• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #15: Stel, ik wil <toekomstig beroep> worden

Klikdinges #15: Stel, ik wil <toekomstig beroep> worden

In deze editie meer inzicht in jouw toekomstige carrière, Nederlandse winst bij een grote visualisatieprijs en een overzicht van fuserende Nederlandse kranten.

Ik heb overwogen om deze nieuwsbrief te laten rijmen, maar dat ga ik jullie niet aandoen. 😅

Mijn Afgelopen Twee Weken

Ons onderzoek Politie Online begint steeds dichterbij een concrete uitzending te gaan. In de afgelopen weken hebben wij nog meer tips verzameld over agenten die de fout in gaan op social media. Hier zo'n oproep (samen met Marijn).

Klik even op de video!

Onze dataredactie begeleidt overigens ook een groep studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Zij maken een interactief overzicht van onze politievloggers-video's. En tegelijkertijd werkt een groep studenten van de School voor Journalistiek aan een infographic van alle WK-goals ooit. Beide projecten moeten rond eind januari afgerond zijn.

En verder:

  • Loopt ons onderzoek naar CO2 voor Reporter Radio erg lekker.

  • Ben ik begonnen aan een onderzoek naar spionagevliegtuigen boven Nederland. Als mensen hier tips/leesvoer over hebben, mail me op [email protected] (of reageer op deze nieuwsbrief).

  • Doen we research voor een groot researchproject in januari, inclusief een bootcamp van 2 weken. Hopelijk in de volgende nieuwsbrief meer info hierover (en nu echt!).

  • Hebben we vanaf maart een stagiair!

Heel veel toffe werkdingen. Daarnaast ben ik voor de gamewebsite Laadscherm bezig met een analyse van ruim 47.000 games die ik afgelopen week heb gescraped. Ergens begin 2018 kun je dat artikel lezen op Laadscherm.nl.

Oh, en Trouw een promotie-onderzoek over politie en social media mogen inzien. Erg interessante en verrassende conclusies.

De wijkagent kan wat aftwitteren - en het is ongetwijfeld ook goed bedoeld - maar of zijn getwitter ook bijdraagt aan het gevoel van veiligheid van de burger is maar zeer de vraag.

Toffe Klikdingesen

Typisch zo'n onderwerp dat je grafisch moet maken, omdat je het anders niet snapt: de fusies van kranten en uitgevers. Mirjam Leunissen van De Volkskrant maakte dit toffe overzicht.

Door al die fusies wordt mijn beroep als journalist natuurlijk niet erg zeker. Flowing Data maakte een dataviz van nieuwe carrièremogelijkheden. Ik ben nu <Journalist>, en wil <toekomstig beroep> worden: wat moet ik doen? 

Financieel Dagblad maakte een helder overzicht van de herindeling van het Nederlandse luchtruim. Bekijk vooral de animatie halverwege het artikel. Prachtig gemaakt door Els Engel.

Goud! Nadieh Bremer en Shirley Wu hebben met hun gave project Data Sketches een Information Is Beautiful Award gewonnen. He-le-maal terecht ook. 🏅

Een project dat ik deze week voor het eerst ben tegengekomen: Superposition. Twee gasten hebben de camerabewegingen van materiaal in het archief van Beeld & Geluid geanalyseerd, en ze laten de filmstrip daar mee bewegen. Moeilijk uit te leggen, merk ik. Gewoon klikken en de video bekijken. 🎥  Deze opstelling staat trouwens ook in Beeld & Geluid.

In de vorige nieuwsbrief tipte ik al een library voor scroll-verhalen. En deze week is er weer een nieuwe optie bij gekomen: TwoStep, gemaakt door The Wall Street Journal.

Wellicht dat ik binnenkort een blog tik met mijn eigen werkwijze (en hoe die door de jaren heen is veranderd), maar het datateam van het Noorse Bergens Tidende heeft hier uitgebreid beschreven hoe zij hun dataprojecten aanpakken. Nuttig voor beginners en gevorderden.

Als je van mooie satellietbeelden houdt, klik dan sowieso even op dit verhaal. Reuters maakt de vluchtelingenkampen in Bangladesh inzichtelijk aan de hand van luchtfotografie, drones en kartografie. Prachtige productie over een tragisch onderwerp.

Vind Ik Leuk

  • Nooit van gehoord, maar o zo logisch: Cunningham's Law. De beste manier om op internet antwoord te krijgen op een vraag, is door zelf eerst het verkeerde antwoord te geven.

  • Deze cartoon over Excel ❤️

  • Ik zeg niet dat elke datajournalist zich achter dit manifest moet scharen, maar het stipt wel interessante punten aan.

  • WERK! NU.nl zoekt een freelance techredacteur.

  • Deze kunstinstallatie is indrukwekkend.

  • Afgelopen weekend Dark op Netflix gebinged. Hele toffe Duitse serie over tijdreizen en onvermijdelijkheid.

  • Ik heb dit bierpakket AKA adventskalender in huis staan. En wow, wat bevalt dit tot nu toe goed!

  • In Qatar kun je een iPhoneX uit een soort snackautomaat halen WAT?!

  • The Guardian maakt (een zeer traag) draadje op Twitter over hun audiovisuele producties in het afgelopen jaar.

  • Waarom houdt iedereen van Jurassic Park, maar weet niemand meer hoe de personages uit Jurassic World heten? Een goede video over subtext, archetypes en motieven.

  • Stimuleringsfonds voor de Journalistiek blikt met 30 experts vooruit op 2018.

De volgende Klikdinges kun je op 19 december verwachten. Tot dan!