• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #25: Kaften, ringen en klikdingen

Klikdinges #25: Kaften, ringen en klikdingen

Deze editie van Klikdinges heeft 2 keer persoonlijk nieuws, beantwoording van Kamervragen, een kleine quiz en een mooie productie over straatnamen.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Het is alweer een tijdje geleden, maar er lagen nog Kamervragen na onze laatste aflevering over politie en social media onbeantwoord te wachten. Vorige week kregen we ein-de-lijk antwoorden.

De belangrijkste vragen zijn niet echt scherp beantwoord, maar op het einde van de beantwoording kwamen er toch nog interessante cijfers naar boven. Via het meldpunt dat dankzij onze aflevering is ingesteld, zijn er al 2 klachten gegrond verklaard om berichten van social media te laten verwijderen. Een kleine overwinning (en we blijven dit dossier in de gaten houden).

De politie heeft 13 klachten ontvangen via een formulier op hun website, waarmee burgers kunnen klagen over socialmedia-berichten van agenten met daarin privacygevoelige informatie.

Ons hiphopproject verloopt erg voorspoedig. Binnenkort gaan we aan de slag met de visualisatiekant van dit project, en voor nu hebben we drie hele toffe ingrediënten:

  • Welke woorden worden het meeste in hiphop of in andere genres gebruikt?

  • Wat zijn de meest karakteristieke woorden per artiest?

  • En hoe vaak worden (blokken van) woorden herhaald in teksten?

Dat laatste kun je prachtig visualiseren in onder meer deze tool. Ik heb onze hele database met nummers (uiteraard geautomatiseerd) hier doorheen gehaald. Hierna wordt de mate van herhaling uitgedrukt, en kun je de meest repetitieve nummers vinden. En een aantal prachtige visualisaties.

Hieronder een van de mooiste patronen die ik ben tegengekomen. Je leest de grafiek van linksboven naar rechtsonder (wellicht kantelen we de grafiek nog 45 graden voor de leesbaarheid). Blokken met woorden die herhaald worden, worden ingekleurd. 

Ik ga nog niet spoilen welk nummer dit is. Mocht je een gokje willen wagen: reply even op deze mail. 😀

Iets buiten de KRO-NCRV: ik ga samen met Andrew Dasselaar de 6e editie van het Handboek Internetresearch en Datajournalistiek schrijven! Deze zomer moet het klaar zijn. Tegen die tijd uiteraard linkjes in deze nieuwsbrief als je een exemplaar wil bestellen.

En nog iets niet-werkgerelateerd: ik ben getrouwd! Alle clichés zijn waar. Het is de mooiste dag van je leven. Ik raad het iedereen aan.

Toffe Klikdingesen

Een paar nieuwsbrieven geleden tipte ik een Duitse productie over straatnamen. Een week lang dacht ik: 'Misschien moet ik dat voor Nederland uitzoeken', totdat ik hoorde dat De Correspondent ook al zoiets aan het doen was. En hier het mooie resultaat!

Voor mijn hiphopproject ben ik continu bezig om alles netjes in R te kunnen programmeren. En aangezien ik nu lekker in die flow zit, kijk ik met een schuin oog naar gave socialmedia-analyses. Zoals deze 21-delige tutorial (sommige delen moeten nog worden afgemaakt) over netwerkvisualisaties. Als je basiskennis in R hebt, is dit erg goed te volgen.

Morbide, maar fascinerend: deze kaart van de VS met doodsoorzaken sinds 1980, per county. Zo'n interactive waar je soms een uitschieter vindt en denkt: misschien zit daar wel een verhaal in.

Een lelijke website, maar met een paar hele mooie voorbeelden van fysieke datavisualisaties. Ik ben hier al een tijdlang door gefascineerd: hoe kun je een datavisualisatie tastbaar maken? Via deze link voldoende inspiratie.

Vind Ik Leuk

Over 2 weken weer een nieuwe Klikdinges. Hopelijk weten we dan ook of ons datateam is genomineerd voor een Data Journalism Award. Volg me op Twitter om vrijdag de 13e (🤯) het antwoord op die vraag te weten.