• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #47: Gotta Graph 'Em All

Klikdinges #47: Gotta Graph 'Em All

Hey , in deze editie van Klikdinges lees je meer over de allersterkte Pokémon, Iers-Britse accenten, verkeerd gespelde namen van celebrities en de lekkerste frietjes.

Mijn Afgelopen Twee Weken

We knallen lekker door met de voorbereidingen voor Pointer. De eerste onderzoeken zijn lekker onderweg. Onze vormgevers (iets verderop in deze nieuwsbrief kun je hun portfolio checken) zijn de 'look and feel' van de site aan het neerzetten. Pointer wordt een merk met een coole, herkenbare uitstraling. Ik ben nu al trots om daarvoor te gaan werken.

Wat ook gaaf is: onze eerste tv-uitzending staat in potlood op de planning geschreven. Een aflevering van 12 minuten waar we nog bikkelhard aan moeten werken. Maar ik vertrouw erop dat we iets heel moois gaan neerzetten.

Tussendoor heb ik overigens niet stilgezeten. Maandag 18 februari heb ik een presentatie in een bioscoopzaaltje in Eindhoven gegeven. Ik mocht de opening van de documentaire Bellingcat, Truth In A Post-Truth World doen.

Een paar dagen daarna ben ik naar Groningen gegaan om studenten journalistiek op de RUG een workshop te geven. Samen met mijn Handboek-collega Andrew Dasselaar hebben we in 2 dagen tijd 6 toffe onderwerpen uitgewerkt. Aanstaande donderdag en vrijdag sluiten we de workhop af. Dan hebben ze hun eerste ervaringen met onder meer datajournalistiek, OSINT, slim zoeken via Google en darkweb achter de rug.

Voor Laadscherm dook in in Pokémon-statistieken. Met z-scores en een toffe bump-chart heb ik onderzocht welke Pokémon nou eigenlijk het sterkste is. Het antwoord vind je hieronder.

Zeven generaties en maar liefst 809 verschillende pokémon. Dankzij data-onderzoek heb ik de sterkste en zwakste pokémon gevonden: dit zijn ze.

Toffe Klikdingesen

Voor deze klikdinges™ hoef je maar 1 keer te klikken (spoiler: het is een video). Maar het legt wel uitstekend een ingewikkeld principe uit. In dit geval waarom een belasting van 70% op de rijkste Amerikanen helemaal geen gek idee is.

Wendy is vormgeefster van ons toffe Pointer-team. En Wendy heeft één van de tofste portfolio's die ik ken. Check dit.

Onze andere vormgeefster heet Tanne van Bree. Zij combineert haar toffe design-skills met Processing. Heel tof!

Hoe spreek jij Britse woorden uit? Aan de hand van jouw uitspraak doet deze quiz een educated guess waar jij zou wonen.

Een verslaggever van de LA Times heeft verschillende soorten franse frietjes geprobeerd en geranked. En daar komt vervolgens een scatterplot met friet uit. 🍟

Deze kieswijzer kijkt naar wat partijen daadwerkelijk doen (en níet naar wat ze beloven in campagnes). Vergelijk uw politieke opvattingen met het stemgedrag in de Eerste Kamer en kom erachter met welke partij u de meeste overeenkomsten heeft.

In een ver verleden heeft iemand mijn naam verhaspeld naar Jeffrey Venema. Beetje gênant. Maar ik klamp me vast aan het gegeven dat veel bekende namen verkeerd worden gespeld. In deze datavisualisatie wordt jouw kennis getest.

Vind Ik Leuk

Over 2 weken is er weer een nieuwe Klikdinges. Tot dan!

In Groningen hebben we een groep studenten al kennis laten maken met ons Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Dus tja, sorry. Er komt een enorme groep slimme, leergierige journalisten aan. Als je niet achter wil lopen, bestel hem dan ook!