• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #125: Games spelen om een baan te krijgen

Klikdinges #125: Games spelen om een baan te krijgen

In deze Klikdinges lees je meer over ons nieuwe onderzoek naar AI en algoritmen tijdens sollicitaties.

En verder:

  • Datingfraude veroorzaakt voor tonnen aan financiële schade

  • Pointer is sinds kort actief op YouTube

  • Maak AI-gegenereerde afbeeldingen met enkel een zinnetje

Mijn Afgelopen Weken

Sommige onderwerpen leven pas zodra je er over begint. "Oh ja, ik ken ook wel iemand die..." Dat geldt zeker voor onze oproep over algoritmen en solliciteren.

In de vorige nieuwsbrief plaatste ik een eerste oproep-artikel over AI, games en persoonlijkheidstests tijdens sollicitatieprocedures. Zoals het meestal gaat met een eerste oproep, lopen tipgevers nog niet gelijk de deur plat bij Pointer. Maar je hebt slechts één persoon nodig om het balletje te laten rollen. In ons geval was dat Nick.

Nick solliciteerde recent op een functie waarbij hij een persoonlijkheidstest moest afleggen. En ook al heeft hij de baan gekregen, het zit hem niet helemaal lekker. Wat dat precies is, lees je in het onderstaande artikel.

Tests invullen en spelletjes spelen voor een felbegeerde baan.

Met zo'n persoonlijke ervaring komt er ineens wél van alles los. Veel mensen die hardop gaan twijfelen, discussies beginnen over de AVG, of de wetenschappelijke basis onder deze tests en games nader gaan bekijken. Het onderzoek loopt nog even door, dus mocht je een goede tip hebben, reply dan even op deze nieuwsbrief.

Aanstaande zondag (NPO Radio 1, 19.00 uur) hebben we bij Pointer Radio aandacht voor datingfraude. Jaarlijks trappen honderden personen in de leugens van oplichters die zich als romantische partner voordoen. Naast dat je flink wat geld kunt kwijtraken, doet dat natuurlijk ook wel iets met je vertrouwen in de mensheid.

Samen met Klaas den Tek vroegen we de cijfers op van datingfraude in de eerste maanden van dit jaar. In de radio-uitzending spreken we een slachtoffer, én iemand die (heel kort) voor een nepdatingsite heeft gewerkt.

Oplichters vragen slachtoffers om te investeren in aandelen of crypto.

Op de dag dat je deze nieuwsbrief krijgt, is mijn vakantie officieel begonnen. Drie weken lang lekker bijkomen van een hectisch jaar. Privé, met de geboorte van mijn dochter. En op werk, met meerdere langdurige onderzoeken. Datingfraude loopt na de zomer namelijk ook nog even door.

Vakantie is voor mij dus de periode waarin ik alles van een afstandje kan bekijken. Soms heb je een goed onderzoek te pakken, maar nog geen goed verhaal. Hoe ga je je research uiteindelijk vertellen? Hopelijk werkt het net als een goed idee onder de douche: ineens is het er! Juist omdat je er niet over nadenkt.

Tijdens mijn vakantie ga ik ook nog een dagje met studenten van Medianumeric (daarover kun je hier meer lezen) in een strandtent in Scheveningen zitten. Tijdens een Q&A-panel mogen ze twee uur lang vragen op de afvuren. Heel vervelend om daarvoor en daarna nog even lekker op het strand rond te hangen. 😎

Toffe Klikdingessen

Nadat we de aarde al volledig verkloten, zijn we goed op weg om onze troep in een baan om de aarde te dumpen. Nou en, genoeg plek toch? Uit deze interactive van Financial Times blijkt dat ons ruimteafval meer problemen kan opleveren dan je wellicht denkt.

Een hele fijne tutorial over een onderschat medium: Telegram. Dit artikel geeft een aantal goede tips hoe je als journalist kunt leren om de berichtendienst voor onderzoek in te zetten.

Pointer is sinds een paar weken actief op YouTube. Mijn toffe collega's (met Marieke Kuypers in beeld) hebben nu drie afleveringen gemaakt over misinformatie. Hieronder vind je aflevering 1.

Een van de eerste vragen zodra ik met studenten of collega's over mijn werk praat, is hoe lang ik over een project doe. Het flauwe antwoord is vaak: 'Hangt er vanaf.' De personen in dit artikel zijn iets specifieker. Ze hebben de loop van hun visualisatieprojecten (uiteraard) gevisualiseerd.

Longtime volgers van Klikdinges weten dat ik echt een voorstander ben van eenvoud. Een simpel idee dat duidelijk uitgewerkt is, is vaak het allerbeste idee. NOS maakte deze inzichtelijke kaart naar aanleiding van de forse stijgingen van brandstofprijzen. Wanneer en hoeveel loont het om in Duitsland te gaan tanken?

Dit 👏 is 👏 fucked 👏 up 👏

Inhoudelijk wordt deze video eeeeeeenorm gerekt: na 10 minuten snap je wel wat de conclusie is. Maar toegegeven, het is een gaaf onderzoek. Wat gebeurt er met muzikanten zodra ze viral gaan op Tiktok?

Afgelopen weken ben je vast helemaal doodgegooid met DALL-E memes. Een reeks van 9 afbeeldingen die wordt gegenereerd door een zin in te voeren. In dit artikel lees je hoe het werkt, en kun je zelf ook zulke afbeeldingen maken. Pas op, erg verslavend.

Vind Ik Leuk

Tot de volgende nieuwsbrief. Waarschijnlijk ontvang je die ergens eind juli. En blijf gezond!

Studenten mailen me regelmatig met de vraag hoe zij het beste met datajournalistiek kunnen beginnen. Naast talloze tips en tutorials wijs ik ze ook op het ALLERBESTE (objectief en neutraal bekeken) boek dat ze hiervoor kunnen aanschaffen: het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek.