• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #124: Volle zaal in Mechelen

Klikdinges #124: Volle zaal in Mechelen

In deze Klikdinges lees je iets meer over een volle zaal journalisten in Mechelen.

En verder:

  • Ben jij wel eens beoordeeld door een algoritme?

  • Twee presentaties voor de zomer

  • De gezichten van vastgezette Oeigoeren in China

Mijn Afgelopen Weken

Wat krijg je als je 40 internationale journalisten in een benauwde zaal zet waar de ramen niet open kunnen? Tot nu toe in ieder geval geen covid – geen idee hoe ik dat nu al 2 jaar lang heb voorkomen. Het was wel de setting voor onze presentatie op Dataharvest. Is het comfortabel? Absoluut niet. Maar het ging boven verwachting goed.

Even wat achtergrond. Een half jaar geleden kwam ik in contact met de Deense journalist Anne Skjerning. We doen beiden onderzoek naar sekswerkers, en hoe dat in ieders land wordt geregeld. Ik kwam haar naam tegen dankzij een tip van een collega, en omdat zij een podcast (die ik helaas niet kan luisteren, want Deens) en webspecial heeft gemaakt genaamd Bordellet, der brændte (het brandende bordeel).

Na de eerste ontmoeting kwamen we op het idee om mensenhandel en seksuele uitbuiting in Europa in kaart te brengen. We hebben een ambitieus plan klaarliggen. En uit ons vooronderzoek komen al waanzinnig interessante resultaten. Samen met Zsuzsanna Wirth (Direkt36, Hongarije) zoeken we nu meer internationale onderzoekspartners. En Dataharvest is dé plek om dat voor elkaar te krijgen. Dus hebben we met zijn drieën een presentatie gegeven.

We hoopten op ongeveer 5 aanmeldingen. Dat werden er zo'n 30 😅 boven verwachting goed dus. Op dit moment proberen we ons kleine onderzoeksclubje gecontroleerd uit te breiden naar een iets grotere groep. Daar zijn we de komende tijd nog druk mee bezig.

In de tussentijd ben ik ook bezig met het opzetten van een nieuw onderzoek over een compleet ander onderwerp: kunstmatige intelligentie, algoritmen en games tijdens sollicitaties. Onlangs kreeg ik een tip van iemand die zich enorm benadeeld voelt na een sollicitatie. Deze persoon moest een spelletje spelen en werd daar op gescoord. Onterecht, volgens de tipgever. En uit het verhaal blijkt ook dat er iets grondig mis is met deze manier van solliciteren.

Daarom zoeken we nu naar meer ervaringen. Ben jij tijdens een sollicitatie eens beoordeeld door een algoritme? Is jouw CV door een geautomatiseerd script gelezen? Of moest je spelletjes spelen terwijl je een gesprek verwachtte? Dan ben ik benieuwd naar jouw ervaring.

Automatische keuzeprocessen spelen ook in Nederland een steeds grotere rol in solliciteren.

Maar eh, hier hoort toch ook een artikel over datingfraude te staan? Dat had ik in mijn voorgaande Klikdinges beloofd. Alleen kregen we erg laat te horen dat onze radio-uitzending niet doorging vanwege voetbal. Eind juni zenden we het alsnog uit.

En de komende weken gaan een beetje voort zoals hierboven: veel voorbereiden voor na de zomer. Ik heb ook een aantal presentaties op het programma staan, namelijk het NPO Innovatiefestival (2 juni), waar ik in 7 minuten mag vertellen over trollenlegers. En op 17 juni mag ik op het 20-jarig jubileum van mijn opleiding Journalistiek en Nieuwe Media in Leiden iets vertellen. Wat een eer!

Toffe Klikdingessen

Nog maar weinig journalisten doen onderzoek wat er op Tiktok gebeurt. Met deze tool kun je hashtags analyseren, en kijken welke video's daar aan verbonden zijn. Kan een goed begin zijn van je nieuwe onderzoek.

Craig Silverman en Jane Lytvynenko leggen tijdens deze uitgebreide presentatie uit hoe zij netwerken van desinformatie ontdekken en blootleggen. Leg je kladblok klaar, want er komen enorm veel nuttige websites voorbij.

Wouter van Dijke zet weer een prettig gestoorde website online. Met deze Verdagdagskalender kun je zien wanneer je X dagen oud bent, zodat je nog vaker een feestje kunt vieren. Why not?

Tijdens Dataharvest heb ik een presentatie van deze onderzoekers gezien. Met een internationaal team onderzochten ze hoe corona door Europese gevangenissen is geraasd. Dit artikel was eigenlijk bijvangst: hoeveel mensen zitten in de gevangenis terwijl ze op hun vonnis wachten? Blijkbaar is Nederland daar koploper in.

Zeer, zeer indrukwekkend. Er zijn vast talloze excuses aan te voeren (covid, Oekraïne, etc.), maar er is zo weinig publieke verontwaardiging rondom het vastzetten van Oeigoeren in Chinese strafkampen. Deze BBC-special geeft deze mensen een gezicht.

Het verhaal begint een beetje awkward met een volledig zwart scherm, maar geloof me, scroll door als je The Godfather waardeert. Deze klassieker van Francis Ford Coppola heeft net zijn 50-jarige jubileum gehad. Voor Reuters reden om deze special te maken.

Vind Ik Leuk

Tot de volgende. En blijf gezond!

Hij ligt hier fysiek naast me: de 7e editie van het Handboek Internetreseach & Datajournalistiek. Helemaal bijgewerkt en opgeschoond. En als je hem via bovenstaande link bestelt, krijgt de auteur nog een extra percentage voor al dat harde werken 😄