• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #14: Aanloop naar nieuwe onderzoeken

Klikdinges #14: Aanloop naar nieuwe onderzoeken

In deze editie een mysterieuze moordzaak in een Noors hotel, 2 visualisaties rondom muziek en heel veel WERK! En je leest iets meer over onze aanstaande projecten.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Ons onderzoek naar politie en social media gaat verder! Mijn collega Thomas heeft de aanleiding van ons onderzoek heel goed beschreven in zijn nieuwsbrief. Sowieso abonneren.

Wat ik zo gaaf vind aan Thomas zijn verhaal, is dat je ineens ziet dat een langlopend onderzoek vaak een hele kleine aanleiding kan hebben. Een terloopse opmerking in een voorgesprek, even kijken op Youtube, een uurtje rondsnuffelen op een specifiek kanaal... veel onderzoek ontstaat 'toevallig'.

En zodra een deel van het onderzoek wordt afgesloten met een uitzending of publicatie, is het tijd om te evalueren: gaan we verder met dit onderwerp? Dat was in het geval van het dossier Politie Online eigenlijk niet zo ingewikkeld. Hier valt nog veel meer uit te halen.

Mijn collega's Daan Jansen en Judith Meulendijks zochten de afgelopen tijd naar nog meer tips, en vonden onder andere deze Facebookpost: 'Hij heeft de ziekte van Heineken', met een foto van dronken man in een greppel.

Wij hebben flink wat voorgesprekken gepland, dus verwacht de aankomende weken nog meer twijfelachtige socialmedia-uitingen van agenten.

Sowieso staan deze weken in het teken van nieuwe onderzoeken. Afgelopen weekeinde ben ik in Oslo geweest om te kijken of wij kunnen samenwerken met een paar Noorse collega's.

En we gaan in januari een heel tof project doen rondom wapenhandel, in samenwerking met Lighthouse Reports en Bellingcat. In de volgende nieuwsbrief lees je hier iets meer over.

Verder heb ik op 9 november weer een hele gave cursus Datajournalistiek Voor Beginners gegeven. Als het goed is, lopen er weer 10 aspirant-datajournalisten extra in Nederland rond. En de datums voor volgend jaar zijn ook weer bekend: 8 maart en 13 november.

Toffe Klikdingesen

Op 3 juni 1995 wordt een vrouw dood aangetroffen in een prestigieus hotel in Oslo. Niemand weet wie zij is. Het Nieuwsblad wil dit mysterie oplossen πŸ”Ž, en maakte dit interactieve onderzoeksdossier. Bekijk de hotelkamer in een 360-foto, analyseer alle bewijsstukken en lees vooral het spannende verhaal.

Iedereen die Tony Hawk's Pro Skater heeft gespeeld, weet hoe tof deze combinatie kan zijn: muziek en skatevideo's. Jared Wilber bekeek de 2.000 best bekeken video's en maakte dit overzicht.

Deze website - gemaakt door Winny de Jong, Yael de Haan en RenΓ©e van der Nat - is een handig overzicht van diverse datajournalistieke tools. In 3 stappen kun je aangeven waar je de tool voor nodig hebt, hoeveel ervaring je hebt en waarop je de tools wilt sorteren. πŸ€“

Moeilijk, ingewikkeld, snap ik toch niet. Totdat een hele goede animatie uitlegt hoe de geldstromen, beschreven in de Paradise Papers, lopen. Het voorbeeld is Nike, een van de genoemde locaties is Hilversum. Via Hay Kranen.

Hoe schrijven mannen en vrouwen over liefde ❀️? New York Times keek naar duizenden essays in de afgelopen vier jaar, en keek op woordniveau naar de grootste verschillen.

Het begon met Steven Reichs "It's Gonna Rain" uit 1965. En in 2017 hebben we er een volledige website voor: zogeheten 'generative mechanical systems'. Deze website legt uit wat er met gegenereerde muziek wordt bedoeld, hoe het werkt én laat je zelf muziek genereren. 🎢

Als je deze nieuwsbrief ontvangt, dan ben je sowieso bekend met de uitgebreide, scrollbare verhalen die sommige media maken. De techniek achter die websites is nu grotendeels in de library scrollama.js gepropt. Een goed beginpunt als je hier zelf mee wil experimenteren.

Vind Ik Leuk

  • Mijn collega's van Reporter hebben sinds kort een eigen podcast Γ©n een nieuwsbrief over podcasts. Abonneer je voor beide. Het is echt enorm de moeite waard.

  • Wel eens gehoord van 'gang stalking'? Vice maakte deze reportage van mensen die continu het gevoel hebben dat ze achtervolgd, geschaduwd en bespied worden.

  • Veel WERK bij KRO-NCRV! Brandpunt zoekt een redacteur. Jinek ook, net als NPO Radio 1, en Spoorloos. Word een collega van me!

  • De eerste afleveringen grepen me niet echt, maar halverwege wordt het ontzettend goed: The Sinner op Netflix.

  • Dat fictieve nummer van die fictieve band uit The Sinner? Dat is een bestaand nummer van een bestaande band (album).

  • Actualiteiten-podcast The Daily bracht zondag een speciale editie uit voor kinderen. The Daily For Kids gaat over meisjes die eindelijk officieel bij de Boy Scouts mogen... en dat het eigenlijk al stiekem gebeurt.

  • Ik ben sinds vorige week Signal (plat gezegd, een veilige Whatsapp) gaan gebruiken. Op de eerste dag werd ik gelijk door 2 personen aangesproken: hey, goed bezig! Ik raad het ook aan.

  • En ik ben direct in de wereld van veilige communicatie gedoken πŸ€“ πŸ”. Momenteel ben ik diverse oplossingen voor encrypted e-mailen (waaronder Mailvelope) aan het overwegen, maar eh, tips zijn welkom.

Over twee weken weer een nieuwe Klikdinges. Inderdaad, op 5 december. 🎁