• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #57: Kijk mee hoe we een Deense scam onthullen

Klikdinges #57: Kijk mee hoe we een Deense scam onthullen

Terwijl je deze Klikdinges leest, bent ik al een paar dagen op vakantie. In deze editie vind je de meest gebruikte nieuwssites in Kamervragen, een verschrikkelijk slechte interface en onze special over Deense scammers en identiteitsfraude.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Net als ik mogen Kamerleden ook op vakantie (van onze belastingcenten!!!). Daarmee komt het politieke jaar ook ten einde. Ik vind dat altijd een gepast moment om te kijken hoe ik politiek meetbaar kan maken. Dit jaar heb ik gekeken naar Kamervragen, en specifiek naar de nieuwssites die als bron worden aangehaald.

Via een scraper zoek ik alle Kamervragen op (dat zijn er ruim 2.500). Elke Kamervraag staat in een PDF of Word-document. Die documenten trek ik leeg, ik zoek naar url's die in deze documenten worden genoemd, et voilá, onderstaand artikel is het snelle resultaat.

Pointer verzamelde ruim 2.500 Kamervragen en vond de belangrijkste bronnen

Een paar maanden geleden kreeg ik een opvallend mailtje. Ene Martyna Whittel probeerde haar domme blogje bij ons te slijten. Ik vermoedde dat er iets vreemds aan de hand was en stuurde de mail door naar collega Peter Keizer. En nadat we hier in doken, ontdekten we identiteitsfraude: minstens 134 personen in 14 verschillende landen.

Twee jonge Deense kerels jatten de identiteit van personen om hun eigen bedrijf beter uit de verf te laten komen. Die Martyna Whittel? Fake. We vonden de echte persoon wiens foto's zijn gejat. Die zoektocht hebben we in deze toffe productie inzichtelijk gemaakt. Kijk mee over de schouders van Peter terwijl hij de Deense scam ontmaskert.

Achter een simpel mailtje in onze inbox, blijkt een netwerk aan oplichtingssites, postbusbedrijven en meer dan honderd gedupeerden over de hele wereld schuil te gaan.

Met onze collega's van Follow The Money en Reporter Radio hebben we even de koppen bij elkaar gestoken. Na onze uitzending en publicaties over torenhoge winsten bij zorgbedrijven, hebben we namelijk veel bruikbare tips gekregen. We gaan nog stevig door met onze research, want dit gaat tot een volgende reeks artikelen leiden. Houd ons in de gaten.

"Dit is het topje van de ijsberg"

Maarrr zoals je in de intro van deze nieuwsbrief kunt lezen, is mijn vakantie inmiddels begonnen. Drie weken lang dagjes uit in Nederland. Klein kluswerk doen in huis. De zolder opruimen. Boeken lezen. Even bijtanken. Want het was een enorm druk en hectisch jaar.

Toffe Klikdingessen

ALLES dat fout kan gaan met een user interface, is hier toegepast. Met opzet, natuurlijk. Probeer maar eens binnen 04:03 minuten (mijn tijd) een profiel aan te maken in deze game.

Het resultaat zegt niet zo veel, om eerlijk te zijn. Maar de methodiek is mijn nerd-walhalla. Als je wil leren hoe zo'n project over boekkaften tot stand komt, check dan vooral de url in dit artikel.

Formule 1 is een belachelijk saaie hobby voor miljonairs (there I said it). NOSop3 maakte deze data-analyse van sinds 2014 om mijn ongenuanceerde mening enigszins te ondersteunen. En het ziet er ook nog eens heel goed uit

Datajournalistiek kan vooroordelen bestrijden. En een van de tofste manieren om vooroordelen bij je lezers te achterhalen, is door ze een grafiek te laten tekenen. Hoe denk jij dat een bepaalde ontwikkeling verloopt? Teken maar! En deze gave tool laat je zo'n grafiek maken.

Vind Ik Leuk

Ik ga vakantie vieren. Daarom kun je de volgende Klikdinges pas over 3 á 4 weken verwachten. Tot dan!

Het doel tijdens mijn vakantie: drie boeken uitlezen. Geen troep, maar nuttige literatuur. Weet je wat ook nuttig is? (je voelt hem vast al aankomen na ruim een jaar lang van dit soort aankondigingen)... Het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek!