• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #53: De Eurovisie Game of Eredivisie hiphop moderatie-editie

Klikdinges #53: De Eurovisie Game of Eredivisie hiphop moderatie-editie

In deze superlange editie van Klikdinges vind je mijn artikelen over Youtube, hiphop en taalanalyse, het Eurovisie Songfestival, Game of Throbes en late doelpunten in de Eredivisie. En uiteraard nog veel meer toffe visualisaties.

Mijn Afgelopen Twee Weken

In de vorige Klikdinges beloofde ik productieve weken, en dat blijkt: 9 publicaties in totaal. Tussendoor heb ik ook nog een presentatie gegeven in Beeld & Geluid en naar de conferentie Data Harvest gegaan. Oké, we lopen overal even doorheen.

Samen met Hay en Tanne heb ik gekeken naar het moderatiebeleid van Youtube. Een paar maanden geleden vond ik een manier om driehonderd zeer schokkende video's te vinden - hoe ik dat deed en wat ik daarvan leerde, lees je hier. In het onderstaande artikel lees je hoe ingewikkeld het is om de zogeheten edge cases - video's die net wel of net niet online mogen blijven - te beoordelen.

Jaarlijks worden ruim 44 miljoen Youtube-video’s als racistisch, aanstootgevend of gewelddadig gerapporteerd door bezoekers van de site.

Héél misschien heb je hier iets over meegekregen: Nederland heeft het Eurovisie Songfestival gewonnen. De wedkantoren waren op voorhand erg positief over de kansen van Duncan Laurence. Maar hoe vaak hebben die bookmakers eigenlijk gelijk? Ik zocht het uit, en legde daarmee ook het verdienmodel van wedkantoren bloot.

Bookmakers overdrijven de kansen van de kanshebbers structureel. Dat doen ze om geld over te houden aan de weddenschappen. En ondanks dat een hoge notering geen winst garandeert, hebben de wedkantoren het wel vaak bij het juiste eind.

In een tweede artikel over het Songfestival leg ik uit hoe je muziek meetbaar kunt maken aan de hand van Spotify-data. Het is een leuk overzicht geworden, met veel muziek die je direct in de tekst kunt afspelen (erg tof gemaakt door Marije) en scatterplots. Oh, en hier kun je lezen hoe je deze data zelf uit Spotify kunt halen.

Met Spotify-data kun je op een andere manier naar de deelnemers van het Songfestival kijken

En voetbal! Ik heb alle 1061 doelpunten van dit Eredivisie-seizoen verzameld, en vond de clubs die vroeg tot scoren komen en pas laat op gang komen. In een fictieve '85 minuten'-competitie laat ik zien welke gevolgen de late doelpunten hebben. Vooral AZ en Willem II hebben nadeel gehad van late tegentreffers.

Welke ploegen profiteren van de laatste minuten in een wedstrijd?

Met de dataset waar we vorig jaar Taalbaas mee hebben gemaakt, hebben we gekeken hoe mannen en vrouwen verschillend worden omschreven door rappers. Welk werkwoord volgt relatief vaak op 'hij' en 'zij'?

"Bij vrouwen gaat het vaak over gevoel, mannen zijn veel concreter."

Wees niet bang voor spoilers, behalve het feit dat veel fans het einde van de hitserie Game of Thrones zeer teleurstellend vinden. Om dit in perspectief te plaatsen, heb ik de IMDb-scores van andere hitseries verzameld.

"Ze zijn in alle valkuilen getrapt"

Een lekker lijstje met artikelen, al zeg ik het zelf. Ik heb lekker geëxperimenteerd met verschillende datasets, vertelvormen en visualisaties. Nu ga ik me weer storten op een paar langlopende onderzoeken.

Aan het eind van deze drukke weken ben ik van donderdag 16 t/m zaterdag 18 mei in Mechelen bij Dataharvest geweest. Waanzinnig veel gave presentaties gezien. Een van de tofste sessies was een ochtend lang met de Zwitserse tech-journalist Barnaby Skinner met Python en Jupyter Notebook (twee dingen die ik een klein beetje beheers) websites scrapen en direct vertalen naar een verhaal.

Tot slot: precies twee weken geleden gaf ik een presentatie in Beeld & Geluid. Bij Datatools Voor Nieuwsmedia presenteerde ik onze toffe Pointer-redactie. Een enorme eer om voor zo'n leuk publiek onze redactie te mogen voorstellen.

De aankomende heb ik weer iets tijd en aandacht voor lange projecten, aanklooien met wat leuke R-packages, een montagecursus (yay, eindelijk fatsoenlijk leren editten) en het opzetten van een paar veelbelovende projecten.

Toffe Klikdingesen

Wist je dat Facebook trash is? Als je deze nieuwsbrief een tijdje volgt, dan weet je dat ik geen fan ben. In deze toffe productie van De Correspondent hebben ze de slechte berichten gekoppeld aan de beurskoers. Slimme insteek.

Ik ben ook geen enorme fan van word clouds: er is geen duidelijke hiërarchie, lange woorden zien er visueel al groter uit. Maar als je ze toch wil gebruiken (er zijn situaties waarin het een goede oplossing kan zijn), dan heb je hier een paar goede tips.

Een leuke geolocatie-game van Bert Spaan. Je wordt op een willekeurige plek in Amsterdam gedropt. Kun jij de juiste plek op de kaart vinden? Wel jammer dat het echt alleen in Amsterdam is.

Voor de analyses van FiveThirtyEight moet je soms wel even flink doorbijten. Dit artikel is geen uitzondering, maar het is wel enorm interessant. Hoe verdeeld zijn deze Amerikaanse steden?

Vind Ik Leuk

Misschien krijg je aan het eind van deze maand je vakantiegeld wel. Wat ga je ermee doen? Als ik een tip mag geven: investeer in jezelf en koop het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek.