• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #6: Achter de schermen en onder de grond

Klikdinges #6: Achter de schermen en onder de grond

Na drie weken afwezigheid ben ik weer in je inbox. In deze editie een blik achter de schermen van deze nieuwsbrief, het gebrek aan datajournalistieke training op redacties en de bestemming van exact de andere kant van de wereld.

Mijn Afgelopen Twee (Nee, Drie) Weken

Vakantie! En inmiddels weer een week aan het werk. Mijn zomervakantie was niet heel spectaculair, want ik ben in januari al naar IJsland gegaan. Twee weken thuis, dagje Blijdorp, dagje Deventer, veel films en series gekeken. En helemaal uitgerust weer aan de slag bij ons toffe datateam.

Ik heb beloofd om een blik achter de schermen van deze nieuwsbrief te geven. Veel staat al in deze blog: Hoe zet ik een nieuwsbrief op? Maar ik wil jullie nog iets extra's geven. Vooral de statistieken achter deze nieuwsbrieven zijn best interessant.

Per verzonden editie krijg ik dus allerlei stats. Hoeveel mensen hebben de nieuwsbrief geopend? En hoeveel linkjes hebben jullie aangeklikt? Blijkbaar doe ik (en doen jullie) het vrij goed met de huidige stats.

Als je verder doorgaat met de knop Statistics, zie je per editie interessante cijfers. Wat zijn de populairste links, en wie heeft de meeste links geopend? In ÊÊn editie heb ik een gebruiker gehad die ALLE LINKS heeft geopend. Hoe cool is dat? 😀

Om af te sluiten: onderaan deze nieuwsbrief staat zo'n duimpje omhoog/omlaag. Via die functie kun je mij ook feedback sturen over deze nieuwsbrief. Ik krijg die feedback MET JOUW NAAM ERBIJ (dus het is niet anoniem), en ik kan daar weer op antwoorden.

Tot nu toe heb ik echt hele leuke reacties ontvangen via die functie. Zie je iets tofs? Mis je iets? Wil je nog napraten over Twin Peaks? Ben je een Nigeriaanse prins met een ongelooflijk aanbod? Reageer dan via die functie, vind ik leuk.

Toffe Klikdingesen

Goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat steeds meer redacties 'iets' met datajournalistiek doen. Het slechte nieuws is alleen dat die datajournalisten steeds minder training hebben. Maar hey, het is een begin. (s o naar Pieter Zwart voor het tippen van dit artikel)

Ik ❤ī¸ films en statistieken, dus ik was ook verbaasd dat ik nooit van deze site heb gehoord. Cinemetrics verzamelt statistieken over de lengte van shot in een film. Inmiddels hebben ze ruim 18.000 films geanalyseerd.

Een onderzoek van Hackastory over de samenwerking tussen programmeurs en journalisten. Vooral het punt over een gezamenlijke taal vind ik belangrijk. Waar hebben we het eigenlijk over?

Zo eenvoudig en doeltreffend. Waar kom je terecht als je een gat recht door de aarde graaft? Vanuit Nederland kom je dus zuid-oostelijk van Nieuw-Zeeland in de Stille Oceaan terecht.

Dit Heb Je Mogelijk Gemist

  • Amerikaanse tv-zenders spellen de naam van hun programma wel eens verkeerd. Kan gebeuren, toch? Maar soms doen ze dat met opzet, zodat de slechte kijkcijfers van die avond niet worden meegenomen in de Nielsen ratings.

  • Ik was op vakantie, maar mijn collega's werkten gewoon door. Check deze vier artikelen (1, 2, 3 en 4) over de rellen rondom de G20. Ze hebben volgens de Bellingcat-methode social media afgestruind en gelokaliseerd om een uitstekende reconstructie te maken.

  • Tijdens mijn vakantie heb ik een aantal films gekeken. In volgorde van 'meh' naar 'KIJKEN': Kong: Skull Island, Logan, Arrival, Baby Driver, Dunkirk.

  • En begin sowieso aan de Netflix-serie Ozark. Het is 'Breaking Bad in de vijfde versnelling'. Minder karaktermomenten, meer opeenstapeling van oorzaak en gevolg. Lekker om te bingen.

  • Dierenpark Blijdorp is echt heel tof. Ik ben er zo'n 10 jaar geleden geweest, en dat viel echt tegen. Een soort tokkie-paradijs met mensen die schreeuwden en op ramen bonkten. Inmiddels is het park veel netter ingericht, en was het een rustige dag met minder aso's.

  • En deze nieuwsbrief is genoemd! Op de site van Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek staat een artikel over de persoonlijke nieuwsbrief, en wat dat oplevert. 'Honderd nieuwsbriefabonnees zijn waardevoller dan 100.000 twittervolgers.'

Over twee weken weer een nieuwe editie van Klikdinges. Wellicht ben ik dan iets dieper in mijn nieuwsbrief-stats gedoken. Als ik iets interessants vind, laat ik het jullie weten.