• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #138: Vakantie- en podcast-update

Klikdinges #138: Vakantie- en podcast-update

En iets over autonome burgers

Soms wil je tegen iedereen vertellen waar je mee bezig bent. Het enige probleem is nu dat ik dat nog niet mag. Toch probeer ik alvast iets weg te geven.

Waar ga ik het over hebben?

  • Onze podcast over mensenhandel

  • Ken jij autonome burgers? Laat het ons weten

  • En een korte terugblik op de eerste helft van dit jaar

Mijn afgelopen weken

Het is een heel vreemd jaar tot nu toe. Sinds eind 2022 ben ik met een groep Europese onderzoeksjournalisten bezig met een groot, internationaal project over mensenhandel en uitbuiting. Geen eenvoudig of luchtig onderwerp, en je snapt vast wel dat ik niet vroegtijdig veel details kan delen over dit onderzoek.

Daarom is de frequentie van Klikdinges ook iets lager dan je gewend bent. Aankomend half jaar ga ik samen met collega Thomas Mulder vol op dit onderwerp zitten. Het belooft echt een reeks interessante publicaties te worden.

Met Thomas ga ik overigens ook nog een onderwerp aanpakken waar we wél iets over kunnen vertellen: de autonome burgers. Een groep mensen die een bepaalde vorm van onafhankelijkheid willen bereiken, maar daardoor ook ernstig in de problemen raken. Mocht je iemand kennen die hiermee te maken heeft, dan luisteren we graag naar jouw verhaal. Tip ons via de website of mail me op [email protected].

Weer even terug naar de mensenhandel. Een van die publicaties die we gaan maken is een podcast. Met collega Klaas den Tek heb ik de afgelopen twee maanden fulltime aan dit project besteed. Via Portugal, België en Brabant komen we steeds dichterbij de eindstreep: bijna alle interviews staan erop, de scripts worden geschreven en voor de montage hebben we al meerdere ideeën. In de loop van dit jaar kan ik je vast meer vertellen waar het over gaat en wanneer je je hierop kunt abonneren.

Één ding wat ik wel alvast kan zeggen, is dat een podcast echt waanzinnig leuk is om te maken. Maar het is ook superongemakkelijk. Als journalist wil je je verhaal beginnen met het belangrijkste feit, om daarna steeds minder belangrijke zaken te bespreken.

Onze dramaturgen (die ons helpen om het verhaal te vertellen) zeggen echter dat we het als striptease moeten zien. Wij willen gelijk de naakte waarheid. Terwijl je voor een spannend verhaal juist wil plagen: eerst een sjaal of een sok, en pas op het einde de lingerie. 🥵

Na deze vreemde (maar doeltreffende) metafoor wil ik nog heel even terugkijken. Ik ben namelijk niet de hele tijd met dit monsterproject bezig. Voor tv heb ik een mooie uitzending over de Vastgoedboeken gemaakt. Daar hoort deze prachtige interactive bij. En we hebben (over monsterprojecten gesproken) dit online verhaal over Ongehoord Nederland gemaakt.

Maar nu is het tijd voor een welverdiende vakantie. Ergens in augustus ben ik weer terug met de volgende Klikdinges. Voor iedereen die straks in de zon gaat bakken (en ook als je dat niet gaat doen): Geniet ervan! 😎

Klikdingessen

Een visualisatie voor de echte nerdjes van deze nieuwsbrief. Magic The Gathering is een kaartspel dat sinds 1993 wordt gespeeld. Ik heb echt geen idee hoeveel nieuwe kaarten er sindsdien zijn uitgebracht. In deze visualisatie zie je met welke termen deze kaarten worden omschreven (en wat dat voor het spel betekent).

Dit is zo’n interessant onderwerp om over na te denken: hoe vormt autogebruik (in dit geval parkeerruimte) de inrichting van een stad? Bigthink heeft een mooi artikel gemaakt waarin dit probleem wordt uitgelegd en gevisualiseerd.

Propublica maakt niet enorm vaak interactives, maar als ze het doen, dan doen ze het goed. Journalisten hebben een overzicht gemaakt van geroofde ‘native American’ kunstwerken die nog ergens worden tentoongesteld in een museum of universiteit. Het is zo belangrijk om dit soort overzichten te maken (en het aantrekkelijk te presenteren): alleen op deze manier kun je macht aanspreken op zijn verantwoordelijkheid.

‘Mooie interactive, maar het is wel een beetje lang.’ Tijdens veel evaluaties van interactieve verhalen wordt deze zin door iemand uitgesproken. Hele terechte kritiek, want je wil dat zoveel mogelijk mensen het einde halen. Alleen richt je je dan wel op het verkeerde probleem. Het gaat niet per se om de lengte van het verhaal, maar welk ritme je je lezers oplegt.

UITERAARD gebruik jij een wachtwoordmanager 😅 maar mocht je dat nog niet doen, dan kom je deze frustratie zeker ook tegen: websites die hele vreemde eisen stellen aan wachtwoorden. Deze website maakt daar een tof spel van. Kun jij een wachtwoord maken dat voldoet? Ik kwam helaas niet verder dan stap 25.

Vind ik leuk

Tot de volgende editie. Geniet van deze zomer!

Vind je deze nieuwsbrief tof? En vind je dat meer mensen Klikdinges moeten lezen? Stuur ze dan eens door naar www.klikdinges.nl.

Een andere manier om mij en jezelf te trakteren, is door een exemplaar van het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek aan te schaffen. Via deze link krijg ik – als een van de schrijvers van dat handboek – een extra percentage van de verkoopprijs. Alvast bedankt! ❤️