• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #126: Word jij mijn nieuwe datacollega?

Klikdinges #126: Word jij mijn nieuwe datacollega?

Dit is de eerste nieuwsbrief na mijn vakantie. En ondanks dat ik drie weken lang geen werk heb gedaan, is er voldoende te melden.

  • Tim was chatoperator op een datingwebsite met nepprofielen

  • Ivanda's online liefde blijkt een gewiekste oplichter te zijn

  • Datajournalisten opgelet: bij Pointer is een baan beschikbaar

Mijn Afgelopen Weken

Laten we niet te lang bij mijn vakantie stilstaan. Het waren drie weken waarin we met onze superlieve dochter van een half jaar oud veel 'eerste keren' hebben meegemaakt. Was het leuk? Ja. Ben ik uitgerust? Mwah, inmiddels heb ik geaccepteerd dat ik nooit meer helemaal uitgerust zal zijn. 😅

Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd, is dat het superhandig is om een aantal oproepen te plaatsen vlak voordat je op vakantie gaat. Op zondag 26 juni was een radio-uitzending van Klaas den Tek en ik over datingfraude. Het is een voorproefje op wat we later dit jaar gaan maken voor tv. En om die tv-uitzending rond te krijgen, hebben we nog wat goede tipgevers nodig.

Via-via zijn we Tim (niet zijn echte naam) tegengekomen. Hij heeft een tijdje bij een datingwebsite gewerkt. En niet zomaar een website, maar eentje waarop nepprofielen staan. Tim was chatoperator en moest zich voordien als een vrouw die ENORM geïnteresseerd was in de klanten (die per ontvangen en verstuurd bericht moeten betalen).

Chatten met een niet bestaande vrouw: de geraffineerde wereld van de fake liefde.

Je voelt vast wel aan dat dit niet helemaal oké is. En toch worden deze nepdatingsites gedoogd. Zolang ze maar ergens in de piepkleine letters op de voorpagina aangeven dat het om fictieve profielen gaat, mogen ze onoplettende klanten blijven oplichten. Onze aanstaande tv-uitzending duikt hier dieper op in.

Datingfraude bestaat overigens in vele vormen. Je kent vast wel het voorbeeld van de partner die krap bij kas zit: of je alsjeblieft een vliegticket, de boodschappen of rekening van de autogarage kunt voorschieten. Van een echte date komt het niet, want er zitten oplichters achter dat profiel.

Ivanda maakte echter het tegenovergestelde mee. Haar online 'liefde' deed zich voor als een rijke investeerder. Het geld dat hij voor Ivanda in crypto stak, is ze uiteraard kwijt.

Ivanda is aan datingfraude honderden euro’s kwijt, maar dat is volgens haar niet het ergste. “Ik was er heel erg ziek van. Je twijfelt gewoon eventjes aan de mensheid.”

Het blijft een enorm interessant onderwerp. Dankzij alle goede tips die op bovenstaande artikelen binnenkomen, ontdek ik bijna elke week nog nieuwe elementen die we kunnen onderzoeken. De komende tijd kun je dan ook veel artikelen hierover verwachten.

En denk je nu: 'Ik wil dat ook doen?' Dat kan! We hebben bij Pointer een vacature voor een extra datajournalist. Wil je mijn collega worden? Reageer dan op onderstaande vacature. Heb je vragen? Mail me dan even op [email protected] of reply op deze nieuwsbrief.

Pointer is het onderzoeksjournalistieke platform van KRO-NCRV, dat zowel online als wekelijks op radio en televisie publiceert. De redactie bestaat uit ervaren onderzoeks- en datajournalisten. Voor de dataredactie zijn wij per direct op zoek naar een datajournalist.

Toffe Klikdingessen

Een hele zieke scrolly over de bouwvakkers in Hong Kong die bamboe gebruiken voor hun steigers.

Je moet even geduld hebben voordat je voorbij alle menu's en laadtijden bent, maar daarna kun je zien hoe jouw omgeving (overdramatisch) wordt getroffen door allerlei natuurrampen. Rampen die we aan onszelf hebben te danken, want klimaatverandering. 😬

Het trolley probleem: als je niets doet, worden 5 personen door een tram overreden. Maar als je actief iets doet, overlijdt er eentje. En dan een hele site waarop tientallen varianten daarvan worden gepresenteerd. Het toffe is dat je ook het resultaat van andere mensen ziet. Goede reality check.

Er is schrikbarend weinig empathie voor vluchtelingen die in pure wanhoop de Middellandse Zee oversteken. Ik zou zeggen: lees dit prachtig opgemaakte artikel vooral.

Vind Ik Leuk

Tot de volgende. En blijf gezond!

Zo'n toffe baan als datajournalist krijg je natuurlijk niet zomaar. Mocht je echt wat meer dataskills willen oppikken, dan raad ik je (geheel objectief en neutraal) het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek aan.