• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #59: Jij mag meebeslissen waar mijn volgende (mogelijke) boek over gaat

Klikdinges #59: Jij mag meebeslissen waar mijn volgende (mogelijke) boek over gaat

In deze Klikdinges wil ik jou, de trouwe lezer, vragen welk idee voor een boek je interessant vindt. Verder vind je een Duits project over muziekvoorkeuren per stad, een video over studieschuld, en prachtige animaties over een nieuw Olympisch onderdeel.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Ik heb al twee weken lang (vijf, als je mijn vakantie meetelt) niets gepubliceerd. Dat voelt een beetje onwennig. Het is namelijk heerlijk om nieuwe onderwerpen uit te pluizen, een vondst te doen, dat uitschrijven en online te zetten. Maar helaas, ik stond na mijn vakantie niet direct op de planning.

Daarom even iets anders: ik heb tijdens mijn vakantie namelijk nagedacht over de insteek van een boek. Nee, niet het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek waar ik elke keer onderaan deze mail reclame voor maak - en nu dus ook hier. Nee, ik speel met het idee om een tweede boek te schrijven.

Ik heb alleen een luxeprobleem: te veel ideeën om uit te kiezen. Dus ik leg mijn ideeën maar even voor aan jullie: wat zou jij het liefste lezen? Vul de vragenlijst even in om jouw voorkeur door te geven. Zie het als een mini-marktonderzoek.

  • De geschiedenis van datajournalistiek in Nederland. Of: hoe cijfers en harde data hun intrede hebben gemaakt in Nederland (en waarom dat een goede ontwikkeling was).

  • Cijfers maken journalistiek beter. Ik zie veel boeken en artikelen voorbijkomen waarin enkel de valkuilen van cijfers (JOuRnAliSTeN kUNneN nIet REkeNen) worden benoemd. Ik wil graag positief naar datajournalistiek kijken. Hoe kun je meer over de wereld om je heen leren door fenomenen meetbaar te maken?

  • Snap de wereld om je heen door deze XXX verhalen met data. Ik heb veel verhalen geschreven waarin je met cijfers fenomenen, vooroordelen en 'huh, ik wist niet eens dat dit iets was' onderzocht. Met ongeveer 7 á 8 van die voorbeelden (inclusief wat nieuwe onderzoeken): de Nederlandse Freakonomics.

  • Een murder mystery oplossen aan de hand van data. Hoe kun je met harde feiten, forensisch onderzoek en gezond verstand een ingewikkelde puzzel oplossen? Veel beeldmateriaal en zelf aan de slag gaan.

Nou, lekker dan. Ik laat het idee voor een mogelijk boek aan jullie over, en ik heb na mijn vakantie geen reet uitgevoerd?

Nee. Voor onze volgende tv-uitzending ben ik alweer aan het researchen en data-crunchen begonnen (eind september op tv). En in de volgende Klikdinges lees je het resultaat van mijn informatieverzoek bij de NVWA.

Wil je trouwens weten hoe wij zulke onderzoeken uiteindelijk tot briljante Pointer-verhalen kneden? Mijn collega's Peter en Wendy zijn onlangs door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek geïnterviewd.

'Vormgeving betekent ook: droge onderwerpen sexy maken. We zouden nooit een artikel met een saaie ANP-foto plaatsen. We hebben onze eigen stijl.'

De ene keer maakt journalistiek platform Pointer een tv-programma, dan weer een interactieve online productie. Elke keer wordt een nieuwe vorm gezocht.

Toffe Klikdingessen

Ik dacht wel redelijk goed te weten wat Spotify aanbiedt qua data en playlists. Alleen heeft Der Spiegel Online een slimme vondst gedaan: de lokale Sound Of-playlists, waarmee je regionaal luistergedrag kunt meten. Heel gaaf.

Deze video begint echt heel vreemd, maar zodra je bij de grafieken over studieschuld komt, dan zie je waarom dit in deze Klikdinges staat. Heerlijke effecten en het 'klein' maken van enorme cijfers werkt erg goed in deze korte explainer.

Klimmen wordt een onderdeel bij de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. Dikke kans dat je nog niet weet hoe de medailles volgend jaar in die sport worden verdeeld. Daarom heeft de South China Morning Post een fraaie explainer gemaakt met hele mooie animaties.

Now in their 40s and 50s, the so-called Generation X are dying in greater numbers by suicide or drug poisoning than any other age group.

Nóg een video van Vox. Deze gaat over de hoogte en kopstem van mannelijke zangers. De data is niet enorm ingewikkeld (en de data + methodiek heeft serieuze problemen), maar de presentatie is 👌

Het Verenigd Koninkrijk heeft zichzelf behoorlijk genaaid met Brexit, mag je onderhand wel voorzichtig concluderen. The Guardian zocht uit welke gevolgen deze politieke nachtmerrie heeft voor de dagelijkse boodschappen van het Britse eiland (onze diepste medeleven zij met u).

Vind Ik Leuk

Tot de volgende! Dan heb ik ook eindelijk weer eens iets gepubliceerd.

Alle begin is lastig. Datajournalistiek en OSINT zijn enorm nuttige skills om te beheersen, maar hoe begin je daarmee? In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek delen we onze tips om jouw eigen project te beginnen.