• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #121: #GR22 gefactcheckt

Klikdinges #121: #GR22 gefactcheckt

Hey, in deze nieuwsbrief lees je meer over de factcheckmarathon die we hebben gedaan.

En verder:

  • Geen Loep-finalist, wel een Sigma-nominatie

  • Presentatie op 14 april in het Nationaal Archief

  • Klikdingessen over Oekraïne, corona en Wordle

Mijn Afgelopen Weken

Je verwacht het niet, maaruh... Politici liegen wel eens. Ja echt, kun je het je voorstellen? Soms vertellen ze maar gewoon wat om kiezers achter hun ideeën te krijgen. Bizar 😅

Samen met ANP en Nieuwscheckers (Universiteit Leiden) hebben we in de 2,5 week voor de gemeenteraadsverkiezingen uitspraken van politici gecheckt. Omdat ik nu parttime werk, was ik drie dagen aanwezig. Toch heb ik drie leuke checks gedaan:

Alle andere checks vind je op onze mooie verzamelpagina.

Wat klopt er van de uitspraken rondom de gemeenteraadsverkiezingen?

In de vorige nieuwsbrief kon je al lezen dat we twee keer op de longlist stonden van De Loep. Onze onderzoeken over De Onzichtbare Haatmachine en Het Digitale Leger horen bij de beste onderzoeksverhalen van vorig jaar. Maar helaas niet tot de finalisten.

Waar we nog wel kunnen winnen, zijn de Sigma Awards. Deze prijs wordt jaarlijks uitgedeeld voor de beste datajournalistieke projecten ter wereld. Dit jaar zijn we genomineerd voor ons onderzoek naar (daar is ie weer) Het Digitale Leger. Winnen zou echt awesome zijn 🤓 in de voorgaande twee jaar wonnen we deze prijs al met De Deense Scam en De Vastgoedboeken.

Pointer infiltrated a Dutch troll army of over 750 members. In a Telegram group disinformation about the corona vaccine and anti-corona demonstrations is shared.

En hoewel ik heb gezegd dat ik dit jaar weinig presentaties geef, maak ik voor het Nationaal Archief graag een uitzondering. Op donderdag 14 april laat ik zien hoe we ons Vastgoedboeken-onderzoek hebben aangepakt: van open data naar een dossier dat inmiddels al twee jaar nieuws maakt. Meld je hier aan.

Toffe Klikdingessen

Het is relevanter dan ooit waar onze energie vandaan komt. De Duitse krant Tagesspiegel brengt alle gas- en olieleidingen prachtig in beeld. Zelfs met gebrekkig Duits kun je hier van genieten.

Je hoeft er over het algemeen geen medelijden om te hebben, maar oh jee, het is geen goed moment om een Russische oligarch te zijn. Deze pagina geeft een dagelijks overzicht van de sancties die tegen Rusland zijn ingesteld.

Denk je nu zelf aan een onderwerp over Russische oligarchen? Check dan sowieso even deze toolkit van GIJN. Hierin worden talloze bronnen en onderzoeksmethoden opgesomd.

Uiteraard USA-georiënteerd, maar wel een ontzettend aantrekkelijke manier om je door het artikel te slepen. Dit verhaal over de gevolgen - zowel fysiek als mentaal - van corona vraagt regelmatig wat jouw ervaring is, en zet dat af tegen de rest van de bevolking. Inclusief kleine animaties.

Ik beken dat ik geobsedeerd ben met Wordle. Daarom raad ik ook aan om deze toffe analyse van alle tweets over het woordspelletje te checken. Het is vooral gaaf hoe je met één slim inzicht je volledige analyse aan een verhaallijn kunt ophangen.

De NOS zet sinds de oorlog in Oekraïne in op OSINT. En man, wat hebben ze al die tijd paar mooie en interessante producties gemaakt. Op deze verzamelpagina vind je al visuele verhalen.

Vind Ik Leuk

Tot de volgende Klikdinges. Waarschijnlijk kun je die eind april in je mailbox verwachten.

Wil je zelf met OSINT beginnen, maar geen idee hoe je zoiets aanpakt? Dat komt mooi uit: het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek helpt je een eindje op weg.