• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #60: Pointer en Klikdinges hebben de leukste lezers

Klikdinges #60: Pointer en Klikdinges hebben de leukste lezers

In deze Klikdinges vind je mijn artikel over de vieze keukens van Michelinrestaurants, een zorgbedrijf dat ongekwalificeerd personeel inzet (gevonden met data) en twee gave dingen die ik met lezers van Klikdinges en Pointer heb gedaan.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Heb jij wel eens in een Michelinrestaurant gegeten? Ik helaas niet. Maar ik heb wel iets wat anderen niet hebben: inspectielijsten van de NVWA. Het eten in sterrenrestaurants mag namelijk wel perfect zijn, maar op de hygiëne in de keuken valt nog wel iets op te merken.

Om erachter te komen waar een NVWA-inspecteur op let, sprak ik Carolien Sijnesael. Ze werkt al ruim zeventien jaar voor de inspectiedienst en kan in detail uitleggen hoe een schone keuken eruit moet zien.

"Als ik met mijn controle begin, dan heb ik mijn witte jas aan, het logo van de NVWA voorop. Aan de ene kant draag ik mijn thermometer, alcoholdoekjes en een lampje. Ik loop rond, stel vragen, kijk onder de werkbanken. Zijn die schoon? Ik neem temperaturen op. Kijk in de koeling."

"Als consument is het heel lastig te beoordelen of jouw eten netjes wordt bereid"

De afgelopen weken heb ik ook twee hele leuke momenten met lezers gehad. Allereerst onze meekijkdag bij Pointer. Ongeveer tien personen liepen op dinsdag 27 augustus rond op onze redactie. Ze mochten ons zelfs meehelpen met een onderzoek. Met opzet hebben we een klein groepje mensen uitgenodigd om te experimenteren hoe we zo'n dag kunnen aanpakken.

Grote kans dat we nog vaker zulke dagen gaan organiseren, maar dan iets ambitieuzer (groter, nog uitgebreider). Superleuk om een aantal van onze trouwe lezers te ontmoeten. Daarover gesproken...

Alle lezers die in mijn vorige nieuwsbrief de vragenlijst over mijn mogelijke tweede boek hebben beantwoord: enorm bedankt! Ik heb nu een veel scherper beeld van wat ik in mijn boekvoorstel wil zetten. Zodra het een vervolg krijgt, lees je het uiteraard in Klikdinges 😁

De aankomende weken werk ik hard aan twee gave onderzoeken: een taalanalyse van de Troonrede, en onze derde uitzending van Pointer. Op woensdag 25 september om 21.20 uur laten we namelijk nogmaals zien hoe eenvoudig je in de thuiszorg geld in je eigen broekzak kunt steken.

Nóg een uitzending over zorgcowboys? Ja, want sinds onze eerste uitzending valt daar genoeg over te melden. Deze ochtend nog.

In opspraak geraakt Thuiszorg Naborgh raakt deel personeel kwijt en zet ongediplomeerd personeel in.

Na Kamervragen, lokale politiek die vragen stelt en teruggevorderd geld is dit wederom een gevolg van onze mooie tv-uitzending. ❤️ Datajournalistiek op tv

Toffe Klikdingessen

Eenvoudig, belangrijk en visueel interessant gepresenteerd: dit korte artikel van Axios over de zoekresultaten naar mass shootings. Dit kun je vast over meerdere onderwerpen reproduceren.

De democratische presidentskandidaten toeren lekker rond de VS, en hebben allemaal hun eigen playlist om het publiek in vervoering te brengen. NYT heeft een lekker belangrijke analyse gedaan naar die pkaylists: wat zegt het over die kandidaat? Luister ook The Daily over dit onderzoek.

Eenvoudig is goed. Deze pagina vind ik zo waanzinnig knap vormgegeven, omdat het verhaal centraal staat: de leugens en misleiding van Trump.

Typisch voorbeeld van 'als je het niet zelf doet, is iemand anders je voor'. Deze analyse stond al een tijdje op mijn todo-lijst. En nu heeft FD het uitstekend uitgevoerd. Ah, heb ik weer tijd voor andere onderwerpen.

Een aardige analyse van de stront op Twitter. Totaal onbegrijpelijke netwerkanalyse-plaatjes, maar het artikel er omheen is erg goed geschreven.

Organisaties en mensen op sociale media blijken (verrassing!) lang niet altijd authentiek te zijn. Wat ik gaaf vind, is dat Buzzfeed diep in een concrete zaak zijn gedoken. Nepprofielen en louche figuren, je vindt het in dit artikel.

Een van de grootste successen in WOII was de inzet van de Enigma-machine. Probeer maar eens uit te leggen hoe die supervroege encryptie werkte. Tom MacWright maakte er een visualisatie van. Erg traag, maar superknap gemaakt.

Analyses die in eerste instantie he-le-maal nergens over gaan... Totdat je bedenkt dat je dit voor talloze onderwerpen kunt doen. Hoe stel je het meest efficiënte team samen?

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken!

Het is niet zo ingewikkeld om je eigen onderzoek op te zetten. Zolang je maar volgens een vast stramien werkt, kom je een heel eind. In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek krijg je een aantal tips hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.