Klikdinges #28: Petities en punten

In deze editie van Klikdinges vind je een artikel over petities (en waarom sommigen wél slagen), wederom een slimme toepassing van de

Mijn Afgelopen Twee Weken

Onze stagiair Eelke Bakker zocht voor Brandpunt+ uit wat geslaagde petities eigenlijk succesvol maakt. Zij vond 4 verschillende kenmerken. Erg tof om te zien hoe je zo'n onderwerp kunt opsplitsen in herkenbare elementen.

Een betere wereld begint op petities.nl. Of niet natuurlijk, want je ondertekent je een slag in de rondte om er vervolgens nooit meer over te horen. Onze dataredactie zocht uit: bij welke petities heeft het wél zin om te ondertekenen?

Ons dossier Cameratoezicht heeft 2 nieuwe artikelen. Collega Stephanie schreef over haar eigen ervaring met een camera die tegenover haar woning hangt. Dat artikel kun je hieronder lezen. En collega Thomas schreef hoe je door cameratoezicht in de problemen kunt komen

Je ontdekt dat er een camera die toeziet op de openbare orde récht tegenover de woonkamer van jouw pas gekochte huis hangt. Wat doe je dan? Het is geen hypothetische situatie, want het gaat over mij.

Eind deze week zitten we overigens in Mechelen voor Data Harvest. Tijdens deze journalistieke conferentie geef ik samen met Ludo Hekman en een aantal buitenlandse journalisten een presentatie + workshop over wapenhandel. In onze workshop laten we zien hoe je een IS-video kunt lokaliseren en verifiëren. Tegelijk geven collega's Thomas en Rene een presentatie over ons onderzoek naar politie en sociale media 👮📱zeer gaande, als je het mij vraagt.

Toffe Klikdingesen

Ga terug naar je eigen land. Oke, maar hoe ziet dat er dan eigenlijk uit? Op Flowing Data staan een paar mooie kaarten, en onderin vind je hoe die kaarten zijn gemaakt. Sowieso de moeite waard om dit blog te volgen.

Waarschuwing vooraf: Ik heb dit platform nog niet getest. Het belooft van alles (scrapen, visualisatie, verwerken, etc.), dus ik ben skeptisch. Je kunt je inschrijven voor een betatest om er achter te komen.

Dit dreigt voor mij hét jaar te worden dat ik diep in R duik. Meerdere van mijn projecten zijn R-gebaseerd, en afgelopen weken kwam ik deze library tegen: een kleurpalet uit afbeeldingen destilleren. Erg cool (en bedenk hoeveel onderzoeksmogelijkheden je hiermee hebt!).

Dit is zo ongelooflijk vet! Hoe werkt group think en fake news? En belangrijker, hoe kun je dat voorkomen? In een flink aantal interactieve stappen leer je over network theory. Een van de tofste dingen die ik de afgelopen tijd heb gezien.

De Vlaamse datajournalist Maarten Lambrechts verzamelt gekke en onconventionele grafieken op dit nieuwe blog.

De eenvoudigste manier om eens te beginnen met datavisualisatie: teken een dataselfie. Volg dit eenvoudige stappenplan om een unieke visualisatie over jezelf te maken.

Vind Ik Leuk

Over twee weken hebben we Mechelen gehad, weten we of we een Data Journalism Award hebben gewonnen, zijn we erg ver met ons geheime Brandpunt+-project, en hebben we grote stappen gezet in ons hiphopproject. Tot dan!