• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #12: De eerste dinsdag-editie

Klikdinges #12: De eerste dinsdag-editie

In deze editie een onderzoek over de impact van datajournalistiek, een uitgebreide reconstructie van de Las Vegas shooting en een socialmedia-kaart van alle wijkagenten in Nederland.

En hé, Klikdinges wordt voortaan niet meer op vrijdag verstuurd, maar op dinsdag. Een piepkleine meerderheid gaf in deze vragenlijst aan dat ze dinsdag iets fijner vinden voor nieuwsbrieven. En ik luister naar mijn lezers. ❤️

Ik vroeg ook: Honden of Katten? Maar die eeuwige vete is helaas niet opgelost (beide 27,3% van de stemmen). Andere favoriete dieren van jullie zijn: vissen, giraffen, karpers (iets specifieker dan vissen), slangen, ratten, geelgors (die moest ik even googlen), parkieten, alpaca's (😍), de West-Afrikaanse Gele Regenboogvlindersalamanders (ik vind alleen recepten van soep), en 1 persoon die niet van dieren houdt.

Weten we dat ook weer.

Mijn Afgelopen Twee Weken

Het is hard werken in ons dossier Politie Online. Eh, welk dossier? Inderdaad, we hebben voor onze uitzending een nieuw dossier geopend bij De Monitor. Het dossier Cameratoezicht dekte de lading van onze eerste uitzending niet helemaal. Wij richten ons samen met collega's Daan Jansen en Judith Meulendijks nu voornamelijk op wat agenten online delen over burgers.

Mijn data-buddies Marije Rooze en Thomas Mulder hebben een hele toffe overzichtskaart gemaakt van alle wijkagenten op social media.

Gebruik ook vooral even de zoekfunctie. Zodra je je postcode invoert, zie je vanaf het eerste getal al de regio oplichten. Ik vind het een hele coole manier van postcodes zichtbaar maken.

De politie gaat met de tijd mee en is erg actief op social media. Daarom maakten we voor ons dossier Cameratoezicht een inventarisatie van alle socialmedia-kanalen van de politie.

En weet je hoe lastig het is om mensen voor de camera te krijgen, over een onderwerp over mensen die ongewenst zijn gefilmd? Spoiler: Erg lastig.

Maar het is ons gelukt om een aantal cases te vinden die hierover willen vertellen. Waaronder deze mensen. Hun schulden kwamen op straat te liggen nadat een agent een foto van hun opvallende auto online plaatste.

De eerste opnamen voor de uitzending van zondag 5 november zijn al gemaakt. Morgen doe ik zelf een klein stukje mee in de uitzending (spannend!), en volgende week is de montageweek. Vergeet niet te kijken. NPO 2, 22.25 uur.

Nog even over de VOJN Awards. Een hele gezellige avond met geweldige winnaars. Helaas hebben wij niet gewonnen in de categorie Beste Datajournalistiek, maar wel onze collega's van De Volkskrant. Proficiat, en volgend jaar beter. Hier vind je alle winnaars terug.

Daarnaast zijn we onze volgende onderzoeken al aan het plannen. We hebben deadlines (in december een uitzending op Reporter Radio), reizen (een trip naar Oslo om data op te halen) en bootcamps (een groot onderzoeksproject in januari) in onze agenda staan. Later kan ik je iets meer info over deze onderzoeken geven. Geen moment rust...

... behalve dat ik nu een week herfstvakantie vier.

Toffe Klikdingesen

Nou, lekker dan. "Our findings challenge the widespread notion that [data-driven journalism] 'revolutionizes' journalism", volgens een nieuw rapport over de invloed van datajournalistiek. Een goede studie die ook een aantal goede aanknopingspunten geeft om dit mooie vak nog beter uit te voeren.

Een database van databases, noemt deze website zichzelf. Ik noem het een nuttige verzameling van gewapende conflicten uit 139 landen van 1942 tot 2016 uit 21 bronnen. S o naar @yordidam

Voor ons onderzoek naar politievloggers ik pas in een mailgroep met datajournalisten naar visualisaties met video-componenten. En ik kreeg deze tip terug: Data-Driven DJ. Een opensource toolkit om geluiden aan datasets te koppelen. Lastig uit te leggen, maar bekijk de voorbeelden even.

Het is een klein wonder dat we onze voeten zo droog houden in Nederland. Als je bewijs nodig hebt voor die stelling, dan moet je deze afbeeldingen er even bij pakken. Alle 1,3 miljoen slootjes, kanalen, meertjes, etc. zijn gevisualiseerd in deze kaart.

Vind Ik Leuk

  • Peter van Zadelhoff hoorde de woedende opmerkingen van Henk Krol op de kabinetsplannen en dacht: dat ga ik factchecken. En Wat Hij Toen Ontdekte, Zul Je Nooit Geloven!

  • Op donderdag 9 november geef ik weer een cursus Datajournalistiek voor Beginners. En er zijn nog plekken, dus geef je op nu het nog kan.

  • Iedereen heeft deze al gedeeld, maar misschien heb je nog 1 extra persoon nodig om je te overtuigen. Bij dezen: lees dit interview van Sara Berkeljon met Frénk van der Linden.

  • Hoe kun je onzekerheid weergeven in je datavisualisaties? Data-goeroe Alberto Cairo heeft daar een paper over geschreven. Die vind je hier (PDF).

  • Deze video van Vox over herhaling in muziek is echt heel, heel, heel tof gemaakt. En de code waarmee deze visualisaties zijn gemaakt, staat hier.

  • Voor de nieuwe website van De Monitor heeft Stephanie Sint Nicolaas deze AWESOME profielfoto van mij geschoten.

  • Alles op het internet is voor eeuwig? Dacht het niet. Veel multimediale producties van Nederlandse kranten en websites zijn inmiddels onbereikbaar geworden.

  • Floris de Bijl heeft een belachelijk jaloersmakend tof project gemaakt, namelijk de Emojibuilder. Sleep een emoji naar het canvas en sleep alle afzonderlijke elementen heen en weer om je eigen (waarschijnlijk fucked up) emoji te maken.

  • Ga naar Blade Runner 2049! Kijk de eerste film, kijk geen trailer voor de nieuwe! Ga gewoon! Uitroepteken!

Over twee weken weer een nieuwe Klikdinges. Vanaf nu dus elke twee weken op dinsdag, behalve als jullie nu massaal gaan uitschrijven, petities beginnen, protesten organiseren, etc.

Tot de volgende!