• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #44: Mijn tegenovergestelde beroep is model

Klikdinges #44: Mijn tegenovergestelde beroep is model

In deze editie van Klikdinges de langste lijn over land en zee, de heilige maagd Maria op kaart en jouw tegenovergestelde beroep.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Het zijn gekke weken, zeg ik je eerlijk. Ik heb vastigheid nodig. Een duidelijk doel. Iets om in te duiken. Na een paar maanden waarin we enorm veel verschillende dingen hebben gedaan, kan ik sinds vorige week eindelijk weer in een paar concrete onderwerpen duiken.

Toch even een greep uit al die verschillende activiteiten. Dan krijg je ook een idee van wat er komt kijken bij het opzetten van Pointer, onze eigen dataredactie.

  • Sollicitatiegesprekken voeren en beoordelen van visualisatieopdrachten. We zijn bijna compleet. Alleen nog een goede developer erbij.

  • De schetsen voor onze website beoordelen. Daar is hard aan gewerkt door Simon van Acht. Onze bouwpartij LimoenGroen gaat nu alles technisch in elkaar zetten.

  • Stijlboek schrijven. Wat wordt onze tone of voice? Voor wie schrijven we eigenlijk? Wat gaan we wel/niet doen, omdat het niet bij onze stijl past? Erg belangrijk.

  • Brainstormen over onderwerpen. En dan specifiek over hoe we deze verhalen willen vertellen. Aan goede ideeën is namelijk geen gebrek, maar de insteek van die verhalen is wat onze identiteit straks bepaalt.

  • Nieuwsagenda's afstruinen om vaste momenten voor onze data-onderwerpen te bepalen. Denk aan grote gebeurtenissen zoals sporttoernooien, Prinsjesdag, het Songfestival, etc.

  • Ons eerste grote project voorbereiden. We hebben een giga-dataset die moet worden doorgeploegd.

  • Kleine onderzoeken voorbereiden. Om straks op de actualiteit te kunnen inhaken, heb ik alvast wat R-scripts klaargezet om snel data op te vragen.

  • Voorgesprekken doen met tipgevers. Want een aantal oudere onderzoeken lijken toch weer actueel en relevant te worden. Wie weet zit daar nog meer in.

Een flinke lijst, maar het einde komt in zicht. En we hebben de eerste planning voor de launch (voor de zomer) al bepaald. Kortom, we gaan langzaam richting productie. En daar word ik best blij van. 😁

In de vorige Klikdinges stond een dood linkje naar het symposium Nieuwscheckers 10 Jaar. Hier kun je alle info lezen en je direct aanmelden. Ik kom zelf ook iets vertellen over factchecken en verificatie.

Toffe Klikdingesen

Leuk om over na te denken: wat is de meest rechte route over land en zee? Door de bolling van de aarde ziet zo'n route er vreemd uit, maar het klopt wel.

Datawebsite FiveThirtyEight is voor Pointer een inspiratiebron als het om visuele journalistiek gaat. Check dit jaaroverzicht maar: veel graphics zijn simpelweg afbeeldingen, maar het is zo effectief.

Ik vind dit een goede uitvoering van wat wij straks ook met Pointer willen doen: een typische data-toevoeging van actualiteit. Hoe verhoudt deze shutdown zich met voorgaande shutdowns onder de huidige wetgeving?

De kracht van grote aantallen: deze uitvoerige lijst van MeToo-beschuldigden geeft aan dat je een goede lopenxe lijst kunt maken van dergelijke onderwerpen.

Ook bij dit artikel vind ik het knap hoe er met een eigen draai wordt ingehaakt op de actualiteit.

Als je Klikdinges al een tijdje volgt, dan weet je dat ik goed ga op gekke kaarten. Daar past deze kaart ook bij: alle verschijningen van de heilige maagd Maria.

Maak het visueel uitdagend. Stop er veel interactie in. Laat je gebruiker veel klikken en scrollen en... Nee, het hoeft niet altijd ingewikkeld. In dit eenvoudige Klikding™ van NYT kun je je tegenovergestelde beroep heel eenvoudig vinden. Die van mij is model (sounds right).

Vind Ik Leuk

Over twee weken weer een nieuwe Klikdinges.

Weet je wat fijn is? Als informatie naar jou komt, in plaats van zelf zoeken. En het is helemaal niet ingewikkeld om dat voor elkaar te krijgen. Check het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek voor een aantal handige tips over IFTTT, forums, experts en eenvoudige botjes.