• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #31: Minder positieve vibes

Klikdinges #31: Minder positieve vibes

In deze Klikdinges vind je slecht nieuws (Brandpunt+ verdwijnt van tv), een hele toffe analyse van Mario Kart, en een prachtige productie over depressie.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Normaal gesproken begin ik mijn nieuwsbrief met veel positieve energie. Maar deze editie is daar weinig reden voor. De NPO heeft namelijk besloten dat Brandpunt+ vanaf 2019 niet meer op tv is. En dat is klote.

Brandpunt+ verdwijnt in 2019 van televisie. Dat besluit van de NPO werd gisteren kenbaar gemaakt aan de redactie. Onze eindredacteur Henk van der Aa reageert.

Diep adem halen... terug naar datadingen: de afgelopen twee weken hebben we ons volledig op hiphop en luie Kamerleden gericht. We hebben veel schetsen gemaakt, tekst uitgewerkt, data gekneed, interactieve dingen gebouwd.

Daar komen vervolgens onderstaande schetsen uit. Ik heb de assen even onherkenbaar gemaakt (ja hallo, ik ga onze resultaten niet nu al weg geven). Nu is het dus zaak om deze schetsen digitaal werkend te krijgen.

Btw, ons hiphop-project is hard nodig. Blijkbaar zijn er nog steeds wereldvreemde mensen die over dit genre schrijven. In ons project zoeken we juist naar de overeenkomsten tussen rappers en andere artiesten.

Tijdens #GENM18 (Grote Expertisedag Nieuwe Media) heb ik een presentatie en masterclass gegeven over ons project Explosieve Export. En gelijk na mijn presentatie heb ik een tip gegeven over hoe je zelf met verificatie kunt beginnen.

En ik heb iets volledig nieuws geprobeerd: een webserie over datajournalistiek presenteren. Deze serie moet regionale omroepen enthousiast gaan maken over mijn mooie vak (en hopelijk neemt elke provincie vervolgens een datajournalist aan). Ik zeg je eerlijk: het was erg onwenning in het begin, maar ik denk dat het helemaal goed is gekomen 😅

Nu we het toch over spannende dingen hebben: ik en Andrew hebben het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek ingeleverd bij de uitgever. Eind deze zomer kun je het boek bestellen. En ik ben erg trots op de persoon die het Voorwoord heeft geschreven (teaser, ik onthul nog even niet wie het is).

Toffe Klikdingesen

Vreemde, kleinschalige onderwerpen tot het belachelijke uitdiepen 😍 deze Medium-post gaat over het beste Mario Kart-karakter, op basis van data.

Mooie en belangrijke productie van NOS op 3 over depressie. Als je dit artikel hebt gelezen/geluisterd, dan kun je je iets beter voorstellen hoe het is om elke dag wakker te worden met depressieve gedachten.

NEEEEEE! Niet tijdens mijn vakantie. Helaas kan ik deze MOOC over R niet volgen, maar hopelijk heb jij hier wel iets aan.

Een veelvoorkomend probleem voor datajournalisten: hoe kun je cijfers zoveel mogelijk de waarheid laten spreken? Hier een paar nuttige handvatten (s o @brewbart voor de tip)

NYT gebruikt een - voor mij onbekende - tool genaamd Mental Canvas om foto's van twee briljante doelpunten op het WK te ontleden.

Vind Ik Leuk

Over 2 weken heb je weer een nieuwe Klikdinges in je inbox liggen.