• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #67: Scroll naar de bodem van de zee

Klikdinges #67: Scroll naar de bodem van de zee

In deze editie van Klikdinges lees je meer over onze zorgcowboys-avond, de uitzending over online oplichters en een gaaf scrollverhaal over al het leven in de oceaan.

Als je Klikdinges met veel plezier leest, overweeg hem dan ook eens door te sturen naar collega’s of vrienden. Of deel deze pagina op social media. Dat is de beste manier voor mij om meer lezers te krijgen. Bedankt!

Mijn Afgelopen Twee Weken

Tien minuten lang praten over zorgdata voor een zaal met ruim driehonderd geïnteresseerde luisteraars. Dat ik die dag nog mag meemaken, zeg! Gisteravond gebeurde het. In Pakhuis De Zwijger stonden we met onze collega's van Reporter Radio en Follow The Money (en andere sprekers) op het podium om over ons zorgcowboys-onderzoek te praten.

Een week voor deze presentatie dacht ik nog dat we een klein zaaltje bij De Zwijger hadden geboekt. Totdat ik de gastenlijst zag: 233 aanwezigen (and still counting...). 😅 Een zaal vol betrokken kijkers, zorgondernemers en collega-journalisten. Ontzettend leuk om hier aan te mogen bijdragen.

Ik moest die avond halverwege weg, omdat ik anders mijn laatste trein zou missen. En toen las ik op Twitter dat de Nederlandse Zorgautoriteit mijn methode nu gebruikt om zorgfraude op te speuren 🤯 zeker geen geplande uitkomt van mijn research, maar wel enorm trots op!

Btw, ik snap het helemaal als je de kluts kwijtraakt over dit onderwerp. Geen nood, hier is een artikel met alle uitkomsten van ons onderzoek op een rijtje.

Met Reporter Radio en Follow The Money hebben we zorgmiljonairs ontmaskerd

Op maandag 16 december (NPO2, 21.35 uur) zenden we trouwens onze derde aflevering over de zorgcowboys uit. Zet deze alvast in je agenda. In de volgende Klikdinges praat ik je bij over dit onderzoek.

En nu we het toch over tv-uitzendingen hebben: Wellicht heb je onze laatste uitzending van Pointer (over identiteitsfraude) gemist. Geen ramp, je kunt hem hier terugkijken. En wil je weten hoe je zelf nepprofielen online kunt herkennen? Dan staat deze handleiding voor je klaar.

Zo ontdek je nep-profielen

De zwartepietendiscussie is bijna traditioneler dan het kinderfeest zelf. Ik was benieuwd sinds wanneer die discussie wordt gevoerd, en welk effect dat heeft. Daarvoor dook ik onder meer in Reddit-data op Google Big Query, en maakte ik dit korte Twitter-draadje.

December is voor mij altijd de maand om onderwerpen voor aankomend jaar voor te bereiden. Ik heb een aantal Wob-verzoeken (nieuwe datasets over 2019) die ik alvast voorbereid. Die informatieverzoeken duren meestal wel 2 á 3 maanden voordat je iets binnenkrijgt, dus vanaf maart kan ik daarmee aan de slag gaan. En het is nu veel rustiger op de redactie, dus ik kan me goed inlezen over onderwerpen. Alles wat ik nu extra doe, gaat me volgend jaar meer en betere onderwerpen opleveren.

(Psst, tips over goede onderwerpen zijn altijd welkom. Reply op deze nieuwsbrief om direct met me in contact te komen)

Toffe Klikdingessen

De stadskaarten die je hierboven ziet, kun je dankzij deze tutorial zelf maken. Supergaaf dat R zo flexibel is dat je zulke mooie kaarten in elkaar kunt zetten. En het is een fijne manier om bekend te raken met een aantal geografische packages.

Persbureau AP deed een zeer uitgebreid informatieverzoek over de staat van dammen in de VS. Daar komt bovenstaand nieuws uit, en wat nog mooier is: ze beelden die zij bij dit artikel hebben. Hoe mooi kun je een dam in beeld brengen?

Twee Nederlanders zijn in de prijzen gevallen tijdens de Information is Beautiful Awards 2019. Maar check ook vooral al die andere projecten.

Een superleuk en eenvoudig scrollverhaal over het leven in de zee. Welke zeedieren leven op welke diepte? Zodra je hier aan begint, dan wil je weten wat er op de bodem ligt.

Als je bovenstaande grafiek niet direct begrijpt, hier de conclusie: Millennials are fucked

Technisch gezien is dit een heel tof project. Het volledige Mueller-rapport uitgelegd in 6 hoofdstukken, met mooie graphics en audio. Op enkele momenten (zeker met gesproken tekst) leidt de audio enorm af van de geschreven tekst.

Lotus is een 'meditative story app' van Niels 't Hooft: een boek met enorm veel audio en illustraties. In deze Medium-post wordt uitgelegd hoe de UI tot stand is gekomen. Heb je een iPhone, dan zou ik deze app zeker checken.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken! Dan kun je vlak voor de kerst nog lezen wat we in onze derde uitzending over zorgcowboys hebben onderzocht.

Heb je na deze nieuwsbrief zin gekregen om met datajournalistiek aan de slag te gaan? Dat kan! Koop het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Dan heb je een flinke verzameling tips en tutorials om je eerste dataproject te beginnen.