• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #36: Hoe groot zijn dingen?

Klikdinges #36: Hoe groot zijn dingen?

In deze Klikdinges lees je meer over de voortgang van ons onderzoek naar politiegeweld, Europese samenwerkingsverbanden als een metrostelsel en een origineel onderzoek naar 'de grootte van dingen'.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Samen met verslaggever Niels van Nimwegen zijn we al twee weken intensief bezig om politiegeweld te onderzoeken. Voor mij is het ook de eerste keer dat ik zo'n groot deel van een uitzending mag researchen. Tot nu toe erg interessant en leerzaam.

Onderstaand verhaal schreef ik om te laten zien dat de politie het lastig heeft om het gedrag van haar eigen agenten te onderzoeken.

Agenten gebruiken jaarlijks zo’n 14.000 keer geweld om burgers aan te houden of tot bedaren te brengen. Dat komt neer op 35 incidenten per dag. Tenminste, als je de registratie moet geloven. Want nog belangrijker dan de cijfers zelf, is het gebrek aan sommige gegevens. Voor ons nieuwe onderzoek naar politiegeweld duiken we in de cijfers.

Dit soort verhalen genereert dan weer een aantal tips. Mensen komen met persoonlijke verhalen bij ons. Soms om hun hart te luchten, maar vaak ook omdat ze daadwerkelijk willen dat er iets moet veranderen.

Wij verzamelden een aantal tips en publiceerden die in dit artikel. In de hoop dat dit artikel weer meer tips gaat opleveren.

‘Dat schietincident heeft best wel indruk gemaakt. De meeste van mijn collega’s hebben dat nog nooit meegemaakt.’ Niet alleen slachtoffers, maar ook agenten melden zich in de eerste twee weken van ons onderzoek naar politiegeweld.

Naast dit onderzoek zit ik in de afrondende fase van een uitzending voor Brandpunt+. Bijna een jaar geleden heb ik een interessante lijst gekregen. Spoiler: het is geen luchtig onderwerp. Sterker nog, het is het allermoeilijkste onderwerp dat ik tot nu toe heb behandeld.

Samen met drie collega's (Hester van Yperen, Dirk Mostert en Tom Kleijn) hebben we na uitvoerig onderzoek twee afleveringen gemaakt. Volgende week dinsdag en donderdag zie je daar het resultaat van.

Toffe Klikdingesen

Een confronterend onderzoek van de Washington Post: hoeveel kinderen in de Verenigde Staten hebben een school shooting meegemaakt?

Uitstekende follow-up over de datingapp Grindr, die de locaties van gebruikers nog veel te makkelijk weggeeft. Erg nuttig om door te lezen vanwege de eenvoudige onderzoeksmethode.

The New York Times heeft al een aantal waanzinnig mooie producties gemaakt onder de naam Visual Investigations, maar nu hebben ze hun eigen pagina. Bekijk hier enkele goede voorbeelden van journalistiek-forensisch onderzoek in beeld en geluid.

Alle bondgenootschappen binnen Europa, weergegeven als een metrostelsel. Volgens mij heb je een apart soort brein nodig om dit te bedenken.

'De parel had de grootte van een... Eh...'. Als auteur moet je soms de omvang van een voorwerp omschrijven. Colin Morris bekeek via Google Books welk referentiemateriaal het vaakst wordt aangehaald.

Animaties in je interactieve visualisatie zien er natuurlijk erg hip uit. Maar als je niet weet wat je doet, dan is het resultaat uiteindelijk 'meh'. Om dat laatste te voorkomen, moet je deze gids even doornemen.

Vind Ik Leuk

Vergeet dus niet om volgende week dinsdag en donderdag naar Brandpunt+ te kijken. En tot over 2 weken. Dan leg ik uit hoe ik dat onderzoek heb aangepakt.

Wil jij weten hoe je een internationaal onderzoeksproject kunt opzetten? En wat je daarvoor nodig hebt? Check het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek.