• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #33: Grofbekken, Woordherhalers en Taalbroeders

Klikdinges #33: Grofbekken, Woordherhalers en Taalbroeders

In deze Klikdinges ons langverwachte project Taalbaas, een prachtig project van Nadieh Bremer en de oriëntatie van straten in wereldsteden.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Taalbaas staat online! Man, wat een project. Eerst even kort uitleggen wat we hebben gedaan.

Met Taalbaas laten we met taalanalyse zien hoe dicht hiphop en overige Nederlandstalige muziek op elkaar lijkt, en in welke opzichten dat is. Als je direct in Taalbaas wil duiken, hieronder staat de link.

KRO-NCRV Data onderzoekt ruim 2,5 miljoen woorden uit de Nederlandstalige muziek. Wie zijn de grofbekken, woordherhalers en taalbroeders?

Taalbaas bestaat uit de volgende drie hoofdstukken:

  • De Grofbekken Hoe lijken kadaverrapper Steen en Stef Bos op elkaar? Taalbaas heeft nummers aan releasedatums gekoppeld en gekeken hoe woordgebruik zich door de tijd ontwikkeld. Wordt er bijvoorbeeld steeds meer gescholden in muziek?

  • De Woordherhalers De Amsterdamse formatie Yung Internet en het Zeeuwse BLØF lijken meer op elkaar dan je zou vermoeden. Taalbaas heeft woordherhaling in nummers gevisualiseerd. Welke artiesten maken gebruik van dezelfde taaltrucs om hun nummers zo verslavend mogelijk te maken?

  • De Taalbroeders Lange Frans en André Hazes klinken gevoelsmatig dicht bij elkaar qua taalgebruik, maar hoe zit dat precies? Taalbaas kijkt wiskundig naar taalgebruik, berekent wat het specifieke woordgebruik per artiest is en bepaalt hoe dicht het woordgebruik van artiesten bij elkaar ligt. En wat zijn sowieso typische hiphopwoorden? In de woordzoeker kun je zelf door de dataset snuffelen.

We hebben onze methodologie uitvoerig beschreven, en vier quizjes (over Liefde, Ik, Amsterdam en Leven) gemaakt.

Afgelopen zaterdag zat ik bij het NPO Radio1-programma De Taalstaat om over ons project uit te leggen. Collega Thomas mocht donderdag bij podcast De Dag al iets over onze uitkomsten vertellen. En bij Brandpunt+ hebben ze Lange Frans met de resultaten geconfronteerd. En dat leverde een aantal prachtquotes op!

Waar ik persoonlijk heel erg trots op ben, is dat we in dit project weer een extra stap doen in onze transparantie. In onze nieuwsbrief kun je lezen welke projecten wij als inspiratiebron hebben genomen, en op Taalbaas hebben we uitvoerig onze methodologie beschreven.

Daarnaast heb ik een snelle analyse gedaan naar rijscholen: hoe goed bereiden zij aspirant-weggebruikers voor op het rijexamen? Ik maakte twee scatter plots en het resultaat zal je verbazen.

Toffe Klikdingesen

Marvel en datavisualisatie: een van mijn favoriete combinaties. The Straits Times (tbh ik heb hier nog nooit van gehoord) heeft een netwerkvisualisatie gemaakt van alle hoofdrolspelers, en waar ze elkaar zijn tegengekomen.

Het stratenplan van een stad kan enorm veel verschil maken hoe je van A naar B komt. Geoff Boeing heeft geanalyseerd hoe straten in wereldsteden zijn georiënteerd. Want daar kun je aan aflezen hoe goed (of hoe slecht) een stad is georganiseerd.

Ze gaat weer he-le-maal los hoor. Nadieh Bremer heeft een prachtig overzicht gemaakt over hoe verschillende culturen naar de sterren kijken. In deze write-up lees je hoe ze tot haar resultaat is gekomen (en dat er een heel tof boek aankomt).

Volkskrant maakte een heel tof overzicht van de Noord-Zuidlijn met audio en 360-fotografie. Maak een tour langs alle haltes en luister naar de verhalen van betrokkenen en omwonenden.

Vind Ik Leuk

De volgende Klikdinges laat even op zich wachten. Ik ben drie weken op vakantie (drie verrassingsreizen via srprs.me, dus geen idee waar we terechtkomen). Hopelijk mail ik je op 28 augustus weer met toffe linkjes.

Oh, en rond die datum ligt ons Handboek Internetresearch & Datajournalistiek ook in de winkels. Je kunt jouw exemplaar alvast hier bestellen. Of hier. Maar ook hier. Net wat je fijn vindt.