• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #123: Even wat data harvesten

Klikdinges #123: Even wat data harvesten

Hey, ik merk dat de zomervakanties eraan komen. Veel van mijn werk bestaat nu uit het voorbereiden van alles wat daarna komt πŸ˜…

En verder:

  • Ons Vastgoedboeken-platform is online

  • We maken uitzendingen over datingfraude

  • Ein-de-lijk weer naar Dataharvest in Mechelen!

Mijn Afgelopen Weken

Ooit, in een oude versie van Klikdinges heb ik al eens gezegd dat ik meer met langlopende onderzoeken aan de slag zou gaan. Niet elke twee weken drie artikelen eruit rammen, maar veel meer geconcentreerd aan een onderwerp werken.

Nou ja, zulke weken heb ik dus achter de rug πŸ˜… Dat is echt even wennen. Momenteel bereid ik twee lange onderzoeken voor die we na de zomer gaan uitwerken. Daarover straks meer.

Ik wil jullie eerst wijzen op ons nieuwe Vastgoedboeken-platform. Op dit forum willen we lezers laten bijdragen aan onze onderzoeken over geroofd Joods vastgoed. Wil je bijdragen? Mail dan naar [email protected] om toegang te krijgen. En lees eerst even wat we precies van je verwachten.

Bijna 100 gemeenten doen onderzoek naar eigen handelen. Vaak begint dat met tips van burgers.

Dan mijn langlopende shizzle. Dankzij een aantal waanzinnig goede tips ben ik druk bezig met datingfraude: mensen die denken dat ze een romantische chat hebben met een mogelijke levenspartner, maar (soms voor heel veel geld) worden opgelicht. Het zijn tragische verhalen. En het gekke is dat we het eigenlijk ook maar laten doorgaan.

Op zondag 22 mei hebben we een radiouitzending (NPO Radio 1 om 19.00 uur) over dit onderwerp. Dat is echter nog maar het begin. Ik ben mooie plannen aan het maken rondom dit onderwerp. πŸ€“

Online oplichters geven zichzelf uit voor vrouw om zoveel mogelijk geld uit de portemonnee te kloppen

Mijn andere langetermijnproject gaat over mensenhandel in Europa. Op dit moment is het nog iets te vroeg om daar van alles over te delen: we moeten simpelweg nog meer onderzoek doen. Ik heb echter wel al meerdere geweldige buitenlandse collega's gevonden waar ik mee ga samenwerken. En van 19 t/m 21 mei tijdens Dataharvest - YES we mogen ein-de-lijk weer fysiek naar Mechelen - zoeken we naar nog meer journalisten die willen aanhaken.

Naast al die voorbereidingen ben ik sinds januari ook nog eens druk bezig geweest met de 7e editie van ons Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Andrew en ik hebben de voorgaande versie volledig nagelopen, gecheckt en bijgewerkt zodat hij weer een aantal jaren mee kan. Rond juni is hij beschikbaar, maar hieronder kun je hem alvast bestellen.

Handboek Internetresearch & datajournalistiek, 7e editie Hoe kom ik erachter waar een foto op internet is gemaakt? Waar bevindt zich de drugshandel op het dark web het onzichtbare deel van internet? En is er een makkelijke manier om mijn journalistieke onderzoek naar armoede te visualiseren? Op deze en vele...

Toffe Klikdingessen

Een van de allerbeste journalistieke games die ik ooit heb gespeeld. Deze game is verslavend. πŸ€“

Superhandig overzicht van alle online tools die BBC Africa Eye gebruikt voor zijn OSINT-onderzoeken. Even rondsnuffelen levert je gegarandeerd wat inspiratie op.

Dit is behoorlijk gestoord. Met Disco Diffusion kun je tekstomschrijvingen omzetten naar automatisch gegenereerde afbeeldingen. Hier moet je even de tijd voor nemen, maar achter de link vind je een uitgebreide tutorial.

Dus eh, ja... Hier nog een toffe AI-tutorial. Deze gaat over een model waarmee je bankjes kunt genereren.

De meeste Nederlanders die Tucker Carlson kennen, weten dat hij een complete #&€Β₯ is die misinformatie en complotten verspreidt. New York Times analyseerde 1.150 afleveringen van Tucker Carlson Tonight om aan te tonen hoe hij zijn drek aan het grote publiek verkoopt.

Een mooi project van NOS over een verzetsdorpje tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bevooroordeeld als ik ben krijg ik er De Straat Die Niet Meer Bestaat-vibes van. Dus erg tof 😁

Vind Ik Leuk

Tot over een paar weken. En blijf gezond!

Wil je jezelf GARANDEREN dat je een exemplaar de 7e editie van ons Handboek Internetresearch & Datajournalistiek krijgt? Bestel hem dan via die link. En eh, mocht je alsnog editie 6 met 10% korting willen kopen, mail me dan op [email protected].