasselaar gaan we Groningse studenten twee dagen lang college geven over slimme zoektechnieken en datajournalistiek

  • VOGIN-IP (19 maart) - een presentatie waarin ik in 60 minuten vertel hoe je data op onverwachte en creatieve manieren kunt verzamelen

  • Data Als Kans (15 april) - tijdens deze cursus van Beeld & Geluid, Bellingcat en LocalFocus leg ik een dag lang uit welke onderzoeken we bij Pointer doen (en duiken we in alle details)

  • IMPACT (29 april, 6 mei, 3 t/m 5 juni) - voor het talentprogramma van Media Perspectives geef ik twee colleges en ondersteun ik een workshop van drie dagen

Conclusie: ik kan moeilijk 'nee' zeggen tegen toffe dingen 😅

Toffe Klikdingessen

Dit jaar wil ik meer tutorials voor datavisualisatie en -analyse met jullie delen. Deze analyse is erg nuttig, omdat a) je leert hoe je Spotify kunt scrapen, b) je in R werkt (en dat zouden meer mensen moeten doen), en c) het resultaat erg tot de verbeelding spreekt. Pak even een uurtje en reproduceer deze tutorial.

Een bord vol kleine kunststof korrels: no way dat ik zoiets zou opeten. Toch krijg je op jaarbasis die hoeveelheid plastic in je lichaam via andere voedselbronnen. In deze fotoserie van persbureau Reuters wordt het microplastic in je lichaam gevisualiseerd. Erg origineel!

Op bovenstaande kaart is elke straat gekleurd naar de straatnaam. Wil je zelf zo'n kaart maken voor je eigen woonplaats? Op deze Githib vind je wat basic code, en in dit draadje vind je nog een aantal extra voorbeelden.

Het is moeilijk voor te stellen hoe groot de bosbranden in Australië zijn. Daarom maakte The Guardian deze eenvoudige tool, waarmee je het grondgebied kunt vergelijken met bekend terrein.

Superhandig voor journalisten, maar ook enorm privacy-gevoelig: de gezichtsherkenning die de Russische zoekmachine Yandex toepast zodra je op afbeeldingen gaat zoeken. In dit blog lees je meer over de toepassingen en de gevolgen van gezichtsherkenning in handen van het grote publiek.

Eh, geen idee wat hier de gedachte achter is. Bij Spotify kun je een playlist genereren voor je huisdier. Beantwoord een paar vragen en op basis van je profiel wordt daar muziek voor je kat, hond of hamster bij gezocht. En om eerlijk te zijn: het resultaat was best fijn.

Vind Ik Leuk

Nog een tip waarvan ik niet wil dat je hem per ongeluk overslaat. Mijn collega's bij de KRO-NCRV hebben een jaar lang gewerkt aan De Villamoord, een spannende en erg goed onderzochte serie over misschien wel de grootste gerechtelijke dwaling in Nederland. Negen mannen zijn hoogstwaarschijnlijk onterecht veroordeeld voor moord.

Ik heb alle drie afleveringen op één avond gekeken en wow... Er zijn maar weinig documentaires die hier aan kunnen tippen. Kijken dus.

Tot over twee weken. Dan lees je alles over mijn onderzoek naar slechte beveiligingscamera's.

Online research doen klinkt eenvoudig, toch? Beetje googlen, wat social media afstruinen... Maar hoe pak je zo'n onderzoek nou echt goed aan? In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek krijg je een aantal praktische tips mee hoe je dat kunt aanpakken.