• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #54: Stemmen, staken en The Simpsons

Klikdinges #54: Stemmen, staken en The Simpsons

In deze Klikdinges lees je heb ik artikelen verzameld over stakingen (en wat dat oplevert), Bob Ross (met al zijn 403 uitzendingen verzameld), The Simpsons (in data uitgedrukt) en de Europese verkiezingen (een toffe explainer en een waanzinnig mooie kaart).

Mijn Afgelopen Twee Weken

Na een gierend drukke periode heb ik twee kalme weken achter de rug. Niet dat ik heb stilgezeten, integendeel. Maar de lijst van eigen artikelen is een stuk korter deze keer. Het is er namelijk maar eentje.

Samen met Hay heb ik een overzicht gemaakt van stakingen in Nederland. Dit is een overzicht dat we continu gaan bijhouden. Is er een staking aangekondigd? Dan voegen we dat toe. Hebben de vakbonden een akkoord bereikt met de werkgevers? Dan zie je dat in ons overzicht.

Normaal gesproken zouden wij zo'n database bijhouden en pas inzicht geven zodra we er een echt artikel over publiceren. Maar dit lijkt ons een tof experiment. Hoe kun je tijdens het proces ook iets online zetten op een aantrekkelijke manier?

We hebben trouwens nog een toffe naam nodig voor dit soort artikelen. Onze matige ideeën: levend artikel of database-artikel. Suggesties? Mail me.

Een overzicht van alle stakingen en mogelijke akkoorden.

Mijn toffe collega's hebben toffe artikelen geschreven over toffe onderwerpen:

Vrijdag begin ik officieel als lid van het KIM-bestuur. KIM? Ja, het bestuur dat elk jaar de KIM-lezing en het Nieuwjaarsdebat houdt. Samen met een aantal andere collega's organiseren we een middag met reflectie op de journalistiek. Klinkt allemaal heel zwaar en gewichtig. Dat is het ook. 😁

Daarnaast begin ik binnenkort als lid van de communicatieraad van het CBS. Wat betekent dat dan? Dat ik tweemaal per jaar van buitenaf naar het Centraal Bureau voor de Statistiek advies geef over de manier waarop zij media benaderen. Eigenlijk om dezelfde reden dat ik bij het KIM-bestuur zit: samen met een aantal onwijs slimme mensen in één ruimte zijn en van hun visie op journalistiek leren.

Een kleine vooruitblik: de dag nadat je deze nieuwsbrief ontvangt, publiceer ik een artikel over legaal wapenbezit in Nederland. Daar valt genoeg over te vertellen met cijfers en kaartjes. Daarna volgen een paar weken eindredactie en voorbereiding voor onze volgende tv-uitzending op 26 juni 📺

Toffe Klikdingesen

Je wordt niet heel veel wijzer over de Europese Unie (geloof me, dit weet je allemaal al), maar het is wel tof dat je binnen 10 vragen jouw eigen EU-avatar genereert.

Hoe ziet Europa eruit als je de partijen indeelt in politieke bewegingen? Bij Die Zeit hebben ze 80.000 regio's op een kaart weergegeven, inclusief filters en alle toeters en bellen. Wat ik heel gaaf vind, is de grafische stijl. Het lijkt wel een schilderij.

Mooi bruggetje naar...

Een boom hier 🌳een wolkje daar ☁️ oh ja, de reflectie op het water 🌊iedereen kent de schilderstijl van Bob Ross. Maar weinig personen kijken alle 403 afleveringen van zijn tv-show om een visualisatie te maken.

Véél te diep op een niche-onderwerp ingaan: de onderzoekers van dit artikel hebben dat goed begrepen. Hoe kun je The Simpsons met data-analyse ontleden.

Formule 1 is niet mijn sport 🏎 maar deze visualisatie van de race per ronde vind ik dan wel weer tof.

Niet helemaal actueel meer, maar alsnog enorm de moeite waard. Hoe kun je met annotatie en markeringen een gigantisch onderzoeksrapport samenvatten? Quartz publiceerde dit in april, en ik moet hier nog vaak aan terugdenken. Superknap.

Vind Ik Leuk

Tot over twee weken. Dan lees je onder meer mijn wapenbezit-artikel en heb ik een week eindredactie achter de rug.

Waarschijnlijk heb je je zomervakantie grotendeels gepland. Neem je nog een goed boek mee richting de zon? Houd sowieso een plek in je koffer vrij voor het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek.