• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #69: De beste klikdingessen van 2019 (volgens jullie)

Klikdinges #69: De beste klikdingessen van 2019 (volgens jullie)

De allerbeste wensen voor 2020! Omdat ik tijdens de feestdagen aan het bijkomen was van een waanzinnig druk jaar, heb ik een mooi jaaroverzicht klaargezet. Dit zijn (volgens jullie) de beste klikdingessen van het afgelopen jaar.

Als je Klikdinges met veel plezier leest, overweeg hem dan ook eens door te sturen naar collega’s of vrienden. Of deel deze pagina op social media.

Mijn Afgelopen Jaar

Voor mij was 2019 een topjaar! Pointer zag het levenslicht. Ik heb superveel artikelen geschreven waar ik trots op ben. Voor één van die onderzoeken heb ik zelfs een prijs gewonnen. En Klikdinges groeide naar 564 abonnees. 🎉

Om mijn Klikdinges-lezers beter te leren kennen, heb ik een overzicht gemaakt van de linkjes waar jullie het meeste op hebben geklikt. Allereerst de werklinkjes.

Werk

Van alle linkjes die ik over mijn eigen werk heb gedeeld, waren jullie het nieuwsgierigst naar mijn analyse over Kamervragen. Waarschijnlijk omdat veel van mijn volgers in de media werkt. Klik en je weet welke nieuwssites regelmatig op de radar van Kamerleden staan.

Pointer verzamelde ruim 2.500 Kamervragen en vond de belangrijkste bronnen

Afgelopen jaar zochten (en vonden!) we spionagevliegtuigen tijdens een bootcamp met Pointer-lezers. Dit is nog maar het begin van een onderzoek. Afgelopen week heb ik weer een flinke stap gezet naar het eindresultaat. Bekijk hieronder wat we tot nu toe hebben gevonden.

De voorlopige resultaten van onze bootcamp #VreemdeVluchten

Ik weet dat veel mensen Klikdinges volgen om zelf ook datajournalistieke truukjes te leren. Daarom ben ik zo blij dat dit artikel tussen de best gelezen linkjes zit. Hoe werkt tekstanalyse in R?

Alle code om je eigen teksten te beoordelen

Best Geklikte Klikdingessen

Elke twee weken deel ik de tofste datavisualisaties die ik voorbij zie komen. Dit zijn volgens jullie de beste klikdingessen van 2019.

Te beginnen bij de best geklikte klikdinges van 2019: deze explainer van Vox, waarin wordt uitgelegd dat een belasting van 70% op de allerrijkste Amerikanen helemaal geen buitensporig idee is.

Prinsjesdag 2019: als het budget van de overheid 1000 euro zou zijn, hoe wordt dat geld dan verdeeld?

Het 2018-jaaroverzicht van FiveThirtyEight ging erin als zoete koek. Komt dat even goed uit: het 2019-overzicht staat iets verderop.

Financial Times maakt dataverhalen volgens een aantal vooraf bepaalde formats. In dit blog kun je lezen welke keuzes zij maken.

Vorig jaar werd deze gratis tool gepubliceerd, waarmee je lezers een grafiek moet aftekenen.

En jullie waren erg geïnteresseerd in deze tutorial om toffe stadskaarten in R te maken.

Als ik naar mijn volledige lijst van veelgeklikte klikdingessen kijk, zie ik het volgende: Veel analyses, achtergronden en tutorials, het liefste tools - en dat hoeft niet eens heel erg recent te zijn. Jullie willen zelf visualisaties maken, of er in ieder geval mee experimenteren. En Amerikaanse politiek (waar ikzelf erg in geïnteresseerd ben) wordt juist niet enorm gewaardeerd. Voor het aankomende jaar ga ik daar allemaal rekening mee houden. 👨‍🎓

Vinden Jullie Leuk

Dan komen we bij het populairste onderdeel van Klikdinges: Vind Ik Leuk, de verzameling van random tweets, muziek, Youtube-video's en artikelen onderin de nieuwsbrief. Deze 10 dingen vonden jullie afgelopen jaar het leukst.

Afgelopen jaar heb ik ook 38 keer een 'Facebook is trash'-linkje gedeeld. Hier vind je het volledige overzicht. Heb ik een incident gemist (dat kan, het zijn er nogal wat)? Tip me dan.

Toffe Klikdingessen

Behoefte aan een visueel overzicht van het afgelopen nieuwsjaar? Axios maakte deze zogeheten ridge-chart met Google Trends-data.

Datawrapper is een geweldige gratis tool om grafieken mee te maken. Op de achtergrond houden ze bij welke grafische vormen het populairst zijn, en in dit blog lees je wat de laatste trends zijn.

Daar is ie weer: vorig jaar een van de populairste jaaroverzichten, dus het nieuwe jaarlijstje mag ook niet ontbreken. FiveThirtyEight maar supergoede, snel te begrijpen graphics.

Als zelfs Trump datavisualisaties gebruikt om zijn onzin te verspreiden, dan zijn ze volgens Elijah Meeks ein-de-lijk mainstream geworden. De visualisatiegoeroe van Apple (en voorheen Netflix) doet nog een aantal scherpe observaties.

En als je nu nog niet verzadigd bent door lijstjes, dan heeft Maarten Lambrechts een lijst met de beste visualisatielijsten gemaakt. Enjoy!

Vind Ik Leuk

Over twee weken weer een reguliere Klikdinges. Daarin lees je meer over mijn aanstaande onderzoek naar webcams.

Niet verrassend: de meest aangeklikte link in Klikdinges in 2019 (omdat ie in elke editie zit) is het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Heb je daar nog nooit op geklikt? Je weet niet wat je mist. En na een paar extra klikken heb je hem thuis liggen.