• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #52: Sports, Fashion & Newsletters 😎

Klikdinges #52: Sports, Fashion & Newsletters 😎

In deze editie van Klikdinges kom je ontzettend veel dataprojecten over sport tegen, plug ik mijn eigen Avengers-artikel, vind je een fijn scrollverhaal over covers van magazines en geef ik wat tips voor andere uitstekende nieuwsbrieven.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Vooruit werken: dat staat met grote koeienletters in mijn agenda. Vlak na deze Klikdinges komen er een flink aantal artikelen van mij online te staan. Deze editie dus weinig artikelen waar ikzelf mee aan de slag ben gegaan, behalve deze onderstaande datagedreven handleiding voor Avengers-dummies. Want hoe stap je in een filmreeks die al 21 delen aan de gang is? Ik heb wat tips en info voor je (ook interessant voor als je al bekend bent met het MCU).

Marvel heeft in 21 voorgaande superheldenfilms al twintig leden van de Avengers en Guardians geïntroduceerd. Maar wat nou als dit je eerste Marvel-film is? Hoe hou je al die personages uit elkaar?

Op de dag dat je deze nieuwsbrief ontvangt, geef ik een presentatie in Beeld & Geluid. Bij Datatools voor Nieuwsmakers leg ik in 10 minuten uit wat Pointer is. En er zijn nog veel andere goede sprekers, dus als ik hoop je dan te zien. Als je snel bent, kun je je misschien nog hier aanmelden.

Van 16 tot en met 18 mei ben ik met mijn collega's Rene Sommer, Thomas de Beus, Thomas Mulder en Adriana Homolova in Mechelen bij Dataharvest. De voorgaande twee edities hebben we daar enorm veel nieuwe projecten uit gehaald. Mocht je ook die kant op gaan, laat het me dan even weten (je kunt op deze nieuwsbrief replyen). Ik ben altijd in voor een Belgisch biertje en een goed gesprek. 🍻

Mocht je denken: bier en Klikdinges, dat gaat niet samen... hier een bier-scatterplot om het tegendeel te bewijzen

Toffe Klikdingesen

Bij The Pudding heeft iemand naar de covers van Vogue gekeken. Met gezichtsherkenning en kleuranalyse is de huidskleur van covermodellen op een erg mooie manier inzichtelijk gemaakt.

Je moet wel een klein beetje voorkennis hebben over de spelshow Jeopardy. Maar dan is deze data-analyse van een historisch tv-gebeurtenis in the making wel erg fijn.

De grote jongens in de NBA weten het al langer: met tweepunters win je de wedstrijd niet. Zelfs als je weinig over basketbal weet, dan legt dit artikel duidelijk uit waarom driepunters de laatste seizoenen dominant zijn geworden (en love deze scatterplots 😍)

In een aantal grafieken maakt The Guardian duidelijk waarom dit zo'n bijzonder uitzonderlijk seizoen voor Ajax is.

Mijn enige commentaar hierbij: Messi is van een andere planeet. 🤯

Het einde van de hitserie Game of Thrones nadert, dus veel datamensen proberen nog even op de hype mee te gaan. Deze site maakt een idioot uitgebreide vergelijking tussen de boeken en de serie... Per scene. 🤯

Vind Ik Leuk

Vanwege mijn drukke periode op werk begon ik hierboven met een bescheiden lijst met leuke linkjes (eh ja, inmiddels is dat weer uitgebreid naar de gangbare lengte). Daarom gebruik ik dit deel maar even om wat shoutouts te doen naar andere hele toffe nieuwsbrieven.

Over twee weken is er weer een nieuwe Klikdinges. Dan lees je mijn verhaal over het moderatiebeleid van Youtube en mijn samenvatting van Dataharvest. Tot dan!

Bij Pointer zijn we allemaal bekend met het begrip scrapen: gegevens van een webpagina verzamelen. Serieus, het levert je echt snel nieuws of nuttige achtergrondinformatie op. In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek leer je wat het is en hoe je ermee kunt beginnen.