Klikdinges #22: Wob, Dots & Hiphop

Het is alweer tijd voor de 22e Klikdinges. Ik vertel je iets meer over ons aanstaande hiphopproject, de vertaling van Explosieve Export, en hoe je een zogeheten one-person-one-dot map maakt.

Korte oproep: ik zit bijna op 250 abonnees. Stuur deze nieuwsbrief vooral door om Klikdinges over die mijlpaal heen te tillen. Dat kan via deze url, maar ook www.klikdinges.nl werkt.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Zoals ik in de vorige nieuwsbrieven heb verteld, zitten we in de 'vooronderzoeksweken'. Hoewel, ik ben nu vrij diep in Nederlandse hiphop aan het duiken. Wat? Oke, dat heeft enige uitleg nodig.

Ik ben al tijden gefascineerd door de meetbaarheid in muziek. Wellicht ken je deze, deze en deze projecten wel. Daarnaast wil ik ook graag eens tekstanalyse doen. En die twee ideeën dreigen nu bij elkaar te komen.

Afgelopen weken heb ik veel informatie verzameld. Er ligt nu een lijst klaar met namen van een paar honderd Nederlandstalige rappers. Ik heb eenzelfde lijst gemaakt met Nederlandstalige artiesten en bands. En ik heb scrapers gemaakt waarmee je informatie van de Genius-website kunt verzamelen.

Kortom, tijd voor een goede onderzoeksvraag. Die gaan we deze week formuleren. Goede suggesties en inspiratie is altijd welkom!

Het is ook tijd om af te sluiten: onze vertaling voor Explosieve Export staat online. En dat niet alleen. De video's van de 5e case (Het communicatiesysteem waarmee Saoedi-Arabië de grens van Jemen bewaakt) en de conclusie van ons project staan online. Lees, en verspreid! Man, wat ben ik hier trots op.

Mijn collega Thomas Mulder kreeg afgelopen week het resultaat van zijn Wob-verzoek binnen. Hij vroeg naar de richtlijnen rondom social media bij de politie. Hieronder lees je het resultaat.

De politie werkt aan een document met instructies voor collega’s om de beelden die zij gebruiken in hun social media-uitingen onherkenbaar en niet-herleidbaar naar personen te laten zijn.

Over de Wob gesproken: ik doe sinds begin februari een Wob-cursus bij Roger Vleugels. En op de dag dat je deze nieuwsbrief ontvangt, is de deadline voor onze laatste huiswerkopdracht klaar: stel een Wob-verzoek op. Roger laat zijn kritische blik over mijn verzoeken gaan, en hopelijk heb ik over een paar maanden nieuwe data om toffe projecten mee te doen.

Toffe Klikdingesen

Maarten Lambrechts heeft een uitstekende tutorial geschreven over hoe je in QGIS zogeheten dot density maps kunt maken. Ik heb het inmiddels een keer gereproduceerd in QGIS, en kan bevestigen: het werkt en ziet er supertof uit.

Geen echte klikdinges, maar wel over hoe je met kennis van cijfers kunt schrijven. Wint straks de beste sporter, of de gelukkigste? Jaap Meijers zocht het uit. Spoiler: Koen Verweij had 4 jaar geleden goud moeten hebben vanwege foutmarges op de finishlijn.

Twitter heeft onlangs de accounts van 200.000 geïdentificeerde Russische trollen verwijderd. NBC heeft alle accounts netjes in CSV-bestanden gezet en voor onderzoek aangeboden in dit artikel. Erg mooi bronmateriaal als je research naar trollen doet.

Een onderwerp dat belangrijker wordt naarmate meer over data wordt geschreven: hoe kun je ontbrekende gegevens visualiseren? Op Flowingdata staan een aantal goede suggesties om zulke situaties op te lossen.

Met onze dataredactie kijken we al een tijdje naar verschillende manieren waarop je fysieke datavisualisaties kunt maken. Brandpunt+-collega Hannah Vischer stuurde toevallig deze video, die ik jullie niet wil onthouden.

Meer dan ooit spelen de gemeenteraadsverkiezingen en de campagne voor het referendum zich af op sociale media. Maar het grote overzicht ontbreekt, doordat partijen op die sociale media heel nauwkeurig kunnen specificeren wie ze willen bereiken. Een advertentie die voor je buurman is bedoeld, zie jij misschien wel nooit.

Vind Ik Leuk

Over 2 weken weer een nieuwe Klikdinges. Tot dan!