• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #119: Ineens is werk niet zo belangrijk

Klikdinges #119: Ineens is werk niet zo belangrijk

Deze Klikdinges is geschreven terwijl ik omringd ben door flesjes melk en poepluiers. Ik ben papa geworden 🥰

En verder:

  • Onze tv-uitzending over misleiding, bedreiging en afpersing via webcamseks

  • Hoe ik via 9 advertenties terecht kwam bij een Pools sekshotel

  • Heb jij een tip over trollen, bedreiging of misinformatie in de lokale politiek?

Mijn Afgelopen Weken

Een paar weken geleden lag mijn werk ineens stil. Normaal zou ik er van balen als ik middenin een onderzoek zit. Nu is het goed, want ik ben vader geworden 😍 en gek genoeg zit deze nieuwsbrief toch vol met allemaal artikelen en een tv-uitzending.

Rond de Kerst heb ik vooruit gewerkt om twee tv-uitzendingen over oplichting via seksadvertenties af te krijgen. De eerste is al uitgezonden. De tweede was afgelopen dinsdag op tv.

Via een aantal anonieme tipgevers - waaronder 'Bastiaan' - ontdekken we dat niet alleen individuen, maar ook bedrijven of georganiseerde bendes mensen te grazen nemen via seksadvertenties.

Hij dacht voor het eerst seks te hebben met een webcammer. Maar op zijn hoogtepunt bleek hij slachtoffer van een afpersingsoperatie.

Na deze tip ben ik in mijn bak met data over seksadvertenties gedoken. Kan ik daar vreemde contactgegevens in vinden die wijzen op georganiseerde bendes? Ik heb een lijst van bijna zevenduizend nummers aan Wieheeftgebeld.nl gegeven om te zien of klanten klachten achterlaten. En jawel, honderden advertenties worden in verband gebracht met oplichting, afpersing of bedreiging.

Bedrijf dat vooraf opgenomen video’s afspeelt en chatberichten opslaat, mag niet meer adverteren op Sexjobs

Al snel komen we het bedrijf Wolfpack Entertainment tegen. Klanten denken dat ze met een zelfstandige webcamgirl te maken hebben. In werkelijkheid zit daar een dubieus bedrijf achter. Ze beloven live belafspraken, maar je krijgt iets heel anders...

Webcamseks of erotisch videobellen klinkt spannend en veilig, maar georganiseerde bendes proberen je op te lichten of af te persen.

De eigenaar van Wolfpack houdt zichzelf en zijn bedrijf online goed verborgen. Maar via een uitgebreide zoektocht ontdekken we toch iets cruciaals: het Poolse hotel waar de opnamen voor zijn dubieuze handel wordt gedaan.

Voor mij zijn dit soort onderzoeken erg leuk en uitdagend. Je gaat van de ene naar de andere aanwijzing: advertenties, foto's, chatberichten, KvK-gegevens, etc. En juist op het moment dat ik dreigde vast te lopen, kwam de doorbraak.

Ik vond namelijk het adres van een voormalig hotel in Polen. En per toeval zag ik een detail in een van de foto's die ik herkende uit een van de Wolfpack-advertenties. Eureka 🤓

Dankzij een houten balk en een zwartwit-foto weten we zeker in welke kamer opnamen van webcamgirls zijn gemaakt.

Dankzij tips van onze lezers ontstaan dus regelmatig dit soort gave onderzoeken. Voor de gemeenteraadsverkiezingen hebben we ook jouw hulp nodig.

Uit onze eerdere onderzoeken over De Digitale Verkiezingen en Het Digitale Leger weten we dat online manipulatie en misinformatie zelden spontaan opkomt. Vaak zit daar iets achter dat gecoördineerd wordt. Wij zijn benieuwd of lokale kwesties ook op die manier worden gestuurd.

Pointer gaat botaccounts, trollenlegers en misinformatie rondom de gemeenteraadsverkiezingen onderzoeken.

Leuk en aardig, maar waar blijven die babyfoto's? Hoe trots ik ook op mijn lieve dochter ben: dat kan ik helaas niet doen. Door mijn werk trek ik ook wat onfrisse figuren aan. En die gebruiken alle info om mij of familie te raken, omdat ze boos zijn over wat ik publiceer. Het is me eerder overkomen, en ik doe er alles aan om dat te ontlopen.

Ja, dat vind ik echt klote. Maar ik weet het goedgemaakt. Mocht je me een keer in het echt zien, spreek me vooral even aan. Dan laat ik je met alle plezier de honderden foto's van mijn lieve meisje zien 🥰

Toffe Klikdingessen

Wouter van Dijke is weer goed bezig met een mooi project. Op deze site komt binnenkort een beginnerscursus datajournalistiek te staan. Wie weet welke mensen hij daarmee het laatste zetje geeft om dit mooie vak te gaan beoefenen.

Spotify is de laatste weken terecht bekritiseerd vanwege het lamlendige podcastbeleid. Een van de dingen die ze wel goed doen, is hun API. Economist maakte met de openbare data een strakke analyse over de opkomst van niet-Engelstalige muziek in de hitlijsten.

De vrouw. Je kent haar vast wel uit de nieuwskoppen. Ze komt helaas zelden goed uit de verf. En dat is niet haar schuld, maar die van de mensen die het nieuws samenstellen. Op The Pudding staat een mooi visueel essay waaruit duidelijk wordt hoe wij over vrouwen schrijven.

Over de vaccinatiegraad is de afgelopen maanden idioot veel gezegd en geschreven. Bijna nooit op basis van harde cijfers, maar onderbuikgevoel. De Volkskrant heeft een mooie kaart gemaakt waarin je kunt zien hoeveel mensen in jouw wijk hun vaccinaties hebben gehaald.

Vind Ik Leuk

Tot de volgende Klikdinges: waarschijnlijk over 3-4 weken.

Je kunt de tofste dingen uitzoeken via openbare bronnen. Heb je nog nooit aan OSINT gedaan? In het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek hebben we daar een heel onderzoek aan besteed.