• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #64: Word jij bekeken vanuit de lucht? We zoeken het uit.

Klikdinges #64: Word jij bekeken vanuit de lucht? We zoeken het uit.

In deze Klikdinges meer informatie over het bootcamp over geheimzinnige vluchten boven Nederland, en een stad die langzaam wordt overgenomen door Scientology.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Worden we bespied vanuit de lucht? Die vraag proberen we te beantwoorden tijdens ons bootcamp over vliegbewegingen boven Nederland. Maar misschien ben je nog niet zo bekend met onze bootcamps. Ik leg het graag even uit.

Simpel uitgelegd: een bootcamp is een korte periode waarin we met een deel van de redactie volledig concentreren op één onderzoeksvraag. Daar nodigen we ook graag experts van buiten onze redactie bij uit, omdat we binnen zeer korte tijd zoveel mogelijk vragen beantwoord willen hebben.

In de praktijk bezetten we tijdelijk een ruimte waar we met laptops kunnen zitten, werken we knetterhard aan ons onderzoek, doen we elke dag een paar stand-ups om elkaar op de hoogte te houden... en na een paar dagen hopen we een stuk verder te zijn in ons onderzoek.

We hebben nu al twee keer eerder zo'n bootcamp gedaan. De eerste keer was #DutchArms, met onze publicatie Explosieve Export als resultaat. De tweede keer ging over illegale visvangst. Op woensdag 30 en donderdag 31 oktober onderzoeken we dus vreemde vliegbewegingen in ons luchtruim. Het is altijd lastig te zeggen hoe snel hier resultaat uit komt, maar je leest het sowieso in Klikdinges.

Het onderzoeksplatform Investico leidt elk jaar vijf talentvolle journalisten op tijdens hun zogeheten Masterclasses. En vorige week mocht ik die jonge onderzoeksjournalisten meenemen door mijn werk als datajournalist. Hoe pak ik een onderzoek aan, en welke valkuilen kom je ongetwijfeld tegen? Hopelijk is dat verhaal aangekomen na drie uur lang over Deense oplichters en zorgcowboys praten 😅

Met Wendy heb ik een presentatie gegeven op het Infographics Congres in Hilversum. Een beetje onverwacht, omdat ik moest invallen voor een collega die was verhinderd. Superleuk, en met flink wat Klikdinges-lezers in de zaal 😁

Toffe Klikdingessen

Onze Vlaamse collega's hebben deze uitgebreide generator gemaakt over de financiële gezondheid van ziekenhuizen. Slim gemaakt, alleen jammer dat er geen standaard-bericht staat voor als je geen keuze kan/wil maken.

Voor Pointer maakte ik vorige maand een scrollverhaal over unieke woorden in de Troonrede. The Guardian pullde een 'Pointertje' en bekeek de zogeheten Queen's speech: hoe vaak worden die woorden historisch gezien genoemd?

Om heel eerlijk te zijn: in deze visualisatiewedstrijd wordt voornamelijk spektakel beloond. Of het verhaal of de data achter het plaatje kloppen, is minder belangrijk. Maarrr als je inspiratie nodig hebt, scroll dan even door de kandidaten voor de Information Is Beautiful Awards.

Meestal is AI een verhulde term voor 'een script dat wat dingen filtert'. Maar dit Braziliaanse project lijkt veel meer te kunnen. Het detecteert vreemde uitgaven in de financiën van politici en schakelt het publiek in om mee te onderzoeken.

Laat je niet foppen door die tergend saaie kop: dit verhaal is supergoed uitgezocht en ziet er waanzinnig uit. Lees hier hoe Scientology een kleine stad in de VS in zijn greep krijgt.

Supereenvoudig, en de animatie en tekenstijl maken het aantrekkelijk. Hoe goed zijn de inwoners van deze Engelse counties in het recyclen?

Volg jij het nog? Ik nauwelijks, maar ik kan ook niet heel eenvoudig uitleggen hoeveel ik over de Brexit weet. Dankzij deze explainer op 4 niveau's snap ik er nu iets meer van (maar nog lang niet alles).

Ik ben meer een katten- dan een hondenmens, maar toch raad ik aan om dit artikel te lezen. Het gaat namelijk over zwerfhonden die in de VS van staat naar staat worden gesleept. Erg leuk hoe ze de grote cijfers aan een enkele hond hebben opgehangen.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken!

Voor zo'n bootcamp over mogelijk geheime vluchten is het handig als je verstand hebt van een beetje OSINT. Van wat? Nou, koop het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek om er achter te komen wat het is, en hoe jij die vaardigheden kunt leren.