Klikdinges #30: Unknown Graphs

In deze Klikdinges vertel ik meer over een paar snelle visualisaties die we hebben gemaakt, de nasleep van ons wapenhandelproject en mijn liefde voor scatterplots.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Hé, na een paar heftige onderwerpen - wapenhandel (waar ik zo op terugkom) en politievloggers (check dit draadje) - wilde ik weer een paar snelle, luchtige onderwerpen aangrijpen. Een van de eerste ideeën die ik had, was het verzamelen van cijfers over grote muziekfestivals.

Voor Brandpunt+ heb ik samen met Hannah Vischer een paar visualisaties gemaakt die gebaseerd zijn op de album-art van Joy Division - Unknown Pleasures. Hieronder het artikel, en hier een mini-docu over de herkomst van die albumcover.

Festivalseizoehoen! Het KRO-NCRV-datateam zocht uit hoe oud de artiesten op de hoofdpodia zijn en zette het op festivalshirtjes. Teaser: ze zijn het jongst op Lowlands, en het oudst bij Down The Rabbit Hole. (En rockers zijn piepjong.)

Het tweede luchtige onderwerp is schade die door wilde zwijnen wordt veroorzaakt. Collega Niels van Nimwegen vond een aantal bestanden met schadeclaims op postcodeniveau. En ik wilde wel eens een zogeheten hexagonenkaart maken. Komt dat even goed uit! Hieronder het resultaat.

Varkensboeren maken zich zorgen over het oprukkende wilde zwijn. Hoewel ze strikt genomen in drie natuurgebieden mogen voorkomen, laat deze schadekaart zien dat zwijnen zich ook hebben genesteld in gebieden met intensieve veehouderij.

Ons onderzoek naar wapenhandel gaat waarschijnlijk nog gevolgen krijgen. Tijdens een overleg waar Stef Blok en Sigrid Kaag bij aanwezig waren (lees hier het volledige verslag) wordt gezegd dat een wapenembargo voor de Verenigde Arabische Emiraten wordt overwogen. 😎 Supercool dat ons onderzoek tot zoiets kan leiden.

Nog een paar korte mededelingen: ons project naar luie Kamerleden ligt op koers (erg cool), we hebben de eerste schetsen voor ons hiphopproject klaarliggen (ook zeer gaande) en ons experiment naar cameratoezicht is afgesloten (bedankt aan iedereen die heeft meegewerkt, we zijn de resultaten nu aan het analyseren).

En een non-KRO-NCRV-dinges: Mijn 3e Laadscherm-artikel is gepubliceerd. Ditmaal ben ik in het woordgebruik van game- en film-titels gedoken. Whoohoo!

Voor dit artikel duik ik in de meestgebruikte woorden in game- en filmtitels. Maar in plaats van enorme verschillen vond ik juist een overeenkomst.

Toffe Klikdingesen

Ik word een steeds grotere fan van scatterplots. En waar ik eerder best radicaal tegen te veel kleur was, zie ik in deze graphic absoluut de waarde van een gradient. Gewoon een hele goede, inzichtelijke grafiek.

En nog een scatterplot. Om te laten zien hoe mooi deze grafieken kunnen zijn, en hoe je de assen kunt indelen zodat je een duidelijk verhaal kunt vertellen.

Washington Post heeft ruim 52.000 moorden over 10 jaar in 50 grote steden verzameld. Daarmee kunnen zij bewijzen dat op sommige plekken veel moorden worden gepleegd, maar weinig wordt opgelost.

Je hebt briljante geografische data, maar je kunt geen kaarten maken. Dat is balen. Maar met Kepler.gl ziet het er relatief eenvoudig uit om waanzinnige maps te genereren. Ik moet het nog proberen, overigens.

Vind Ik Leuk

Over twee weken ligt de volgende Klikdinges in je mail. Hopelijk kan ik dan al wat schetsen van ons hiphopproject met jullie delen.