• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #58: Dit was mijn multimediavakantie

Klikdinges #58: Dit was mijn multimediavakantie

Na drie heerlijke weken vakantie ben ik weer terug op mijn werk. Uitgerust, vol ideeën én met een dikke envelop vol gewobte documenten.

Mijn Afgelopen Drie Weken

Normaal gesproken neem ik hier mijn afgelopen twee werkweken door. Maar in deze Klikdinges levert dat twee problemen op: de laatste nieuwsbrief was drie weken geleden, en ik heb niet gewerkt. Daarom een iets persoonlijker begin van deze Klikdinges dan normaal. Wat heb ik gedaan tijdens mijn vakantie? (Sla gerust over als je door wil naar toffe klikdingessen)

Het middagdutje. Ik heb tijdens mijn vakantie ontdekt hoe ongelooflijk fijn dat kan zijn. De eerste week van mijn vakantie heb ik elke dag even mijn ogen gesloten rond een uur of 15.00. Waarschijnlijk het teken dat ik oud begin te worden, maar het heeft me helemaal opgefrist.

De uitstel-lijst. Het hele jaar door heb ik films, series, games en boeken uitgesteld. En oke, ik heb ook wat nieuwe films gekeken.

Boeken

Series

Films

Games

Na drie weken uitrusten, smelten in de bloedhitte, boeken lezen en boeken/films/series/games inhalen ben ik weer helemaal opgeladen voor een periode van hard werken.

Daarom kwam het goed uit dat ik in de eerste dagen van mijn vakantie een aangetekende brief kreeg: het besluit op een Wob-verzoek van ongeveer 5 maanden geleden. Mocht je niet weten wat een Wob-verzoek is: het gebeurt steeds minder vaak, en het wordt nodeloos ingewikkeld gemaakt. Maar de aanhouder wint. Dat wordt dan ook mijn eerste onderzoek na de vakantie.

Toffe Klikdingessen

De presentatie van deze gegevens is bar slecht (👎 dashboards zonder goed scenario of leesroute), maar de gegevens en methodiek zijn erg interessant. En wellicht kun je met wat gepuzzel ook ontdekken wat de minimale wachttijd is in jouw favoriete grote pretprak.

Ondanks een embargo op luxegoederen rijdt Kim Jong-un in een peperdure Mercedes. Hoe komt hij daar aan? Spoiler: Nederland is betrokken in deze reconstructie.

Dit verhaal heeft een paar hele gave verhaal-elementen (3D-modellen, sociale media, etc.). Scroll mee hoe de Notre Dame gered werd door de briljante ingeving van een aantal brandweerlieden.

Een slimme productie waarin zogeheten 'joyplots' de hoofdrol spelen: in welke landen is in de afgelopen vijftig jaar een positief of negatief immigratiesaldo? Lees ook vooral dit draadje over het grafische proces.

Je neemt het voor lief, maar achter o.a. Google Maps zit een enorm netwerk aan satellieten. Kijk mee hoe de aarde strook voor strook in kaart wordt gebracht in deze indrukwekkende visualisatie van Nadieh Bremer.

Vind Ik Leuk

Vol energie en ideeën ga ik weer aan het werk. Tot over twee weken!

Het nieuwe studiejaar voor studenten begint weer. Wist je dat een aantal opleidingen journalistiek het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek op de boekenlijst hebben staan? Lijkt me een goede aanbeveling 😄