• Klikdinges
  • Posts
  • Klikdinges #117: Het Klikdinges jaaroverzicht 2021

Klikdinges #117: Het Klikdinges jaaroverzicht 2021

We made it: 2021 is klaar! Tijd om terug te blikken op afgelopen jaar, en vooruit te kijken naar een nieuw jaar.

En verder:

  • Klikdinges gaat in 2022 veranderen

  • Alle 7 tv-uitzendingen die ik dit jaar heb gemaakt

  • Mijn favoriete Pointer-interactives

Mijn Afgelopen Twee Weken

*kijkt op kalender*

Klikdinges op vrijdag?! Yes, en aankomend jaar gaat er nog veel meer veranderen aan deze nieuwsbrief. Dat zit zo...

Afgelopen jaar heb ik me meer gericht op langlopende onderzoeken en dossiers. Daar wordt deze nieuwsbrief niet altijd even spannend van. Niet iedereen wil drie edities achter elkaar over de arbeidsrechten van sekswerkers of roofhandel van Joods vastgoed lezen.

En niet onbelangrijk: ik word voor de eerste keer vader. Dus daar wil ik ook zoveel mogelijk tijd, aandacht en liefde aan besteden.

Daarom wordt Klikdinges voorlopig een onregelmatige nieuwsbrief. Het is klaar zodra het klaar is. Ik probeer tweewekelijks aan te houden, maar als het een keer wat later is, so be it.

Daarnaast probeer ik elke nieuwsbrief één artikel of methode uit te kiezen om uit te diepen. Hoe heb ik dit aangepakt? Waar liep ik tegenaan? De achterkant i.p.v. de voorkant van mijn onderzoeken. Klikdinges wordt dus iets anders, maar nog steeds een toffe nieuwsbrief.

Hieronder een klein voorproefje van wat je kunt verwachten. Voor Villamedia heb ik een artikel geschreven over het ontstaan van het Vastgoedboeken-onderzoek.

In de rubriek De Schepping schrijven journalisten zelf iets over de totstandkoming van hun werk. Deze keer Jerry Vermanen van Pointer (KRO-NCRV) over het langlopende onderzoek naar geroofd Joods vastgoed, onder de titel de Vastgoedboeken.

Tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar. Het was voor mij een waanzinnig druk jaar met maar liefst 7 tv-uitzendingen waar ik aan heb meegewerkt:

Het zijn stuk voor stuk onderzoeken waar ik enorm trots op ben. En alsof dat niet genoeg is, hebben we ook nog de Tegel en Sigma Award gewonnen.

In de Toffe Klikdingessen heb ik een aantal van mijn favoriete interactives bij Pointer verzameld. We hebben afgelopen jaar zulke toffe dingen gemaakt!

Alles bij elkaar dus een geweldig jaar qua werk. En ik weet zeker dat aankomend jaar weer een paar grote onthullingen aankomen. 🕵️ Noteer maar alvast in je agenda: maandag 17 januari en 14 februari staan er weer Pointer-uitzendingen gepland.

Toffe Klikdingessen

Ik ben drie maanden lang undercover gegaan in een digitaal trollenleger. Het was een behoorlijk intens onderzoek, maar het resultaat is echt waanzinnig. Kruip in de huid van een trol, en ontdek hoe jouw acties leiden tot chaos en verwarring.

En we maakten een prachtige productie over online shaming. Soms kom je een onderwerp tegen dat je op het einde van de werkdag moeilijk kan loslaten. In dit verhaal kun je meemaken wat een slachtoffer van exposing over zich heen krijgt zodra telefoonnummer of naaktfoto's online worden gedeeld.

Op steeds meer plekken in Nederland kun je ongezond snacken. Mijn collega's hebben dat echt heel gaaf in kaart gebracht via deze interactive. Check hoe jouw eigen buurt ongezonder is geworden.

En om de blik ook nog buiten Pointer te richten, heeft het team van Datajournalism.com hun 12 favoriete dataprojecten opgesomd. En bij elk project vind je meer informatie over de tools, technieken en bronnen die ze daarvoor hebben gebruikt. Een mooie manier om het jaar af te sluiten.

Vind Ik Leuk

Tot de volgende Klikdinges! Waarschijnlijk ergens vlak na de uitzending van 17 januari.

Jeej, we hebben het einde van het jaar weer gehaald. Dan is het nu tijd om jezelf te belonen met een Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Misschien wel het beste goede voornemen voor 2022?!